Vilken olja Typ o,s,v, Kör ni på

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Jag är lite nyfiken på vilken olja ni använder då jag inte haft turbo hoj, Vilken oljetyp som är mest lämpad.
På standard hojar så har jag använt delsyntet 10-40 typ Motul 5100 eller liknande.
Taksam för tips råd
// Björne

hayabusaking skrev:
Jag är lite nyfiken på vilken olja ni använder då jag inte haft turbo hoj, Vilken oljetyp som är mest lämpad.
På standard hojar så har jag använt delsyntet 10-40 typ Motul 5100 eller liknande.
Taksam för tips råd
// Björne

Hallå broder. Jag har kört hela säsongen på motul 300 V, verkar fungera bra. Men var inte snål byt ofta om du kör hårt.

hayabusaking skrev:
Taksam för tips råd
// Björne

Generellt kan sägas: Helsyntetiska oljor tål högre temperaturer.
Det är ju viktigt i ett turbinlager, som både roterar fort och blir hett.

En syntet tål i regel ca 130-135 graders kontinuerlig temp med en peaktålighet på ca 180-200.

En mineral tål upp till 110 grader vid kontinuerlig drift, och tål inte högre toppar än ca 135-150 grader.

Varje gång oljan når en sådan temperaturtopp så degraderas den snabbt.
Byt ofta säger många, och det är ett gott råd!
Men det hjälper inte alltid fullt ut, för det är så att varje gång oljan degraderas så försämras dess förmåga att bygga upp en bärig oljefilm, och ser man till en turbohoj så förekommer dessa temperaturer hela tiden inne i aggregatet.
Detta betyder att oljan KAN vara förstörd redan efter ett körpass om man t.ex har otur och använder den sämsta tänkbara oljan.
Så några 500 mil på oljan skulle jag inte tro är lämpligt med mycket hårdgasa?

Hur mota Olle i grind?

- Vätskekylt turbohus
- Montering i fartvinden
- värmeskyddsplåtar/packningar mellan turbindel och avgasdel.
- Avgaslindor på rören (minskar strålad värme till aggregat, samt ger mer hästar ut då avgaserna bibehåller sin fart bättre)
- temptålig olja (Helsyntet)

Huruvida en IC får ner tempen på själva turbindelen får någon gärna berätta, det är okänt för mig, men det torde oxå hjälpa åt "rätt håll" s.a.s

Så då delsyntetolja har en hög andel mineralolja i sig, och då den inte tål höga temperaturer är svaret givet för mig iaf.
Helsyntet.
Viskositet däremot får nog turborävarna här dra sina erfarenheter för dig.

Men ok, har man nu ett fat med annan olja och kan byta lika ofta som jag byter kalsonger (var sjätte dag. var tredje dag vänds de ut och in)* så ok då! :hihi

*gammalt lumpartrick när hajfenan** slog till...

** dont ask... :lol

Faktakälla temperaturer: Karlebo Handbok, kap.9 Tribologi.

Last edited:
Jag kör på en olja som heter Putoline Sport4. Vet inte om den är hel eller delsyntetisk. När min lokala handlare hade slut på denna olja köpte jag motsvarande olja från Silkolene men då slirade kopplingen på 5:an - 6:an.

Har även fått reda på av en ägare till en lätt trimmad VTX1800 att hans hoj slirade på kopplingen efter byte från Putoline Sport4 till Motul (vet inte vilken kvalite)...

Så jag håller mig till den oljan. Byter var 200:de mil.

Dr.Bike skrev:
Generellt kan sägas: Helsyntetiska oljor tål högre temperaturer.
Det är ju viktigt i ett turbinlager, som både roterar fort och blir hett.

--massa text--

Såg på tv där dom öppnade huven på en rallybil, turbon glöd-RÖD av värmen :tungan

:) tack för dom tips som ni get, Just nu så använder jag Q8 superbike olja 100% helsyntet 15-50 och jag har byt oljan 2 ggr på 700mil och det verkar fungera bra.
// Björne

Inga fler som vill tala om vad ni kör på?
Och gärna varför (om det finns nåt TEKNISKT skäl alltså... :rolleyes: )
Känslomässiga, eller ekonomiska skäl kan vi helst lämna utanför.

Jag är bara angelägen om att att kopplingen funkar 100 och har hittills bara lyckats med Castrol GP20w50 (och Castrol GTX 20w50 i USA) och Unocal "76" 20w50. Hur resten av motorn mår av oljan är av mindre intresse. Har plöjt mig igenom ett 10-tal oljor, både syntet och mineral.

andersbrink skrev:
Jag är bara angelägen om att att kopplingen funkar 100 och har hittills bara lyckats med Castrol GP20w50 (och Castrol GTX 20w50 i USA) och Unocal "76" 20w50. Hur resten av motorn mår av oljan är av mindre intresse. Har plöjt mig igenom ett 10-tal oljor, både syntet och mineral.

