Vilken styrdämpare ska man köpa?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Som rubriken lyder, jag vet inte vilken styrdämare jag ska köpa

Kan ingenting om det:(

Här är några:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=24656
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=17817

Eller från http://www.stotdamparexperten.se/ finns det biligare ställen som säljer öhlins?

Slits dom mycket kan man köpa någon biligare? Är det stor skilnad på tex en öhlins sämpare och någon biligare, inte för jag har hittar någon annan.

Skickade en förfrågan på en ny Öhlins styrdämpare i dag och fick priset 4400kr, är det något man borde sattsa på eller finns det för tex 2000kr som är lika bra?

//Alex

Alla Öhlins produkter är fullt renoverbara, det är en av skillnaderna. Tycker 2.700 för en beg till din hoj låter som ett bra pris.

Mr Helmut skrev:
har hört något om att det går att renovera? dyrt eller? brukar dom läcka eller nått sånt?

Köp ÖHLINS!
Jag hade ÖHLINS på min och jag tyckte den funkade kanon!

Köp min överblivna från gixxer1000 för en femhundring... :)

euromange skrev:
Köp min överblivna från gixxer1000 för en femhundring... :)

är det öhlins? och hur får jag den att passa på min r6a? alltså monters grejerna vart går dom att köpa?

Allt annat än dom hopplöst dåliga orginaldämpare som en del hojar levereras med funkar säkert bra. Jag har haft öhlins men vad som helst som är justerbart är nog helt ok.

Mr Helmut skrev:
är det öhlins? och hur får jag den att passa på min r6a? alltså monters grejerna vart går dom att köpa?

Ingen öhlins och monteringsdetaljer får du nog bygga själv... :tomten

Tänk på att om det är till en annan hoj så blir det förmodligen problem med montaget och att längden på dämparen kan vara fel. Du hittar nog ingen vettig ny under 2000 i alla fall så 2700 beggad är ju fint.

Neutral skrev:
Tänk på att om det är till en annan hoj så blir det förmodligen problem med montaget och att längden på dämparen kan vara fel. Du hittar nog ingen vettig ny under 2000 i alla fall så 2700 beggad är ju fint.

har mailat killen och köper den nog då:) hoppas på å få pruta lite bara, lagomt taskig ekonomi nu

Mr Helmut skrev:
har mailat killen och köper den nog då:) hoppas på å få pruta lite bara, lagomt taskig ekonomi nu

fick mailet nu, den var såld:(

har inte hittat någon annan beg öhlins.... någon som vet vart man kan leta? blocket,sporthoj allaanonnser.se också:( har jag letat på

Jag är också på jakt efter en styrdämpare till min hoj. Är Hyper Pro något att ha?

Har inte hittat någon annan till CBR 600 och en begagnad måste det nästan vara, då det känns som alldeles för mycket pengar att köpa en ny.

Letade som tusan efter en till min, kollade både här o på ducceklubben. Fick tips om WP styrdämpare och Hyperpro. Båda mycket bra märken, och lite billigare än öhlins. Kolla även ebay, många som handlar därifrån.

Sen till slut satte jag ut en köpesannons på ducceklubben, och fick napp på en ducati performance ställbar i kolfiber (det är tydligen FG som gör dessa).

Lycka till.
//Mattias

Neutral skrev:
Värdelöst att folk inte tar bort sina egna annonser, de borde tas bort automatiskt efter tre månader.

håller med, 2 pers nu som svarat och båda glömt att ta bort den:(

men har mailat fler:)

Sitter å väntar, annars får man väll i aldra värsta fall slanta upp för en ny

Minskar risken avsevärt för vobbel med styrdämpare? Finns det något mer den hjälper emot?

Neutral skrev:
Värdelöst att folk inte tar bort sina egna annonser, de borde tas bort automatiskt efter tre månader.
:tummenupp den tanken har jag haft länge...finns juh annonser som är gammal som gatan!

Kan ni inte bara sluta, vänj er vid att en hoj kan ruska på styret ibland.
Har aldrig blivit frånkörd av nån med styrdämpare monterad....däremot av folk utan....

:arsele

Hade nog satsat på WP.

Alla styrdämpare behöver renoveras förr eller senare.
Servicenivån hos Öhlins är inte bra. Endast aukt. verkstäder får göra jobbet (=dyrt) och lång väntetid på delar (vi pratar oftast månader).
Alternativ annars är Arrow och Hyperpro.

Ska du bara köra gata räcker Shindy, Toby eller Daytona gott och väl. Kostar betydligt mindre.

Mickesnabb skrev:
Har aldrig blivit frånkörd av nån med styrdämpare monterad....däremot av folk utan.... :arsele

Sant, bara till att klämma ihop knäna om tanken.
Men å andra sidan vill jag inte sätta mej på en ZX10R utan styrdämp igen.

Mickesnabb skrev:
Har aldrig blivit frånkörd av nån med styrdämpare monterad....däremot av folk utan....

:arsele

Det är en billig livförsäkring men styrdämpare på.
Körde ca 2 år utan på min gamla R1-00:a,visst det funka fint men när jag väl köpte en så var det som natt och dag.

R1-04:a har som orginal styrdämpare men även där gör en uppdatering skillnad
till det fördelaktiga.

Då kan jag ju passa på o fråga..... Sitter styrdämp på min GSXR 1000 K4.
Jag antar att det är standard på den. Men vad är det för märke på den då?
Har suzuki egna styrdämpare eller? Och ska man vårda dämpen på någe sätt.
eller gör dom det på servicen?
Inget jag tänkt på tidigare :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey