Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Dr.Bike skrev:
Helt precis min analys!

Med tillägget; Den bästa oljan till bästa priset!

(en obetydlig tribologisk prestandakompromiss i sammanhanget, i jmf med de absoluta toppoljorna, om ens någon)

Javisst har vi blivit samspelta med åren... :D
 
Dr.Bike skrev:
Ja faktiskt!
Troligen bättre än med andra oljor då den tål mycket hög värme dessutom! :)
Då borde det gå bra att fritera i den oxå?! :)

Hell_Man skrev:
Japp!! Det är mest oliver i. Så det är tillochmed nyttigt :hihi
Jävla otur att man inte gillar oliver då :3freak


Men lite seriöst, har man verkligen nån nytta av att köra helsyntet i en hoj om man ändå bara kör på sommaren? Oavsett märke alltså...
 
För att förtydliga detta så är inte biltema OCH billiga oljor rätt att sätta ihopp. Visst biltema är billig men den är också väldigt bra! Så skilj på bra och billiga också eller blanda inte ihopp biltema med dåliga oljor :)
 
Fotrally skrev:
Men varför marknadsför inte biltema sin olja som -lika bra men mycket billigare? :confused: :va
Det är väl det de gör när de anger samma klassning på sin raceolja som tex Statoil raceway har?!
 
newstead skrev:
...Men lite seriöst, har man verkligen nån nytta av att köra helsyntet i en hoj om man ändå bara kör på sommaren? Oavsett märke alltså...
Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.
Ex mc-handlarn har en delsyntet för 100:-/lit och en helsyntet för 180:-/lit = Delsynteten är ett bättre köp.
Ex 2 delsynteten ovan mot Q8-SBK för 60:-/lit = Q8 mycket bättre köp.

Slutsats: Så länge koppling och växellåda trivs är den billigaste oljan att föredra. Vad som är viktigast är inte märket på oljan utan hur ofta du byter olja och filter. Föroreningar är det som tar död på motorn i första hand, inte oljan!
 
FZ1 skrev:
Min högst personliga tro (alla ex förutsätter mc-specifika oljor): En helsyntet är alltid (nästan, tribologi är kompromisser precis som t.ex däck) överlägsen en mineral. Det betyder dock inte att en mineral eller delsyntet inte är tillräkligt bra för dina och hojens behov. Ingen hoj lär skära ihop p.g.a att du kör med en mineral eller delsyntet.
Ex mc-handlarn har en delsyntet för 100:-/lit och en helsyntet för 180:-/lit = Delsynteten är ett bättre köp.
Ex 2 delsynteten ovan mot Q8-SBK för 60:-/lit = Q8 mycket bättre köp.

Slutsats: Så länge koppling och växellåda trivs är den billigaste oljan att föredra. Vad som är viktigast är inte märket på oljan utan hur ofta du byter olja och filter. Föroreningar är det som tar död på motorn i första hand, inte oljan!
Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid temperaturer över +10 grader?

Även på billiga oljor uppges det ju både viskositet och vilken klassificering oljan har enligt API eller ACEA och om både den dyra och den billiga oljan uppfyller samma krav så ska de väl vara likvärdiga?
 
Last edited:
Fotrally skrev:
Det har jag då aldrig sett någon reklam på....
Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...
 
HansJ skrev:
Det är väl en fin balansgång, om det nu är så att tillverkarna av oljan i fråga säljer till Biltema och en annan firma som tar ut betydligt mer för oljan. Om Biltema går ut och säger att vi säljer samma olja som hos XX AB, fast i en annan förpackning för halva priset, så minskar försäljningen av den dyrare oljan, och raffinaderiet förlorar kulor i och med att de troligen säljer till XX AB för ett högre literpris. Är säkert reglerat i avtalet mellan Biltema och raffinaderiet vad de får säga och skriva...
Precis det stod det i bladet om sk märkesegna matvaror. Kända tillverkares matvaror tillverkade av "känd märkestillverkare" med sålda under t ex ICAs namn. Märkesmagin är enorm !!
Identisk vara till lägre pris.
Låt märkesbögarna få köpa vad de vill, och betala vad de vill.
Det enda som INTE flyter i mina hojar är mineralolja för bil. Varje försök hittills i den vägen har slutat med kopplingsproblem av ena eller andra slaget.
Biltema Racing funkar alldeles utmärkt..(Förutom att den var slut idag när jag skulle fylla upp förrådet inför sommaren)
 
En del säger att Biltema-olja är OK att använda om man byter "ofta". Nu är frågan hur ofta som är ofta...? I min Haynes-bok står det att olja och filter ska bytas varje 1000 mil, och Kawasakis egna rekomenderade intervall är 1200 mil. Jag inbillar mig att dessa siffror har hyfsat god marginal, och så är ju de flesta oljor idag av högre (bättre) klass än vad som fanns när min hoj var ny. Hur ofta skulle ni byta olja?
 
Kahobe skrev:
...
Det enda som INTE flyter i mina hojar är mineralolja för bil. Varje försök hittills i den vägen har slutat med kopplingsproblem av ena eller andra slaget...
MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en Ducce :hihi

PacMan skrev:
...Hur ofta skulle ni byta olja?
Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rek
 
newstead skrev:
Jag byter var 600:ade mil i min hoj.. enligt Suzukis rek

OK, och om det var rekomenderat 1200 som i mitt fall så skulle du byta efter 1200 menar du?
 
PacMan skrev:
OK, och om det var rekomenderat 1200 som i mitt fall så skulle du byta efter 1200 menar du?
Ja, förmodligen... eller varje säsong om jag körde mindre än 1200 mil om året. Kanske lite oftare vid extremt hård körning. Sen kan det ju iofs vara så att Kawasaki gått ut med en tätare serviceintervall nåt år efter att din instruktionsbok trycktes om det var problem med din årsmodell och att det är därför Haynesboken uppger 1000 mil...
 
newstead skrev:
MC-oljorna har väl additiver för våtkoppling vilket förmodligen inte biloljorna har... Borde iofs funka rätt bra med bilolja om man hade en Ducce :hihi

Rätt, men tvärt om :D
Om jag förstår rätt så har biloljorna friktionssänkande additiv som inte lirar bra med våtkoppling, det har inte mc oljor.
 
newstead skrev:
Men på vilket sätt är synteten bättre än mineraloljan då? Vad vinner man på att använda en syntetolja istället för en mineralolja förutsatt att hojen endast används vid +10 grader?

Även på billiga oljor uppges det ju både viskositet och vilken klassificering oljan har enligt API eller ACEA och om både den dyra och den billiga oljan uppfyller samma krav så ska de väl vara likvärdiga?

1) Läs Dr Bikes oljetrådar!

2) Syntetoljan håller sig inte bara flytande vid -10, den håller sig även tjock vid +130. Eller +105, om du kör vattenkyld. Och synteten tål också 150 utan att omvandlas till harts. Det kan bli varmt under kolvarna och i toppen om körningen är lite inspirerat.

3) Även additiverna i en bra olja håller bättre än additiverna i en dålig. Kvalitetsskillnaderna på additiverna är lika stora som på oljorna.

osv

osv
 
-ah skrev:
...
3) Även additiverna i en bra olja håller bättre än additiverna i en dålig. Kvalitetsskillnaderna på additiverna är lika stora som på oljorna.

osv

osv
Jag sa inget om bra eller dåliga oljor, det enda jag ifrågasatte var om man hade någon nytta av helsyntet i ett fordon som enbart går på sommaren. Sen frågade jag om inte en billig olja med samma specifikationer som en dyr olja kan jämställas med varandra då de trots allt uppfyller samma krav. Enligt mig så tror jag INTE att billigt=skit och dyrt=bra.
 
Reklam.........

Fotrally skrev:
Det har jag då aldrig sett någon reklam på....

........kostar pengar = höjer utpriset på produkten.....även på oljor!

KentW
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top