Vilken strl. på gängstång - krashpuckar

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjena!

Söker lyckan om kunskap medans jag susar emot Biltema Norrtälje.
Någon som vet om någon ''ideal'' storlek på gängstång för att köra igenom en genomgående fram/bakaxel? Tanken är att köra typ skateboardhjulstrenden.
Men är osäker på vilken storlek på gängstången man borde köra med? Original krashpuckar på min DRZa sitter med vad mina ögon säger mig vara M6, men det känns aningen klent va? Båda hjulaxlarna tillåter upp t.o.m M12, men det är väl dumt att köra för kraftigt med, då det borde kunna slita sönder axlarna om de blir kraftigare än axeln i sig? Hoppas ni förstår vad jag menar! Vill ju att det ska vara starkt nog för att hålla kvar puckarna vid en highside där det bara glider etc. Men om det skulle bli så att marken ''får tag'' i gängstången så vill jag ju att den ska ge upp innan själva axeln.

Som sagt, hoppas att ni kan förstå vad jag menar! Annars är det bara att fråga :tungan:tungan
Tack på förhand!
Ha det gott!:krama

Last edited:
Kör så stor du får plats med, m10-m12 skulle jag ha kört på, med större än så kan de va något svårt att få plats med verktyget du drar fast hjulen med

Kör så stor du får plats med, m10-m12 skulle jag ha kört på, med större än så kan de va något svårt att få plats med verktyget du drar fast hjulen med

Tänkte galet när jag sa att det fick plats M16, M12 sitter nämligen som gjutet inne i axeln! Fyller ut hela, och slipper göra någon bussning för att få den att sitta still.

Men du tror alltså inte att en så kraftig stång kan vrida sönder axeln vid eventuell vurpa?

Tänkte galet när jag sa att det fick plats M16, M12 sitter nämligen som gjutet inne i axeln! Fyller ut hela, och slipper göra någon bussning för att få den att sitta still.

Men du tror alltså inte att en så kraftig stång kan vrida sönder axeln vid eventuell vurpa?
Kör på bara, om du böjer hjulaxeln av den lilla hävarmen du får av ett skateboardhjul på en m12 så har du andra och större bekymmer med hojen.. :crash

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman