lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tro? Med Sandy Bridge i startgroparna och överfyllda lager med gamla modeller... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=751011
Ahaaaa, det ser ju bra ut. Jag googlade Sandy Bridge och nu har jag en liten hum om vad det är. Ska tydligen lanseras imorgon, så det är nog bara att gå in på Siba och lyssna efter prisraset. Trevligt

Prisutvecklingskurvan ser fin ut. Tackar för den länken.
Enda anledningen till att köpa en billig Märkesdator är att man vill ha just en billig märkesdator.
Köper man ett billigt paket av så får man alltid det billigaste av förrgårs teknik och dessutom har nästan alla resurser förbrukats av alla junk program märkestillverkarna tycker du skall ha.
Eftersom det är det billigaste av gammal teknik så är datorn föråldrad redan när du trycker in pinkoden till betalkortet.
Det är alltid bättre att plocka ihop en dator från delar och köpa ett "rent" operativsystem.
Om man lägger lite mer stålar vid inköpet och köper lite i framkant av tekniken står sig datorn i flera år i kampen mot programutvecklarna.
Köper du en dator för 3900:- suger prestanda redan innan året är slut. Plockar du ihop en för 8000:-står den sig bra i flera år. Att sätta ihop en dator idag är plättlätt att välja delar kan vara lite knepigare.
Bara en sån sak som att välja en liten SSD disk för operativsystemet och en vanlig disk för att spara data på gör mycket för prestanda och datasäkerhet. Finns aldrig i dom billiga paketen.
Om man väljer Intel och väljer en S processor så spar man antagligen in extrakostnaderna i energibesparing och slipper värmeproblem. Finns aldrig i dom billiga eller ens dom dyra paketen.
Mina erfarenheter.
Det krävs nog en funderare, men lägger jag 8000 istället för 4-5000 så försvinner halva semesterkassan. Och med mina låga krav är det kanske skit samma om det är lite äldre teknik. Den borde ju vara grymt mycket bättre än den jag har ändå. Surfa är det jag gör så jag har kanske ingen nytta av alla finesser och processorer och grafikkort som klarar filmer och spel och annat. Jaja, jag funderar vidare. Tackar för all input!