Vilken strl. på gängstång - krashpuckar

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjena!

Söker lyckan om kunskap medans jag susar emot Biltema Norrtälje.
Någon som vet om någon ''ideal'' storlek på gängstång för att köra igenom en genomgående fram/bakaxel? Tanken är att köra typ skateboardhjulstrenden.
Men är osäker på vilken storlek på gängstången man borde köra med? Original krashpuckar på min DRZa sitter med vad mina ögon säger mig vara M6, men det känns aningen klent va? Båda hjulaxlarna tillåter upp t.o.m M12, men det är väl dumt att köra för kraftigt med, då det borde kunna slita sönder axlarna om de blir kraftigare än axeln i sig? Hoppas ni förstår vad jag menar! Vill ju att det ska vara starkt nog för att hålla kvar puckarna vid en highside där det bara glider etc. Men om det skulle bli så att marken ''får tag'' i gängstången så vill jag ju att den ska ge upp innan själva axeln.

Som sagt, hoppas att ni kan förstå vad jag menar! Annars är det bara att fråga :tungan:tungan
Tack på förhand!
Ha det gott!:krama
 
Last edited:
Kör så stor du får plats med, m10-m12 skulle jag ha kört på, med större än så kan de va något svårt att få plats med verktyget du drar fast hjulen med
 
Kör så stor du får plats med, m10-m12 skulle jag ha kört på, med större än så kan de va något svårt att få plats med verktyget du drar fast hjulen med

Tänkte galet när jag sa att det fick plats M16, M12 sitter nämligen som gjutet inne i axeln! Fyller ut hela, och slipper göra någon bussning för att få den att sitta still.

Men du tror alltså inte att en så kraftig stång kan vrida sönder axeln vid eventuell vurpa?
 
Tänkte galet när jag sa att det fick plats M16, M12 sitter nämligen som gjutet inne i axeln! Fyller ut hela, och slipper göra någon bussning för att få den att sitta still.

Men du tror alltså inte att en så kraftig stång kan vrida sönder axeln vid eventuell vurpa?
Kör på bara, om du böjer hjulaxeln av den lilla hävarmen du får av ett skateboardhjul på en m12 så har du andra och större bekymmer med hojen.. :crash
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top