vilken skyddsutrsutning ?

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
säxsäxsti
Hej allihopa !.

Till vinter/vår är det planerat att jag ska köpa mn första hoj, en motard.

Nu håller jag på att räkna lite på vad skyddsutsrustning kan kosta och vilken man ska ha.
Jag skulle uppskatta lite feedback från er, då jag gärna vill vara så skyddad som möjligt men ändå känna att jag kan röra på mig.

Jag hade mest tänkt att åka gata, men det är mycket möjligt att jag även testar på att åka lite bana..

1 Vad för hjälm ska man köra med ? är crosshjälm ett alternativ?

2 Säkerhetsjacka dvs sånt med ryggskydd axelskydd mmm , och nån goretexjacka, funkar det bra? , eller ska man promt använda skinnställ.

3 Om man nu ska använda skinnställ. ska man använda helställ eller kan man köra med jacka + byxor,

4 vad för typ av hanskar ska man använda ?

5 Hur bra är goretex kläderna jämfört med skinnställ ?

6 Kan man använda Crossstövlar eller är dom för otympliga ?

7 nån annan viktig utrusning jag glömt ?

Sen skulle jag uppskatta om ni motardister hade ork att berätta vad ni använder för skyddsutrustning när ni kör på gata.

Mvh apbot

apbot skrev:
Hej allihopa !

Hej hej!....

Bra val...

Nu håller jag på att räkna lite på vad skyddsutsrustning kan kosta och vilken man ska ha.
Jag skulle uppskatta lite feedback från er, då jag gärna vill vara så skyddad som möjligt men ändå känna att jag kan röra på mig.

Vad är viktigast? Kunna röra dig när du kör eller kunna röra dig resten av livet efter en vurpa? Du vänjer dig vid ett tight skinnställ med...

Jag hade mest tänkt att åka gata, men det är mycket möjligt att jag även testar på att åka lite bana..

En shysst crosshjälm är ett alternativ. Men det ska vara en BRA och ingen billig plasthjälm.

2 Säkerhetsjacka dvs sånt med ryggskydd axelskydd mmm , och nån goretexjacka, funkar det bra? , eller ska man promt använda skinnställ.

Skinnställ är det klart bästa. Säkerhetsjacka slits sönder när du glider på asfalten...

3 Om man nu ska använda skinnställ. ska man använda helställ eller kan man köra med jacka + byxor,

Helställ är bäst, delat smidigast. Du kommer ångra att du valde delat den gången du vurpar och dragkedjan slits sönder. Väljer du motardställ kan du gå upprätt och böja benen lite smidigare med...

Skinnhandskar med kolfiberinlägg e aldrig fel...

Skinnställ är det bästa!

De är otympligare men säkrare. Man vänjer sig...

7 nån annan viktig utrusning jag glömt ?

RYGGSKYDD!!! Jag har haft både enkelt som man har en rem runt midjan men nu kör jag med daineese väst. Känns mycket bättre! Rekommenderas varmt!

Sen skulle jag uppskatta om ni motardister hade ork att berätta vad ni använder för skyddsutrustning när ni kör på gata.

AXO kolfiberhjälm (cross för det mesta, har även en integral som jag har på stora banor där det går riktigt fort)
Spike motardskinnställ
Danieese ryggskydd
Handskar jag en minns märket på. Skinn + kolfiber
Ledade knäskydd som även skyddar knät lite vid sidosmällar. UFO.
OXTAR crossstövar.

Mvh apbot

Mvh Johan.

apbot skrev:
Hej allihopa !.

Glasfiberhjälm, crossmodell. Den körning som är lämplig för integtralhjälm är olämplig för motard tycker jag...
Löst ryggskydd som sitter bra kostar närmare 1000:-. Skinnställ med inbyggda skydd gärna med knäpuckar så håller det bättre.
Köp ett helställ race dock inte tvunget motard(nya utgående mod från ca 5000:- och uppåt), ok för bus,träning eller tävling. Iofs inga fickor men det är lätt att lösa: midjeväska eller ryggsäck. 100kr och kk får plats nästan var som helst.
Någon form av RR racehandskar med knogskydd.
Skidkläder i skidbacken tycker jag, ok på vinter över skinnstället iofs.

Man både kan och ska ha cross stövlar. Det kan ta flera veckor att bli kompis med dem men sen är det samma känsla som med gympaskor.
7 nån annan viktig utrusning jag glömt ?Nej

Hjälm AGV Demon(glasfiber) 2000:-
Ryggskydd cross 950:-
Arlen ness Helställ Motard 7200:-
Stövlar Oxtar TCX PRO 2800:-
Hanskar kevlar skinn 1000:-
Priserna är vad jag betalt för nytt i butik.
Mvh apbot
:tummenupp

Last edited:
skit bra grabbar !
uppskattar verkligen detta.

nån som har bild på ett motardställ ?

apbot skrev:
skit bra grabbar !
uppskattar verkligen detta.

nån som har bild på ett motardställ ?

Länk med nya länkar till bla Buells som har Arlen Ness ställ.http://www.emcrodeby.se/reservdelar.htm
Skickar med några bilder jag har motardstället, listpris runt 8000:- det andra tror jag låg på 9000:-. Finns en del trådar att söka om Arlen ness ställ en del har haft strul med dragkedjor bla. Är nöjd med mitt ställ ångrar dock att jag tog motardställ där det saknas knäpuckar, sliter hårt vid vurpor. :tummenupp

Bifogat

• 66-2002.jpg
    66-2002.jpg
    1.9 KB · Visningar: 946
  • 66-2003.jpg
    66-2003.jpg
    2.1 KB · Visningar: 941
jag funderar på att köra med det här på överkroppen(länk där nere...) i sommar och crossbyxor med på underkroppen.. med extra knäskydd.. kommer mest att busa i lägre hastigheter.. åker jag längre åker nog skinstället på.. men det är ju skönt om det fläktar lite..
det jag undrar lite om är ifall nån vet något om detta:

http://store.yahoo.com/motostrano/trleedespja.html

Köpte detta

http://www.handelsboden.com/bilder/9005-jackas.jpg

Beror ju på hur man kör/ brukar sakerna. Annars tar jag skinnstället.
Edit priset:SÄKERHETSJACKA
Hel jacka med ryggskydd, axelskydd och armbågsskydd. Ryggskyddet sitter säkert med justerbart njurbälte. Populärt bland enduroåkare.
VÅRT PRIS 1195 KR

Willmar skrev:
Köpte detta

Hel jacka med ryggskydd, axelskydd och armbågsskydd. Ryggskyddet sitter säkert med justerbart njurbälte. Populärt bland enduroåkare.
VÅRT PRIS 1195 KR
Var skyddet bra då? ska köpa en sån.. va ju bra pris!

Willmar skrev:
Köpte detta

VÅRT PRIS 1195 KR
På bilden ser det ut som skydden består av fodrat tyg förutom några små plastkoppar på axlar och armbågar.. :D

Snåla inte på säkerheten!!

Som någon innan skrev, man får vad man betalar för.

Beror ju på hur man kör samt vart.

"Vi på Handelsboden tycker att säkerhet är mycket viktigt. Hos oss kan du köpa godkända skydd för rygg, axlar, armbåge, höft och knän. Självklart till ett lågt pris, så att inte kostnaden för bästa säkerhet ska bli för hög."

Så länge de är godkända så måste de ju duga. eller?

Edit: tog kort.

Bifogat

• DSC00411..JPG
    DSC00411..JPG
    72.5 KB · Visningar: 120
  • DSC00412...JPG
    DSC00412...JPG
    72 KB · Visningar: 110
Last edited:
Jag kör med crossbyxor & knäskydd, Dainese safetywest och sweatshirt/crosströja, crosstövlar och crosshjälm om jag kör i stan, leker osv.
Om jag ska ut köra lite seriöst på vägar utanför stan när det går lite fortare kör jag i crosstövlar/racingstövlar, integralhjälm & skinnställ. Alltid "sporthoj"handskar med hållbart skinn och knogskydd.

Har:
Shoei XR 900 (4000:-)
HJC crosshjälm (1600:-)
Spyke Droid (9000:-)
Sidi crosstövlar (1800:-)
Alpinestars SMX (2500?:-)
MP-ASU racinghandskar (600:-)
Dainese safetywest (2-3000 :-)
Dainese knäskydd (500:-)

Last edited:
mr_rockster skrev:
Jag är lite intresserad av att veta hur ett delat skinställ är mer praktiskt? Jag har inget helställ än, men det ska bli så fort jag lärt mig köra ;) Jag förutsätter ju att man har hela stället på sig!

Sen undrar jag hur ni gör med knäskydden också? Jag får inte in det under skinstället (har knäskydd sen jag körde motocross) och var blå om knäna flera gånger förra säsongen :rolleyes: (inbyggda skyddet suger...)

JAG tycker såhär, (å ni som inte tycker som jag hoppas jag berättar för mig varför ni inte gör det) att man ska köpa ett beggat skinställ från början, självklart ska det sitta relativt bra. Anledningen? Jo man kör omkull på en motard. Iaf om man provat köra bana å e sådär lagomt tokig ;D JAG tycker det är bättre att nöta upp ett skinställ tills man känner att man nått sin nivå där man inte kommer vurpa så ofta... Detta tycker jag endast gäller skinställ då hjälm, skor, handskar antingen klarar sig bättre eller är värt de stora slantarna per smäll...

Jag har:
Shoei Z-One (4500:-, integral)
Shoei VFX-R2 (2995:- på Carlbarks just nu, inte så många hjälmar kvar... 5490:- orginalpris)
Spruce tjollerställ (1000:- beggat)
UFO ryggskydd (1100:-)
Alpinestars SMX (2000nånting, ska bytas till antingen SIDI Supermotard eller Oxtar Supermotard)
Alpinestars näst snabbaste handske (995:-), har ännu inte skrapat denna, förstår inte hur?

För isräsingen kör jag med vinterjacka och matchande byxor, under det har jag nån halvtaskig väst (bröst, axlar och ryggskydd) och UFO knäskydd

Last edited:
Skyddsjackan från Handelsboden verkar vara kopia från Dainese rakt av förutom att själva tröjan är modell "nätbrynja" på Dainese.

OlleR skrev:
Jag är lite intresserad av att veta hur ett delat skinställ är mer praktiskt? Jag har inget helställ än, men det ska bli så fort jag lärt mig köra ;) Jag förutsätter ju att man har hela stället på sig!

Sen undrar jag hur ni gör med knäskydden också? Jag får inte in det under skinstället (har knäskydd sen jag körde motocross) och var blå om knäna flera gånger förra säsongen :rolleyes: (inbyggda skyddet suger...)

JAG tycker såhär, (å ni som inte tycker som jag hoppas jag berättar för mig varför ni inte gör det) att man ska köpa ett beggat skinställ från början, självklart ska det sitta relativt bra. Anledningen? Jo man kör omkull på en motard. Iaf om man provat köra bana å e sådär lagomt tokig ;D JAG tycker det är bättre att nöta upp ett skinställ tills man känner att man nått sin nivå där man inte kommer vurpa så ofta... Detta tycker jag endast gäller skinställ då hjälm, skor, handskar antingen klarar sig bättre eller är värt de stora slantarna per smäll...

Jag har:
Shoei Z-One (4500:-, integral)
Shoei VFX-R2 (2995:- på Carlbarks just nu, inte så många hjälmar kvar... 5490:- orginalpris)
Spruce tjollerställ (1000:- beggat)
UFO ryggskydd (1100:-)
Alpinestars SMX (2000nånting, ska bytas till antingen SIDI Supermotard eller Oxtar Supermotard)
Alpinestars näst snabbaste handske (995:-), har ännu inte skrapat denna, förstår inte hur?

För isräsingen kör jag med vinterjacka och matchande byxor, under det har jag nån halvtaskig väst (bröst, axlar och ryggskydd) och UFO knäskydd

Ett delat ställ är ju smidigare dels därför att du just kan dela det när du inte åker. Åker du å sätter dig å fikar eller så så kan du ta av jackan t.ex (känns lite dumt att gå omkring utan byxor dock...). Om man ser helställ som INTE är gjorda för motard så får man även gå ganska ihopkrupen. Motardställ passar fint för motard för man blir lite rörligare i ben framförallt samt att man sitter upprätt.

Jag får in mina knäskydd under stället men det förutsätter att jag först tar ut de inbyggda skydden och sedan ser till så att stället sitter som det ska. Brukar få dra längst ner i byxbenen för att kunna dra igen dragkedjan.

Jag köper nya skinnställ då och då. Du kommer vurpa sönder det och när det e tillräckligt trasigt så köper jag nytt. Kör man bana och kanske kör lite tävling/träning etc. så tror jag du kommer vurpa då och då oavsett hur duktig du är.

Vill inte räkna ut vad min skyddsutrustning kostar då bara hjälmen kostar 5500:- ny...

Ett tips är att handla på hösten då det ofta är ganska rejäla rabatter på årets hjälmar, skinnställ, stövlar etc. eftersom nästa säsongs kläder är på gång.

- Johan

Jag har Answer M6 crosshjälm & OGK FF3 integralhjälm, Dainese SMR motardställ, Dainese Bap 2 ryggskydd & Alpinestars Vector stövlar. Och så har jag Alpinestars SM-X Goretex stövlar och Lindstrands Capricorn/CC goretextställ eftersom det alltid regnar i det här landet......

Last edited:
mr_rockster skrev:
Jag köper nya skinnställ då och då. Du kommer vurpa sönder det och när det e tillräckligt trasigt så köper jag nytt. Kör man bana och kanske kör lite tävling/träning etc. så tror jag du kommer vurpa då och då oavsett hur duktig du är.
Du köper alltså helt nya ställ? Oj, den ekonomin kommer inte jag ha :( Går det fixa nån typ av rabatt på motardställ tro?

Köper du förra årets modell så kan man ibland få upp till 30% rabatt har jag sett.

Jag handlar till några kronor över inköpspris.

- Johan

Använder ni lösa knäskydd under skinnställ? Eller har jag fattat helt fel?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul