Vilken styrdämpare ska man köpa?

loser skrev:
Cyclemall har jag handlat av på plats i Irvine, parts411 vet jag andra som har handlat av via postorder. Jag har inget jag skall handla just nu, sorry.

nu äntligen har jag hittat en för 2000 kr, öhlins bättre beg dock inte topp monterad, någon som vet vad som är bäst?

Spelar väl ingen roll var den sitter för funktionen. Bara man kommer åt den hyffsat lätt för att justera hårdheten.

Personligen tycker jag det är skönare när jag slipper se den.

SuperSport skrev:

YAM.YZF 600 R6 RJ03 99-02 16.27.V0.01 1508.0301.A 16.99.V0.04/12 Vänster 75 Std. Tank 4090:-

och 4400 kr för en öhlins, då köper jag häldre en ny sån... men det känns som om 2000 kr skulle kunna vara en bra deal

ringde dom nu och dom sa wp var gas dämpare och öhlins olja ,gas skulle vara mycket bättre... krävdes mindre underhåll och mer justerings möjligheter. Men ja vet inte, ni som vet?

gonzo skrev:
Spelar väl ingen roll var den sitter för funktionen. Bara man kommer åt den hyffsat lätt för att justera hårdheten.

Personligen tycker jag det är skönare när jag slipper se den.

Ok, jo men jag tror det blir den... något sämre kormojs faktor men det får väll kvitta denna gång

Last edited:
Mr Helmut skrev:
ringde dom nu och dom sa wp var gas dämpare och öhlins olja ,gas skulle vara mycket bättre... krävdes mindre underhåll och mer justerings möjligheter.
Jaså, WP sade det? :rolleyes: Om du ringer ElCheapoDamping så säger de att regnvatten är bäst att ha för det har de i sina. :lol

Jag har ingen erfarenhet av WP men det är väl de då som har låg- och högfartsinställning av dämpningen. Dock har vi väl fortfarande inte hittat något som fungerar så bra som olja i dämpare.

Att ha på sidan är mycket mer racing. :tummenupp

Du har nyligen köpt hojen, tidigare åkt 125:a. Kör du verkligen R6:an så hårt, att du är i behov av en styrdämpare? Blir det inte bara en onödig utgift?

KalleNorton skrev:
Du har nyligen köpt hojen, tidigare åkt 125:a. Kör du verkligen R6:an så hårt, att du är i behov av en styrdämpare? Blir det inte bara en onödig utgift?

Jag har nydligen köpt cykeln,ja

Om jag kör den så hårt så jag behöver en, humm det vet jag inte om jag är rätt person att avgöra men jag kommer då försöka mig på bakhjulet en del och hoppas på en del bandagar nästa år.... har då fått tips om att köpa mig en och det tänker jag, onödig utgift tvivlar jag på :tummenupp

Ska på med krasch puckar också!

Last edited:
Äntligen! En som är förnuftig! (KalleNorton)
Varför dölja, som jag ser det, roliga egenskaper?
Varje gång som nån med eftermarknadsdämpare monterad ber mig provköra sin hoj håller jag på och dratta dit i första svängen för skiten är för hårt uppjusterat.
Klart som fan att man aldrig kommer upp i mer än styrfart när hojaset inte svänger som man tror, vill man utvecklas ska man nog få lite snabba mil innan man hänger på en massa skit som "alla" säger man ska ha..

Visst finns det hojar som faktiskt behöver styrdämpare, men då ska ju chauffören vara såpass snabb att han närmat sig hojens gränser.

Bara min ödmjuka åsikt...

Mickesnabb skrev:
Äntligen! En som är förnuftig! (KalleNorton)
Varför dölja, som jag ser det, roliga egenskaper?
Varje gång som nån med eftermarknadsdämpare monterad ber mig provköra sin hoj håller jag på och dratta dit i första svängen för skiten är för hårt uppjusterat.
Klart som fan att man aldrig kommer upp i mer än styrfart när hojaset inte svänger som man tror, vill man utvecklas ska man nog få lite snabba mil innan man hänger på en massa skit som "alla" säger man ska ha..

Visst finns det hojar som faktiskt behöver styrdämpare, men då ska ju chauffören vara såpass snabb att han närmat sig hojens gränser.

Bara min ödmjuka åsikt...

Är det därför du heter snabb:hihi

Förnuftig var väll att ta i, om man nu gasar på lite för mycket eller det kanske inte är för mycket då men så den reser sig, vilket har hänt flera gånger nu på test körningar hittils både 1an 2an, jag har bara kört en gata upp och ned med den hittils men om det där skulle hända i lite högre fart och man kommer ned lite snett borde ju risken för vobbel vara hög!

På r1 sitter det väll till och med monterat orginal, borde dom ta bort den eller?

Jag tänker då köpa en öhlins styrdämpare i alla fall:)

Mr Helmut skrev:
På r1 sitter det väll till och med monterat orginal, borde dom ta bort den eller?
Ja, och på ZX10R -06 är det öhlins styrdämpare orginal. Nödvändigt? Ja för de som kan utnyttja hojen.
För de flesta gatåkare? Nej.
För en nybörjare? Absolut inte.

Edit: Men köp du, det är ju snyggt. :hihi

Ska visst vara bra när man åker på bakhjulet också. Om det är ditt mål så kan du bortse från mina åsikter, om det behövs då har jag ingen aning om. :va

Last edited:
KalleNorton skrev:
Ja, och på ZX10R -06 är det öhlins styrdämpare orginal. Nödvändigt? Ja för de som kan utnyttja hojen.
För de flesta gatåkare? Nej.
För en nybörjare? Absolut inte.

Edit: Men köp du, det är ju snyggt. :hihi

Ska du veta allt så kommer jag fara runt en del

Bike meet
Lelles veckan + gotland ring
Något tyskt hotel för mc folk och antagligen Nubergring

Säkert någon bandag i karlskoga

Tar ett år ledigt från allt, som antagligen kommer innehålla mycket motorcykel åkning :tummenupp

Känns då tryggare med styrdämpare, så får jag väll själv märka hur jag kommer utvecklas på motorcykeln och lära känna den.

*end of discussion*

Last edited:
Styrdämpare är ju en trygghetsgrej...

Glöm inte bort bling-bling faktorn, mest prylar vinner... haha:)

Japp, snabbare än självaste blixten!! :tummenupp

Bara det att jag träffat så många som slänger massa pengar på tillbehör som ska göra dom snabbare, när det kanske varit bättre med ett par bandagar.

KalleNorton skrev:
Ja, och på ZX10R -06 är det öhlins styrdämpare orginal.
Det är ju mycket tester och sånt som driver den här utvecklingen, om en hoj har det så drar tidningarna på med klyschorna direkt ("går absolut inte att vara utan") och folk undrar varför den andra hojen inte har det. Min ZX-10R är inte mer nervös än någon annan hoj jag haft och den skakar bara på sig när den pressas rätt ordentligt, att man skulle uppleva det under laglig åkning på gata är nog osannolikt men många tror ju att styrdämparen fixar alla problem när det precis som Mickesnabb säger är troligare att de åker av vägen för att de i oförstånd skruvat åt den alldeles för hårt. Dämparen ska inte kännas av normalt.

Heder åt Kawa i alla fall som monterar en toppkomponent i stället för OEM junket som de andra kör med och ingen är nöjd med. Lite italiensk att köra med riktiga grejer.

Last edited:
Det är klart att han ska ha styrdämpare men ett litet tipps kan väll inte skada.
Om du ska ut och köra bana så kör en hel/halv dag utan styrdämpare det är då du lär känna cykeln ordentligt, då märker man ganska fort hur hojen beter sig. Jag lärde mig en hel del om min gamla R1a när jag hadde dämparen på service bla att jag ALDRIG mer kör bana utan styrdämpare R1an är läskig då :näsblod

Mr Helmut skrev:

En mordern hoj med stabil ram och hela lager wobblar sällan av sig själv,i dom flesta fallen beror det på föraren.

Jag gissar på att han håller för hårt i styret.

Kolla på hojar som fortsätter av sig själva efteråt ..spikrakt.

Släppa det krampaktiga taget i styret och hålla i sig med knäna brukar göra underverk.

Det viktiga att veta är att en hoj klara sig mer eller mindre utmärkt själv i dom flesta lägen,föraren kan oftast störa mer än den hjälper om man inte tänker på det.

Kör du tex över ett gupp och håller för hårt i styret så fortplantar sig guppet upp i överkroppen och du ändrar balansen och vikten samtidigt och det fortplantar sig tillbaka till styret,vips vinglar du omkring utan anledning.

Mina 5 cent.

Olla mig om jag har fel.

Edit: Inte missuppfatta som att jag klankar ner på dig,du får gärna köpa en styrdämpare om du vill,det ger en viss trygghet mot förarfel som kan rädda röven på dig.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Det viktiga att veta är att en hoj klara sig mer eller mindre utmärkt själv i dom flesta lägen,föraren kan oftast störa mer än den hjälper om man inte tänker på det.

Kör du tex över ett gupp och håller för hårt i styret så fortplantar sig guppet upp i överkroppen och du ändrar balansen och vikten samtidigt och det fortplantar sig tillbaka till styret,vips vinglar du omkring utan anledning.

Kanoninlägg onkel Tom :tummenupp

Med tanke på hur dåliga vissa vägar är i Sverige med gupp/köldskador så kanske det kan vara värt det, jag fick mitt grymmaste wobbel i sommras.
Väjde för en bil och körde ut på väggrenen där det var rejält groppigt, rena turen att man inte flög av, tappade greppet om både styre och fotpinnare.

Polaren hade inte samma tur, körde över ett litet gupp i utgången i depåkurvan på Gelleråsen och fick wobbel ut på rakan, fortsatte sedan in i armoräcket (stavning ?).
Slutade med bruten rygg på 2 st, en krossad fot och en bruten handled.

Detta trots att han hade styrdämpare :)

Så en styrdämpare hjälper inte alltid men nästan.
//D

Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny...

Hittade denna på ebay. Hur bra (läs dålig) kan en sådan tänkas vara? Skulle såklart vara skönt med en Öhlinare, men vill inte lägga massa pengar på en gammal och redan kraschad hoj. (zx6r -00) :tomten

styrdämpare

Last edited:
Tranicos skrev:
2637021 Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny...

Hittade denna på ebay. Hur bra (läs dålig) kan en sådan tänkas vara? Skulle såklart vara skönt med en Öhlinare, men vill inte lägga massa pengar på en gammal och redan kraschad hoj. (zx6r -00) :tomten

styrdämpare

den var riktigt billig i alla fall:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey