Vilken styrdämpare ska man köpa?

majtii skrev:
Hade nog satsat på WP.

Alla styrdämpare behöver renoveras förr eller senare.
Servicenivån hos Öhlins är inte bra. Endast aukt. verkstäder får göra jobbet (=dyrt) och lång väntetid på delar (vi pratar oftast månader).
Alternativ annars är Arrow och Hyperpro.

Ska du bara köra gata räcker Shindy, Toby eller Daytona gott och väl. Kostar betydligt mindre.

Sant, bara till att klämma ihop knäna om tanken.
Men å andra sidan vill jag inte sätta mej på en ZX10R utan styrdämp igen.

Jag kommer köra både bana och gata dock mäst gata:)

Men hur märker man på en styrdämpare att den behöver renoveras då?

Om ja nu ska köpa en sån här Arrow eller Hyperpro vart finns dom billigast, nya då?

R1 racer skrev:
Det är en billig livförsäkring men styrdämpare på.
Körde ca 2 år utan på min gamla R1-00:a,visst det funka fint men när jag väl köpte en så var det som natt och dag.

R1-04:a har som orginal styrdämpare men även där gör en uppdatering skillnad
till det fördelaktiga.

Vart köpte du din? vad gav du? vilket märke?

Jag provade WP och Öhlins på min gamla R1'a. WP-dämparen tyckte jag kändes trög i låg fart och för mjuk när den behövdes. Öhlinaren bara funkade, den märkte jag inte av i låg fart och fick inga styrslag eller andra konstigheter överhuvudtaget. Dessutom va slaglängden på WP-dämparen ett par mm för kort. Dämparen gick i botten före styrstopparna.

På gsxr'en bytte jag orginaldämparen efter ett par veckor, fick helt galna styrslag. Köpte en öhlinare, nu är hojen lugn och fin igen.

Lyssna när du drar dämparen fram och tillbaka så det inte knastrar, då är det antagligen luft i den och dags att renovera.

Last edited:
Neutral skrev:
Tänk på att om det är till en annan hoj så blir det förmodligen problem med montaget och att längden på dämparen kan vara fel. Du hittar nog ingen vettig ny under 2000 i alla fall så 2700 beggad är ju fint.
bara montera styrstopp i plast/gummi om så skulle vara fallet...

snakerider skrev:
Det snackas om renovering hit och dit, hur länge håller en styrdämpare egentligen? Typ är den slut på 2 säsonger?

undrar jag också!

sen en till fråga nu har jag hittat en fast till en r1(öhlins), någon som vet om det är samma?

Vart köpte du din? vad gav du? vilket märke?[/QUOTE]

Blev en Öhlins denna gången oxå och varit fullt nöjd med den.
Kosta 3100 kr ca om jag inte minns fel till 04:an
00:an köpte jag beg,men är dyrare ny än till 04:an då det på äldre modeller medföljer en hållare som krävs till dämparen.

Om jag inte minns fel (tror det står i info bladet,för lat för att kolla nu) så har jag för mej service intervallen är ca 1000 mil enligt Öhlins.
Givetviss håller de längre än 1000 mil,det är väl bara en rekommendation säkerligen.
Rätta mig om jag har fel :)

snakerider skrev:
Det snackas om renovering hit och dit, hur länge håller en styrdämpare egentligen? Typ är den slut på 2 säsonger?
Som sagts tidigare, när den knastrar eller blir slapp helt enkelt. Packboxarna ger sig också efter ett tag.
Varierar hur länge de håller, har sett allt från en säsong till flera år.

Ska man köpa beg (Öhlins) så se till att den löper mjukt och fint och i hårdaste läget ska den knappt gå att rubba om man håller den löst i handen.

Har renoverat Öhlinare själv men är ett helvete att hitta delar.

Mr Helmut skrev:
Om ja nu ska köpa en sån här Arrow eller Hyperpro vart finns dom billigast, nya då?

Hyperpro är några kronor billigare Öhlins och Arrow har jag för mej tom är lite dyrare (men väldigt snygga).

Mr Helmut skrev:
sen en till fråga nu har jag hittat en fast till en r1(öhlins), någon som vet om det är samma?
Det är egentligen samma dämpare till alla hojar, det enda som skiljer är slaglängden som det finns några av och monteringskitet som är anpassat till varje hoj. Kolla på Öhlins hemsida om det är samma artikelnummer när du tittar på R6 och R1.

Lånar tråden lite, hoppas att det går bra. :)

Har planer på att köpa mig en styrdämpare jag med.
Vad rekomederas till en GSX-R 750 - 97.
Öhlins, eller kanske den som sitter på 98:an original?
Ska köra mest gata, fast det kommer även bli en del bana.

Neutral skrev:
Det är egentligen samma dämpare till alla hojar, det enda som skiljer är slaglängden som det finns några av och monteringskitet som är anpassat till varje hoj. Kolla på Öhlins hemsida om det är samma artikelnummer när du tittar på R6 och R1.

det skiljde visst mellan dom, 63 till r6 och 68 till r1, funderar på om det inte är bäst att köpa nytt, det verkar ju så krångligt de här:3freak

Estremo skrev:
Jag är också på jakt efter en styrdämpare till min hoj
Är det Catmans gamla bodil du har köpt ?
//D

Mr Helmut skrev:
det skiljde visst mellan dom, 63 till r6 och 68 till r1, funderar på om det inte är bäst att köpa nytt, det verkar ju så krångligt de här:3freak

Sara Dolk som kör nsb beställde en Öhlins styrdämpare till sin gsx-r 750 från staterna, 2500 ink frakt och de är då en svensk produkt :tomten

Kommer inte ihåg sidan hon beställde ifrån tyvärr :)

Mr Helmut skrev:

Om du har någon vän i USA, så handla där och be vänne skicka över till dig. Köpte Öhlins till min gammla Blade där för ca $400.

Slappa skrev:
//D

Sara Dolk som kör nsb beställde en Öhlins styrdämpare till sin gsx-r 750 från staterna, 2500 ink frakt och de är då en svensk produkt :tomten

Kommer inte ihåg sidan hon beställde ifrån tyvärr :)

låter som om någon får slänga upp en bra sida att köpa från:tummenupp

Som jag fattat det håller Mr K i alla gruppköp, han kanske kan ordna ett gruppköp av öhlins dämpare:)

Men det blir väll inte lönsamt om man inte tar in det genom en polare :3freak

Slappa skrev:
//D
Nope, jag köpte min hoj på West-Bike Motor i Mellerud. Däremot funderar jag på att köpa lite delar av Catman som han hade på sin gamla hoj. Bland annat styrdämparen så det var därför jag är lite nyfiken på just Hyper Pro.

Men det måste väll finnas någon som känner till en billigare sida antingen i sve eller utomlands?

Jag kör med hyperpro styrdämpare och är helnöjd den gick iof sönder i sommras, men tog kontakt med hyperpro.com i holland och fick en ny några dagar senare. Och det bästa var att när fakturan kom så var den makulerad gratis är gott :tummenupp

Helnöjd med min öhlins, dock har jag aldrig testat nån annan.

Ni som har öhlins, vilket "klick" kör ni med på väg resp bana?

/N

www.parts411.com
www.cyclemall.net

Dock så är ofta priserna på hemsidan inaktuella, så dra ett mail och fråga.
Många av de butiker du handlar i via US kan märka försändelsen med "gift / value $0" vilket gör att du slipper skatt/moms. Dock så föredrar jag att låta en polare i US packa om och skicka ifall att firman skulle ha missat detta. Nackdelen är att du inte kan kräva fraktfirman på pengar (iom att värdet är $0) ifall paketet kommer bort.

loser skrev:
www.parts411.com
www.cyclemall.net

Dock så är ofta priserna på hemsidan inaktuella, så dra ett mail och fråga.
Många av de butiker du handlar i via US kan märka försändelsen med "gift / value $0" vilket gör att du slipper skatt/moms. Dock så föredrar jag att låta en polare i US packa om och skicka ifall att firman skulle ha missat detta. Nackdelen är att du inte kan kräva fraktfirman på pengar (iom att värdet är $0) ifall paketet kommer bort.

men har det kommt bort då?

ena sidan var något billigare kanske inte om man läger till frakten:( men dom kanske har sänkt priserna.

Men brukar du köpa saker av dom här eller?

Ingen ska ta hem något som man kan splitta frakten?loser kanske?

Mr Helmut skrev:
men har det kommt bort då?

ena sidan var något billigare kanske inte om man läger till frakten:( men dom kanske har sänkt priserna.

Men brukar du köpa saker av dom här eller?

Ingen ska ta hem något som man kan splitta frakten?loser kanske?

Cyclemall har jag handlat av på plats i Irvine, parts411 vet jag andra som har handlat av via postorder. Jag har inget jag skall handla just nu, sorry.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT