vilken ska man välja zx9r,cbr 954 eller R1

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
tjena jag funderar på att köpa ny hoj till nästa vår men har inte bestämt mig än. Vilken tycker ni är det bästa köpet motivera gärna, själv så tycker jag att jag borde satsa på 954:an men har alltid älskat kawan och har även börjat kolla lite mer på r1an

tacksam för alla hjälpande svar
 
beror lite vad du ska ha den till.

bansmisk och aktiv körning= R1

Sporttouring= zx9r

Allt där emellan= cbr
 
954, kraften räcker.. smidig.. bra bromsar. Inga problem med att dricka olja osv..

Testkör alla!
 
Jag skulle hellre köpa en gsxr 750-01. Zx9 älskar du tills du har provkört en, R1 har trista bromsar, 954 är bra men alldaglig.
 
pratar vi årsmodell 98-03? runt så skulle jag valt r1an helt klart!
954 är inte en piss cykel det heller men rettan skulle det bli... :tummenupp
 
954:an är väl den "bästa" (vad man nu lägger i det begreppet) hojen överlag.
Men för rent banåka undrar jag om inte en R1 är "da shit".
ZX9 är forntid. Passe´och en touringsoffa i jämförelse med de andra två.
 
tack för alla snabba svar.
oljekyldgsxr. Jag skulle hellre köpa en gsxr 750-01
har hört man tröttnar eller vad man ska kallade på 750 för att man sen går på en 1000cc för att den har mer effekt med mera.. så den blir en onödig mellan hoj.
tänkte ha hojen till vanlig körning.. men kanske lite bankörning då och då
zx9r vill jag ha för att den har handtagen där passageraren kan hålla sig i så man slipper bli kramad runt magen.
954 vill jag ha p.g.a. kvaliten från honda och utseendet.
R1 vill jag ha för utseendet..
här var en liten snabb förklaring vad jag tycker om hojarna.
 
tack för alla snabba svar.

har hört man tröttnar eller vad man ska kallade på 750 för att man sen går på en 1000cc för att den har mer effekt med mera.. så den blir en onödig mellan hoj.
tänkte ha hojen till vanlig körning.. men kanske lite bankörning då och då
zx9r vill jag ha för att den har handtagen där passageraren kan hålla sig i så man slipper bli kramad runt magen.
954 vill jag ha p.g.a. kvaliten från honda och utseendet.
R1 vill jag ha för utseendet..
här var en liten snabb förklaring vad jag tycker om hojarna.

Jag gick från cbr600 -99 till cbr929 -00. Fifan, 600an var sååå mkt roligare.
929an hade mer effekt, men det var ju rena flodhästen i jämförelse. Bred o äcklig :mad:
Nu har jag min gixxer 1000 07, smidigare än 600an o bra mer klipp än dem båda :yoparty
 
CBR från 06 är klart den snyggaste hojen av de du uppger. Minst bang for buck dock. Jag skulle ta dussinrettan men jag har haft cbr:en iofs. Jävligt extrem körställning på cbr dessutom. Man sitter som en jävla fällkniv. Är du lång är det jobbigt.

EDIT: Håll dig så långt bort från 750 o 600cc o sånt som du bara kan. En liter ska du ha om du inte har tänkt harva bana endast :fakta
 
EDIT: Håll dig så långt bort från 750 o 600cc o sånt som du bara kan. En liter ska du ha om du inte har tänkt harva bana endast :fakta

Din fakta bygger på mindre ting? :rolleyes:

Rakt fram, klart roligare med större motor. Riktigt kurvig väg? Tvärtom enl mig. Förr fick man växla lite o få in den här "race" känslan av att man gav gärnet hela tiden.

Nu räcker det med 1an & 2an enbart :)
 
Din fakta bygger på mindre ting? :rolleyes:

Rakt fram, klart roligare med större motor. Riktigt kurvig väg? Tvärtom enl mig. Förr fick man växla lite o få in den här "race" känslan av att man gav gärnet hela tiden.

Nu räcker det med 1an & 2an enbart :)

precis den anledningen till att jag bytte från 954a till 600.
hur skoj man har när man kör kan inte räknas i hästkrafter.
 
zx9r vill jag ha för att den har handtagen där passageraren kan hålla sig i så man slipper bli kramad runt magen.


Då kan du välja bort ninjan direkt, för det är inget vidare om passageraren håller i sig i handtagen. Med en passagerare som sitter helt spikrakt och håller i sig bakom sin rygg så blir det ingen stadig åktur, allra helst inte i kurvor. Kan funka om man puttrar runt i stan, men om du måste ge plötsligt gaspådrag eller bromsa kraftigt så har inte passageraren en chans att hålla i sig.

Jag har själv haft en sådan hoj, och ska jag vara ärlig så tyckte jag att handtagen var det fulaste med hojen ::tummenupp

Edit; Tycker inte du ska välja bort 600 och 750.
Vill minnas att jag läste om gixxer 750 k7 någonstans; "effekt som en literhoj, men smidig som en 600cc" :)
 
Last edited:
TMY. Då kan du välja bort ninjan direkt, för det är inget vidare om passageraren håller i sig i handtagen. Med en passagerare som sitter helt spikrakt och håller i sig bakom sin rygg så blir det ingen stadig åktur, allra helst inte i kurvor. Kan funka om man puttrar runt i stan, men om du måste ge plötsligt gaspådrag eller bromsa kraftigt så har inte passageraren en chans att hålla i sig.
det där beror nog från person till person.. för mig så tycker jag det funkar bra när passageraren håller i handtagen där bak. har även varit passagerare där jag höll i handtagen och det fungerade hur bra som helst.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top