Vilken stationär dator ska jag ha?

Tro? Med Sandy Bridge i startgroparna och överfyllda lager med gamla modeller... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=751011

Ahaaaa, det ser ju bra ut. Jag googlade Sandy Bridge och nu har jag en liten hum om vad det är. Ska tydligen lanseras imorgon, så det är nog bara att gå in på Siba och lyssna efter prisraset. Trevligt :)
Prisutvecklingskurvan ser fin ut. Tackar för den länken.

Enda anledningen till att köpa en billig Märkesdator är att man vill ha just en billig märkesdator.

Köper man ett billigt paket av så får man alltid det billigaste av förrgårs teknik och dessutom har nästan alla resurser förbrukats av alla junk program märkestillverkarna tycker du skall ha.

Eftersom det är det billigaste av gammal teknik så är datorn föråldrad redan när du trycker in pinkoden till betalkortet.

Det är alltid bättre att plocka ihop en dator från delar och köpa ett "rent" operativsystem.

Om man lägger lite mer stålar vid inköpet och köper lite i framkant av tekniken står sig datorn i flera år i kampen mot programutvecklarna.

Köper du en dator för 3900:- suger prestanda redan innan året är slut. Plockar du ihop en för 8000:-står den sig bra i flera år. Att sätta ihop en dator idag är plättlätt att välja delar kan vara lite knepigare.

Bara en sån sak som att välja en liten SSD disk för operativsystemet och en vanlig disk för att spara data på gör mycket för prestanda och datasäkerhet. Finns aldrig i dom billiga paketen.

Om man väljer Intel och väljer en S processor så spar man antagligen in extrakostnaderna i energibesparing och slipper värmeproblem. Finns aldrig i dom billiga eller ens dom dyra paketen.

Mina erfarenheter.

Det krävs nog en funderare, men lägger jag 8000 istället för 4-5000 så försvinner halva semesterkassan. Och med mina låga krav är det kanske skit samma om det är lite äldre teknik. Den borde ju vara grymt mycket bättre än den jag har ändå. Surfa är det jag gör så jag har kanske ingen nytta av alla finesser och processorer och grafikkort som klarar filmer och spel och annat. Jaja, jag funderar vidare. Tackar för all input!

Ahaaaa, det ser ju bra ut. Jag googlade Sandy Bridge och nu har jag en liten hum om vad det är. Ska tydligen lanseras imorgon, så det är nog bara att gå in på Siba och lyssna efter prisraset. Trevligt :)
Prisutvecklingskurvan ser fin ut. Tackar för den länken.

Det krävs nog en funderare, men lägger jag 8000 istället för 4-5000 så försvinner halva semesterkassan. Och med mina låga krav är det kanske skit samma om det är lite äldre teknik. Den borde ju vara grymt mycket bättre än den jag har ändå. Surfa är det jag gör så jag har kanske ingen nytta av alla finesser och processorer och grafikkort som klarar filmer och spel och annat. Jaja, jag funderar vidare. Tackar för all input!

Självklart skall man inte lägga mer pengar än man är villig att offra på en dator men väljer man ett billgt märkespaket är det bra att veta vad man får istället för att tro på vad säljarna och reklamen säger och bli besviken rätt snabbt.

Att sitta och spamma på sporthoj, betala räkningar och generell surfning kräver nästan inget av datorn, varför vill du byta ut den du har ? Formatera om hårddisken och återinstallera XP så blir den som ny igen.

Det är nästan så du kan få (eller i alla fall köpa billigt) en bra sådan dator av mig. Begagnad men ren XP pro och hyfsat snabb, jag har några stycken att välja på

Det är alltid bättre att plocka ihop en dator från delar och köpa ett "rent" operativsystem.

Har man bara 2500 att spendera är det ett bra köp - som även inkluderar Windows 7.

2.5 GHz dualcore och en körning med AUTORUNS i uppstarten och den duger gott att surfa och ordbehandla med de närmaste fem åren. Ett gaffe för 500 och den duger att spela barnbarnens spel.

Har då några speciella program du bara måste ha för att det bara är just dom som fungerar för dig?

Om inte skulle jag plocka i Ubuntu (Linux) i den datorn du har. Gjorde susen verkligen i mina bägge datorer (Dne ena en pensionerad kontorsmaskin, 2,8 Ghz från tidigt 2000-tal, som din) och den andra en märkesdator från Packard Bell som va sjukt slö.
Gratis, tar bara en halvtimme-timme max :)

Har då några speciella program du bara måste ha för att det bara är just dom som fungerar för dig?

Om inte skulle jag plocka i Ubuntu (Linux) i den datorn du har. Gjorde susen verkligen i mina bägge datorer (Dne ena en pensionerad kontorsmaskin, 2,8 Ghz från tidigt 2000-tal, som din) och den andra en märkesdator från Packard Bell som va sjukt slö.
Gratis, tar bara en halvtimme-timme max :)

En standardinstallation av Ubuntu är i mitt tycke slött.

TS: du skrev att du hade 300mb minne?
Inte köpa lite mer av den varan istället då? :va

En standardinstallation av Ubuntu är i mitt tycke slött.

TS: du skrev att du hade 300mb minne?
Inte köpa lite mer av den varan istället då? :va

Det är vasst i jämförelse med valfri version av Win, men i synnerhet i jämförelse med Vista, och bättre blir det som sagt i nästa version 11.04, som lär ska ha den nya kärnan *

* Rykte, källa IDG.

Sen kan man ställa in swap så att den utnyttjar mer minne och swappar mindre mot disk om man har mycket minne.

Last edited:
Det är vasst i jämförelse med valfri version av Win, men i synnerhet i jämförelse med Vista, och bättre blir det som sagt i nästa version 11.04, som lär ska ha den nya kärnan *

* Rykte, källa IDG.

Sen kan man ställa in swap så att den utnyttjar mer minne och swappar mindre mot disk om man har mycket minne.

Tycker inte det, högst subjektiv åsikt.

Provade (5 år sen sist) Knoppix linux igår på min gamla laptop på 700mhz (?) och 300mb ram, det boota kvickt och flöt BRA.

Ubuntu har blivit för snyggt och lätthanterlig för att flyta out-of-the-box

Swappen syftar du på windows då? :)

Tycker inte det, högst subjektiv åsikt.

Provade (5 år sen sist) Knoppix linux igår på min gamla laptop på 700mhz (?) och 300mb ram, det boota kvickt och flöt BRA.

Ubuntu har blivit för snyggt och lätthanterlig för att flyta out-of-the-box

Swappen syftar du på windows då? :)

Visst finns det mycket snabbare Linuxdistar än Ubuntu, men när man har stängt av UbuntuOne eller vad molntjänsten nu heter så är en vanlig installation snabbare än valfri Win

Ubuntu swappar också mot disk, där kan man själv välja hur mycket, har man mycket minne och ligger på lågt utnyttjande av minne så kan man välja att swappa mindre mot disken.

Visst finns det mycket snabbare Linuxdistar än Ubuntu, men när man har stängt av UbuntuOne eller vad molntjänsten nu heter så är en vanlig installation snabbare än valfri Win

Ubuntu swappar också mot disk, där kan man själv välja hur mycket, har man mycket minne och ligger på lågt utnyttjande av minne så kan man välja att swappa mindre mot disken.

Ställbar swap mot disk har väl win haft sen Bill Gates skaffade glasögon.

* Rykte, källa IDG.

Jag upplever det som piggare. Min singelcore 2.4 med 2 gig ram och Ubuntu 10.04 är marginellt snabbare än farsans 3,0 Dualcore med 4 gig ram och optimerat XP PRO. (va nån datanörd och "trimmade" det eller vad det heter).

Men denna datorn ja sitter på nu på med Athlon 64 3500+ och 1 gig ram piskar skiten ur farsans dator. När den visar skrivbordet har jag redan läst aftonbladets startsida :)

Google Chrome på Ubuntu är läbbigt snabbt BTW.

Är minnesutnyttjandet lågt så borde väl inte Ubuntu swappa mot disk? ;)

Jo, den svappar vid 60% minnesutnyttjande för att spara lite minne till annat, men har man mycket minne kan man ställa den att swappa vid 80 eller 90% istället och har ändå minne över....

Som jag har förstått det, jag är ingen Linuxguru, jag bara använder det.

Google Chrome på Ubuntu är läbbigt snabbt BTW.

Firefox, Crome och alla andra webbläsare är läskigt snabba om man jämför med IE på Win.

Jag är en av dom få som har fasnat för Opera, då jag har kört det på alla mina datorer oberoende av operativ, samt dom senaste mobiltelefonerna.

Last edited:
Har man bara 2500 att spendera är det ett bra köp - som även inkluderar Windows 7.

2.5 GHz dualcore och en körning med AUTORUNS i uppstarten och den duger gott att surfa och ordbehandla med de närmaste fem åren. Ett gaffe för 500 och den duger att spela barnbarnens spel.

På en dator för 2500 är det klart bättre med XP eller något annat OS än Windows.

Datorn jag skriver på nu kostade ca 10k att knåpa ihop och jag bootar antingen i XP x64 eller 7 x64-. Med 7 får jag 7.8 i performance index av möjliga 7.9 och den är ändå 1,5 år gammal.

Den känns djävligt rapp jämfört med dom flesta andra jag testat trots att jag kör Windows och IE :D

Självklart är det upp till var och en att välja.:tummenupp

På en dator för 2500 är det klart bättre med XP eller något annat OS än Windows.

Datorn jag skriver på nu kostade ca 10k att knåpa ihop och jag bootar antingen i XP x64 eller 7 x64-. Med 7 får jag 7.8 i performance index av möjliga 7.9 och den är ändå 1,5 år gammal.

Den känns djävligt rapp jämfört med dom flesta andra jag testat trots att jag kör Windows och IE :D

Självklart är det upp till var och en att välja.:tummenupp

SSD-disk?

Kuggar alltid på disken i tester :)

SSD-disk?

Kuggar alltid på disken i tester :)

Tja, jag har precis byggt 14 datorer med 60Gb SSD för OS och 250Gb för att spara filer på.

Från det att datorn undrar om du vill installera Win7 till den säger klart -starta om. ungerfär 4,5 min. Bland det snabbaste jag jobbat med.

Win performance index är "värdelöst", kör förvisso bara vista, men en E8500@4Ghz får bara 5.8 (+20k i 3dmark 06)

Men en sådan är inte särskillt snabb heller-

Last edited:
Tja, jag har precis byggt 14 datorer med 60Gb SSD för OS och 250Gb för att spara filer på.

Från det att datorn undrar om du vill installera Win7 till den säger klart -starta om. ungerfär 4,5 min. Bland det snabbaste jag jobbat med.

Men en sådan är inte särskillt snabb heller-

Installera Windows 7 på 4,5 minuter, kinakopia av windows 7 eller??

Min Windows 7 64-bit burk, byggd på ett P5Q-E:

Cpu: 7.0 (E8400@4GHz)
Ram: 7.1 (8 GB)
Gfx: 6.9 x 2
Hdd: 7.1 (2 gamla SSD i raid0)
Ja, hur fan går det ihop?
Nu har jag förvisso bara FSB på 423Mhz, men 4Ghz skall väl vara 4Ghz om det är i samma familj?
(800Mhz minnen, så jag har inte brytt mig om att gå högre för 24/7)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla