Vilken skåpbil/racebuss/crossbuss?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Funderar på att inhandla en skåpbil som skall få fungera lite som allt-i-allo bil.
Den skall kunna följande:
-Frakta hoj eller atv/quad
-Vara bekväm att köra till vardags samt vid långresa
-Ha AC
-Dieselmotor
-Inte dra mer än 0,9 l/mil utan last, helst mindre än så. Ju mindre desto bättre dvs.
-Inte kosta mer än 110 000:- i inköp
-Låga driftskostnader & inte gå sönder hela tiden
-Dragkrok

Vilka bilar bör jag kolla på ?
Vilka problem och saker bör jag kolla upp på eventuella bilar ?
Era erfarenheter med dem ?

Funderar lite på följande bilar:

Mercedes Vito, 2:a generationen 2004-xxxx.
vito.jpg


Peugeot Expert/Citroen Jumpy, Facelift 2004-xxxx.
expertx.jpg


Volkswagen Transport T5, 2003-xxxx.
60316738.jpg
 
Last edited:
Funderat på en Hiace? Eller en Hyundai H1?

Japs/koranskt sägs vara bra på biten driftsäkerhet.

Kan tipsa dig om att hålla ett öga på kvd.se om inte annat.
 
Funderat på en Hiace? Eller en Hyundai H1?

Japs/koranskt sägs vara bra på biten driftsäkerhet.
Hiace kanske skulle funka, det är ju en Toyota så driftsäker borde den väl vara.
Då skulle det dock bli den lite äldre versionen. Den nya kom väl först 2007 och är därmed för dyr.

Hyundai vet jag ingenting om egentligen, bara det man hört om deras vanliga bilar. Fast de har väl blivit ganska bra numera jämfört med tidigare.
Ingen som haft en Hynda och kan berätta mer om den ?
 
Jag har också kikat lite på buss som ska fylla ungefär samma funktioner. Men hiacen såg lite låg ut i skåpet?
 
Min kompis ATV är lögn i helvete att få in i nåt som kallas skåpbil. Den får precis plats på ett släp. Kanske har han en väldigt bred variant eller så har du en smal. Antar att du har mätt bredden på ev. atv?
 
Min kompis ATV är lögn i helvete att få in i nåt som kallas skåpbil. Den får precis plats på ett släp. Kanske har han en väldigt bred variant eller så har du en smal. Antar att du har mätt bredden på ev. atv?
Det är klart jag inte har, det vore ju ingen sport då :tungan

Grejen är att det kommer att fraktas lite olika varianter av fyrhjulingar i den, så det finns inget riktigt standard mått
(det där lät ju lagom mysko btw...Det är helt lagligt jag lovar :) ).
T.ex. en Yamaha Raptor 700 är väl 1100 mm bred ifall jag kommer ihåg rätt

Peugeot Experten är ju minst så där räknar jag nästan med problem att få in en eventuell fyrhjuling om inte annat på höjden.
Men de andra borde väl svälja en utan större problem..?

Dragkrok skall nog läggas till listan på önskemål.
 
Det är klart jag inte har, det vore ju ingen sport då :tungan

Grejen är att det kommer att fraktas lite olika varianter av fyrhjulingar i den, så det finns inget riktigt standard mått
(det där lät ju lagom mysko btw...Det är helt lagligt jag lovar :) ).
T.ex. en Yamaha Raptor 700 är väl 1100 mm bred ifall jag kommer ihåg rätt

Peugeot Experten är ju minst så där räknar jag nästan med problem att få in en eventuell fyrhjuling om inte annat på höjden.
Men de andra borde väl svälja en utan större problem..?

Dragkrok skall nog läggas till listan på önskemål.

Opel Vivaro hittade jag ett gäng som inte kostade över 100k som faktiskt verkar riktigt fina. Kanske kika på dom också?
 
Det är klart jag inte har, det vore ju ingen sport då :tungan

Grejen är att det kommer att fraktas lite olika varianter av fyrhjulingar i den, så det finns inget riktigt standard mått
(det där lät ju lagom mysko btw...Det är helt lagligt jag lovar :) ).
T.ex. en Yamaha Raptor 700 är väl 1100 mm bred ifall jag kommer ihåg rätt

Peugeot Experten är ju minst så där räknar jag nästan med problem att få in en eventuell fyrhjuling om inte annat på höjden.
Men de andra borde väl svälja en utan större problem..?

Dragkrok skall nog läggas till listan på önskemål.

Jo, har oxå kikat på lite olika mått och det tjockaste jag kunde hitta var på 1330mm men det var mer skogsmaskin. Undra vad polaren har för sulor på sitt härke :va
 
Jo, har oxå kikat på lite olika mått och det tjockaste jag kunde hitta var på 1330mm men det var mer skogsmaskin. Undra vad polaren har för sulor på sitt härke :va

Måste ju vara en monstertruck i ATV format han kör... brukar väl IAF vara 1500-1600 mellan hjulhusen?
 
Opel Vivaro hittade jag ett gäng som inte kostade över 100k som faktiskt verkar riktigt fina. Kanske kika på dom också?
Opel Vivaro = Nissan Primastar = Renault Trafic.
Har hört lösa rykten om mekaniska problem med dessa. Någon som kan bekräfta/dementera..?

När man läser runt om skåpbilar är det iofs mest kommentarer av typen "den suger..." "Undvik.." på alla bilar därute.
Vore intressant med lite närmare information.
T.ex. Se upp med rost kring handtagen på en VW T5 Transporter.
 

Bifogat

  • vw_1.jpg
    vw_1.jpg
    16.9 KB · Visningar: 331
Last edited:
Opel Vivaro = Nissan Primastar = Renault Trafic.
Har hört lösa rykten om mekaniska problem med dessa. Någon som kan bekräfta/dementera..?

När man läser runt om skåpbilar är det iofs mest kommentarer av typen "den suger..." "Undvik.." på alla bilar därute.
Vore intressant med lite närmare information.
T.ex. Se upp med rost kring handtagen på en VW T5 Transporter.

Problemet med dem är väl snarare hur de handhas. När såg du sist en budbilschaffis/byggare/andra som kör dyliga bilar i tjänsten vara rädd om sitt åk?

Annars är den svaga punkten framvagnen som inte är dimensionerad för biltypen utan går ner sig i förtid.
 
Problemet med dem är väl snarare hur de handhas. När såg du sist en budbilschaffis/byggare/andra som kör dyliga bilar i tjänsten vara rädd om sitt åk?
I den här fordonskategorin har nog alla bilar gått hårt, så det är man ju beredd på.
Det är ungefär som med tvättandet. Ingen transportbil har nog någonsin vaxats och därav rostar som svin, tyvärr.

Annars är den svaga punkten framvagnen som inte är dimensionerad för biltypen utan går ner sig i förtid.
Tänkte du på Opeln ?
 
I den här fordonskategorin har nog alla bilar gått hårt, så det är man ju beredd på.
Det är ungefär som med tvättandet. Ingen transportbil har nog någonsin vaxats och därav rostar som svin, tyvärr.


Tänkte du på Opeln ?

Jupp...

Det är en sjuka bland nästan alla transportbilar i denna storlek men Opeln och dess kloner är sämre än annat....
 
Vilka är framhjuls respektive bakhjulsdrivna ?

Framhjul:
Vivaro/Primastar/Traffic
Expert/Jumpy/Doblo
VW T5
MB Vito (den äldre)

Bakhjul:
Mercedes (den nyare)

Hiace & Hyundai H1 då ?
 
Last edited:
Fiat Doblo 2000-xxxx
doblo.jpg

Samma storlek som Expert/Jumpy, men jag undrar om den inte är precis lite för liten.. Men å andra sidan är de troligtvis därmed bränslesnålare.

Nästa steg hos Fiat är ju Ducato.
ducato.jpg

Fast där är frågan ifall det inte är för stort. Jag menar då är vi ju uppe i Peugeot Boxer, MB Sprinter storlek och dessa är ju lite mera törstiga.
 
På doblon är lastlängden 217cm så den är lite i kortaste laget, och jag tror knappast man får in två hojar i den, annars hade den varit riktigt lämplig utifall nu sambon också köper sig en hoj.
 
Köp så stort du kan. Jag har haft en VW T4:a, bensin tyvärr. Drog lätt 2 liter milen om man hade det minsta bråttom. Hyffsat med plats och komfort
Har en Citroen Jympy nu. Skåpet är "komfort", alltså inklätt och då går en cross inte in på höjden. Får fälla styret eller dra ihop gaffeln för att det ska på plats. För lite alltså men funkar att åka i. Har dock kostat en hel del i "service"
Jag hade valt en T4,T5:a
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top