Vilken skåpbil/racebuss/crossbuss?

Opel Vivaro = Nissan Primastar = Renault Trafic.
Har hört lösa rykten om mekaniska problem med dessa. Någon som kan bekräfta/dementera..?

En kompis med byggfirma och bilservicefirma har en Opel Vivaro och är förvånansvärt nöjd med sin. Han skruvar en del Primastar och Master också (samma som Vivaron som jag förstod det) och den dras med exakt samma problem som precis alla andra transportbilar och det är typ spindelleder, styrstag, hjullager mm. Opeln likaså. Med andra ord inget utöver det vanliga direkt om man sköter den som man ska.
Inga motorproblem men då kör han diesel-6:an men den "lilla" dieseln ska fungera utmärkt.
Om det kommer rost eller ej beror mestadels på ägaren förutom i den äldre Vitons fall, jag tror att rost var originalutrustning på den :näsblod
Grymt skön motor och låda i Viton dock, finns inget som slår den på fingrarna där.

Fiaten är för liten och Jumpyn likaså, du kommer bli besviken. Jag körde min Raptor i min Peugeot partner jag hade i jobbet, det gick förvisso inte att stänga då den är svinaktigt kort men bredden funkade utan spacers.
Så allt går ju så klart men har man valmöjligheter så skulle jag välja bort just dessa.

Transportern är poppis och fler skulle köra den om den inte vore så dyr i inköp tippar jag på. Troligtvis den bästa i dina förslag.

Eller så köper du ett stort släp med stor kåpa och kanske lite inredning på det också och tar E-kort :tummenupp Billigaste varianten och då får du vilken jävla komfort du vill om du köper en vettig dragbil.
 
Jag körde en Citroen jumper (fiat ducato och peugeot boxer är samma bil) med 15000 mil på mätaren. Byggd som lastbil, lastar som en lastbil, håller som en lastbil. Man åker bra i den och aldrig över litern med 2,8HDimotorn. Lågt varvtal i motorvägsfart.

Köprekommendation.

Körde innan peugeot expert av gamla modellen. 35000 mil och helt problemfri. Är däremot ganska liten i skåpet. Välj en 2,0hdi med webasto om du får välja.

Finns fler trådar med mina rekommendationer i, sök upp dom. Skippa allt som har med mercedes att göra :fakta

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Köp så stort du kan. Jag har haft en VW T4:a, bensin tyvärr. Drog lätt 2 liter milen om man hade det minsta bråttom. Hyffsat med plats och komfort
Har en Citroen Jympy nu. Skåpet är "komfort", alltså inklätt och då går en cross inte in på höjden. Får fälla styret eller dra ihop gaffeln för att det ska på plats. För lite alltså men funkar att åka i. Har dock kostat en hel del i "service"
Jag hade valt en T4,T5:a
Huvva, den kan ju inte ha mått bra? :va Hade du fyran på två liter? Jag har den, och den har gått på 0,95 på långkörning, men 1,1-1,2 är vanligare i normalare farter.
 
Har en Citroen Jympy nu. Skåpet är "komfort", alltså inklätt och då går en cross inte in på höjden. Får fälla styret eller dra ihop gaffeln för att det ska på plats. För lite alltså men funkar att åka i. Har dock kostat en hel del i "service"
Får nog stryka Jumpy/Expert/Doblo i sådanna fall.

Vill kunna få in antingen XT600:an, Blackbirden, Firebladen eller en fyrhjuling utan att meka loss saker. Alltså ett fordon åt gången och inte alla samtidigt :tungan .

Någon som vet hur komforten är på Toyota Hiace ?
Mekaniskt sett verkar den väl det starkaste kortet i den storleksklassen.
 
Last edited:
Någon som vet hur komforten är på Toyota Hiace ?
Mekaniskt sett verkar den väl det starkaste kortet i den storleksklassen.

Vet inte om det stämmer fortf. men Toyotas serviceavdelning åkte transporter för bara något år sen, säger väl en del VW..
 
Någon som vet hur komforten är på Toyota Hiace ?
Mekaniskt sett verkar den väl det starkaste kortet i den storleksklassen.

Jag har bara åkt med i en Hiace 4wd diesel en gång och det säger ju inte mycket direkt. Men klart är att den gick skönt, man satt skönt i den och det var skjutdörrar på båda sidor (tillval?) och lucka (tillval det med?) istället för dörrar där bak= regnskydd när det väl behövs.
Stor var den också, dock var den ena skjutdörren oanvändbar pga inredning så därför ställer jag mig frågande till om det var tillval eller ej.
Annars är det ju inte vanligt med skjutdörrar på båda sidor pga hållfasthet men det finns ju några modeller som erbjuder detta.

Nu när jag kollade så ser jag att de är ju väldigt prisvärda och det får nog bli en sån som nästa arbetsbil känner jag, Toyota är ju bra på allt annat och med tanke på hur många arbetsfordon de kränger per år så känns det som ett säkert kort.
De finns ju dessutom med högre tak om det skulle behövas :tummenupp
 
Nu när jag kollade så ser jag att de är ju väldigt prisvärda och det får nog bli en sån som nästa arbetsbil känner jag, Toyota är ju bra på allt annat och med tanke på hur många arbetsfordon de kränger per år så känns det som ett säkert kort.
De finns ju dessutom med högre tak om det skulle behövas :tummenupp

Dom jag har sett som är prisvärda, jag har inte samma budget som TS, så ser det ut att vara väldigt lågt tak i dom.
Jag hittade en vivaro till väldigt attraktivt pris, det var även den långa modellen. Tyckte den såg lite otymplig ut som "vardags-åka-till-jobbet" men kollade på transportstyrelsen och den är 40cm kortare än min ambulans, har störra lastutrymme, högre takhöjd, lägre lastningshöjd och drar betydligt mycket mindre. Bara bra argument för ett byte alltså ;).
Nån som vill köpa en gammal ambulans? :tungan
 
Min 2,0a drar ca litern. Har för mig att den drog litern även när den var fullastad + husvagn också. Bra bil det där, inte snabb dock.
Jag bogserade min T4 (med en hoj, flickvän + en massa prylar) i 110-120 med min Fabia med 2,0-litersmotorn, och då drog den 1,05, Fabian alltså, dvs mindre än bussen drar själv :hihi

Vet inte om det stämmer fortf. men Toyotas serviceavdelning åkte transporter för bara något år sen, säger väl en del VW..
Det gör dom nog fortfarande, inte alls länge sen jag såg en Toyota-stripad VW här i krokarna :tummenupp
 
Last edited:
Huvva, den kan ju inte ha mått bra? :va Hade du fyran på två liter? Jag har den, och den har gått på 0,95 på långkörning, men 1,1-1,2 är vanligare i normalare farter.

Har en 2.5l T4 bensin-automat och visst kan den dra 2 liter milen vid kortkörning vid kall väderlek. Vid långkörning parkerar jag den på 95km/h(kanske runt 87km/h verklig fart) av bränsleekonomiska skäl. Det är den optimala hastigheten om jag beaktar bränsleförbrukning samt min önskade timpeng. Då drar den runt 1.15 l/milen.

Har även en 2.5 TDI diesel-manuell och den drar runt 0.85 l/milen och skillnaden vid kortkörningar är ganska marginell. Med den marshar jag oftast runt 110km/h men där beror det mest pga därefter börjar den bli mindre konfortabel.
 
Den bästa lösningen är alltså att köpa två bilar? En transporter och en fabia :tummenupp
Helt korrekt, nackdelen är väl att det krävs en extra förare också :rolleyes:

Har en 2.5l T4 bensin-automat och visst kan den dra 2 liter milen vid kortkörning vid kall väderlek. Vid långkörning parkerar jag den på 95km/h(kanske runt 87km/h verklig fart) av bränsleekonomiska skäl. Det är den optimala hastigheten om jag beaktar bränsleförbrukning samt min önskade timpeng. Då drar den runt 1.15 l/milen.

Har även en 2.5 TDI diesel-manuell och den drar runt 0.85 l/milen och skillnaden vid kortkörningar är ganska marginell. Med den marshar jag oftast runt 110km/h men där beror det mest pga därefter börjar den bli mindre konfortabel.
Åfan, trodde att 2,5'an skulle vara snålare, iom att den ju går med lägre belastning så att säga! Jag var sugen på en tvåfemma ett tag, men enligt försäkringsbolaget så va den mycket dyrare i försäkring, eftersom den hade så stark motor :confused: Så jag behöll min... Känns ju inte som att det är nån Caravelle GTi direkt :hihi
 
Själv har jag börjat fundera på en Cheva Van, visst, den är ju inte den bränslesnålaste man kan tänka sig men utöver det så känns den riktigt nice.
 
Vad tror ni om en Ford Transit 260S 2007:a med låga mil på mätarn ?

2.2 TDCi motorn på 85 hk så den skall dra 8,4 L/100KM blandad körning enligt Transportstyrelsen, vilket låter helt ok.
 

Bifogat

  • Transit.jpg
    Transit.jpg
    91.7 KB · Visningar: 151
Helt korrekt, nackdelen är väl att det krävs en extra förare också :rolleyes:


Åfan, trodde att 2,5'an skulle vara snålare, iom att den ju går med lägre belastning så att säga! Jag var sugen på en tvåfemma ett tag, men enligt försäkringsbolaget så va den mycket dyrare i försäkring, eftersom den hade så stark motor :confused: Så jag behöll min... Känns ju inte som att det är nån Caravelle GTi direkt :hihi

Har en T4 2.5TDI o kör den olastad på ca 0.75 landsväg 110 km/h, lastar du den fullt o har bråttom så drar den litern! helt ok enligt mig!
 
Var själv iväg i måndags och införskaffade mig en race buss:D Inte i ts prisklass mer i bortskänkes (nästan) klassen. Det blev en vw t4 från 91 återstår att se om jag får ordning på den.
Men än så länge har den bara imponerat funktionen att man kunde lyfta fram hela kylaren på små armar var ju ett rickigt genidrag blev hur mycket plats som helst att skruva.
För er med hög soppa förbrukning kolla "hasplåtenplasten" under motorn.
den väger säkert 25kilo låg under och skruva bort den och fick en överraskning när jag fick den i magen:död
De var säkert 10 cm isolering i den som var oljagrussmutts fylld:tungan
 
Var själv iväg i måndags och införskaffade mig en race buss:D Inte i ts prisklass mer i bortskänkes (nästan) klassen. Det blev en vw t4 från 91 återstår att se om jag får ordning på den.
Men än så länge har den bara imponerat funktionen att man kunde lyfta fram hela kylaren på små armar var ju ett rickigt genidrag blev hur mycket plats som helst att skruva.
För er med hög soppa förbrukning kolla "hasplåtenplasten" under motorn.
den väger säkert 25kilo låg under och skruva bort den och fick en överraskning när jag fick den i magen:död
De var säkert 10 cm isolering i den som var oljagrussmutts fylld:tungan
Grattis, precis en sån jag också har! :) Funkar allt på instrumentpanelen?

Haha, been there, done that med den där hasplåtsprylen :hihi Jag trodde det va samma stuk som på min vardagsbil, 2mm plast. Jo tjena, det är ju rena självmordsförsöket att ligga under och i naivt oförstånd lossa sista skruven :näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top