vilken Olja?

trojlee

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Norrbotten
Hoj
GSX-R 600
Vilken olja ska jag köpa till min gixxer??Tänkte byta olja o filter en sväng...och visst behöver man inte ngt specialverktyg för att komma åt/lossa filtret?
/
-T-
:yoparty
 
Leta reda på trådarna.

Allt du inte visste om oljor del 1 o 2.

Man behöver inget specialverktyg om man kör den söligare varianten och slår en skruvmejsel igenom filtret där det gammla skall loss.

Sen har det stöts och blöts om man skall handdra eller momentdra dit det nya filtret.

Jag handdra mina, fyll upp filtret med olja och ta olja på gummiringen innan du dra fast det.

Men jag är iofs en OuTlAw......
 
GSXR tycker inte om tunna oljor typ Motuls 5W-40 det har jag erfarenhet då jag provade denna olja på en av mina GSXR1000 som rullat ca 500mil, efter hård belastning på Anderstorp blinkade ojelampan varje gång man gick in i depå.
Bytte genast ut olan mot Bel-Ray EXS 10W-50 och problemet var borta.

trojlee skrev:
Vilken olja ska jag köpa till min gixxer??Tänkte byta olja o filter en sväng...och visst behöver man inte ngt specialverktyg för att komma åt/lossa filtret?
/
-T-
:yoparty
 
Superbike Roger skrev:
GSXR tycker inte om tunna oljor typ Motuls 5W-40 det har jag erfarenhet då jag provade denna olja på en av mina GSXR1000 som rullat ca 500mil, efter hård belastning på Anderstorp blinkade ojelampan varje gång man gick in i depå.
Bytte genast ut olan mot Bel-Ray EXS 10W-50 och problemet var borta.

Hur mkt olja går det åt när man fyller?Kostar i runda slängar?
/
-T- :banana
 
Lite över 3 liter går åt, köp 4 liter.
Bel-Ray EXS 10W-50 kostar 167kr litern, billigare finns ju typ biltema 15W-40 helsyntetisk 69.90kr/lit men inget jag kör på.


trojlee skrev:
Hur mkt olja går det åt när man fyller?Kostar i runda slängar?
/
-T- :banana
 
Last edited:
Handdrar du oljefiltret, montera en stor slangklamma som låsning för säkerhets skull. Kostar så lite, spar så mycket besvär - inte OM det händer, utan när.

Värst av alla är ZX12'orna (med demonterad balansaxel), där måste man låsa oljefiltret med något externt - ba som oväsenligt vetande.
 
OT: varför tar man bort balansaxlarna?
(jo, jag vet att de tar NÅN häst... men... osv) Akademiskt, eller?
Se på Trajan i Turbotråden vad som hände då han demoterade balansaxlarna!
 
För att man balanserar motorn riktigt i stället, samt att man tar bort en del av svängmassan.


Dr.Bike skrev:
OT: varför tar man bort balansaxlarna?
(jo, jag vet att de tar NÅN häst... men... osv) Akademiskt, eller?
Se på Trajan i Turbotråden vad som hände då han demoterade balansaxlarna!
 
Last edited:
Superbike Roger skrev:
För att man balancerar motorn riktigt i stället, samt att man tar bort en del av svängmassan.

Köper inte redigt det diu säger, för om du med "riktigt" menar noggrannare så klarar ju fabriken ut det om de vill.
Det är iaf billigare än att bygga in balansaxlar.
Så NÅT annat motov lär de ha.

Sekundär och tertiärvibrationer har jag hört...

Men orsaken att plocka bort dem torde väl vara att spara/vinna nån häst.
Och visst, man kan ju balansera dynamiskt för ett givet varvtal, och ska den gå på bana kan man ju välja ett högt varvtal, och därmed skita i balansaxlarna?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top