Vilken temp skall det vara på en Rs 125?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vilken temperatur bör det vara i motorn på en RS 125?

När kan man gasa? (temperatur)

Ska den bröla när den är kall?
 
Vilken temp kan man gasa lite då? På ett ungefär?

När den slutar bröla och gå bra?
 
H4 skrev:
Vilken temp kan man gasa lite då? På ett ungefär?

När den slutar bröla och gå bra?

När den inte blir varmare, dvs 70-80 grader nånting.. Visst du kan ju gasa direkt när du startat den men så håller den ju därefter.
 
Vill inte starta en ny tråd men:

Om min Aprilia RS 125 köptes utan strypningsats i Tyskland, bör den då ha 28 mm förgasare, och bör den vara helt ostrypt?

Går väl runt en sisådär 170, med bra drag... skulle inte våga tro att den är strypt men man vet aldrig.
 
80-82 grader ligger min konstant på. Då kan du gasa, men du måste ju också gasa för att komma upp dit, men ta det lite försiktigt bara.


edit, min förgasare är 34mm. Och din är ostrypt.
 
H4 skrev:
Vilken temperatur bör det vara i motorn på en RS 125?

När kan man gasa? (temperatur)

Ska den bröla när den är kall?


På RS ska du låta den bli ca 30 innan du drar iväg.. visst du kan ju dra innan också men annars ska den bli runt 30. Sedan när du kört ett litet tag så ska den väll ligga runt 70-80 grader. :)
 
Last edited:
Koskela skrev:
På RS ska du låta den bli ca 30 innan du drar iväg.. visst du kan ju dra innan också men annars ska den bli runt 30. Sedan när du kört ett litet tag så ska den väll ligga runt 70-80 grader. :)

Egentligen ska man inte tomgångsköra den, man ska köra direkt.

Varmkörning sliter på grejorna mer än om man kör direkt har jag hört.

Men om man kör direkt så får man gasa därefter, gasar man mycket så håller den därefter som croc sa.
 
HUm... det är väl bara värma den ca. 30 sek innan du drar iväg... skulle gissa på att det är bättre att stå å gasa å låta den gå på tomgång än att starta den o köra iväg... en 2 taktare hör du på när den låter som vanligt när den är kall kan den bluddra lite.
 
de va jävla bökit då, ni håller på med. Jag startar den innan jag tar på mig hjälmen, gasar lite sen drar jag iväg och väntar med att belasta för mycket innan den blivit varm. Verkar funka bra iaf.


men absolut inte tomgångsköra den när den är kall.
 
DJM skrev:
de va jävla bökit då, ni håller på med. Jag startar den innan jag tar på mig hjälmen, gasar lite sen drar jag iväg och väntar med att belasta för mycket innan den blivit varm. Verkar funka bra iaf.


men absolut inte tomgångsköra den när den är kall.

förstår inte vad ni snackar om vadå inte tomgångs köra när den är kall... går era hojjar så fett så dom surar fall man gör det eller... :död ... en cross 125:a t.ex. startar låter stå på tomgång ett tag.. gasar lite låter den stå å puttra lite... köra lugnt i väg sen bottna gasen o mata på med växlar så fort det går... berätta...
 
sen att det inte gör någon som helst skada om den är kall och man tomgångskör.. det värsta ni kan göra är att starta o dra iväg där pratar vi slita på både kolv och växellåda!
 
H4 skrev:
Ja du, vem ska man lyssna på?



jadu,, det bestämmer du. Men det sämsta man kan göra för motorn är att köra med choke och tomgångskörning, när man startar den kall alltså.

Starta den kör lungt iväg sen när den börjar komma upp i temp så kan gasa på lite.
 
Jag startar den. Stänger porten. Tar på hjälmen, hanskarna. stänger choken, kör iväg. Funkar bra för mig.

Men i början varvar den typ 4k bara men efter 400 meter så går den som den ska.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top