Kul att just viskositetsspannet har varit lika.

Vad tror DU kan vara orsaken till att just dessa funkat?
(nära nog omöjlig fråga, jag vet men give it a shot!)

jag åker med quakerstate hdx50 mineral olja i min race hoj, och det funkar lysande...lite onödigt tjock, men man får vara noga med att köra den varm före man kör bara...annars e ju oljetrycket för högt!!

MVH. ägare till sveriges snabbaste sugmotor PSB...8,57 264km/h :yoparty

Mr Race skrev:
jag åker med quakerstate hdx50 mineral olja i min race hoj, och det funkar lysande...lite onödigt tjock, men man får vara noga med att köra den varm före man kör bara...annars e ju oljetrycket för högt!!

MVH. ägare till sveriges snabbaste sugmotor PSB...8,57 264km/h :yoparty

Lite tjock kall ja! :hihi
Tack för det!

Biltema "racing" helsyntet 15W-40.
Kopplingen funkar alldeles lysande och den är JASO MA-godkänd.
Har för avsikt att byta varje 500mil då varvtalet ofta är hyfsat högt.

Men jag har ju iofs ingen turbo på hojen, däremot på bilen...

hayabusaking skrev:
Taksam för tips råd
// Björne

En konstig sak med sugmotorer är att handlarna rekomenderar helsyntet trots att det har varit stora problem med kopplingen :confused: ,

En vanlig radfyra har ju sällan några toppar avd gäller tempratur så länge dom är vätskekylda eller :va

Vet någon förresten om Castrols GTS "Syntetic based" är en helsyntet. Jag kör på den men bara för att den har så fin färg :hihi

SvartR1a skrev:
En konstig sak med sugmotorer är att handlarna rekomenderar helsyntet trots att det har varit stora problem med kopplingen :confused: ,

En vanlig radfyra har ju sällan några toppar avd gäller tempratur så länge dom är vätskekylda eller :va

Vet någon förresten om Castrols GTS "Syntetic based" är en helsyntet. Jag kör på den men bara för att den har så fin färg :hihi

Du tänker nog på Castrol GPS va? Det är en delsyntet.
http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400021&contentId=6007581

hayabusaking skrev:
:) tack för dom tips som ni get, Just nu så använder jag Q8 superbike olja 100% helsyntet 15-50 och jag har byt oljan 2 ggr på 700mil och det verkar fungera bra.
// Björne

Tjena Björne, jag körde också Q8 SBK i R1an, vilket gav gott resultat mot kopplingsslir (till skillnad mot en annan vanlig MC-olja, jag provade med innan).

Lite sjukt var ändå att både jag och garagepolaren, tyckte oss märka att hojarna började dra mer olja med Q8 SBK, jag vet inte ens om en olja kan göra så(?)

Har tyvärr inget matnyttigt att säga om det viktiga, dvs hur den klarar temperaturen och livet i ett turboaggregat :)

Jag vet inte hur du har det men en bra grej måste väl ändå vara att ha en tempmätare för motoroljan, för att ha ett hum om vad den utsätts för?

Owe

I mitt fall är det kanske lite unikt, jag är väldigt agressiv när jag slirar ut från hålet när jag tävlar och slirar ändra fram till 60-fotaren där lockup-kopplingen stjäl kopplingshandtaget för mig. Bästa 60-fotare är 1.45 trots min dåvarande vikt på 107 kilo, utan stödhjul, med gatdäck. Problemet jag haft är att fiberlamellerna glasat ihop och fått en hård svart yta. De enda som inte glasat lamellerna är de jag nämnde. Varför de andra oljorna gör att fiberlamellerna får en glasad och blank (slirande) yta vet jag inte direkt. Att det beror på att det blir varmt och att oljan bränns och lämnar koksrester som glasar har jag förstått, men varför de två jag kan använda inte glasar lamellerna vet jag inte.

Dr.Bike skrev:
Kul att just viskositetsspannet har varit lika.

Vad tror DU kan vara orsaken till att just dessa funkat?
(nära nog omöjlig fråga, jag vet men give it a shot!)

OKQ8 SBK Racing 15W-50. För den har ett mycket bra pris om man köper den på 20l fat eller 208l fat. Funkar också mycket bra.

Akrapovic skrev:
OKQ8 SBK Racing 15W-50. För den har ett mycket bra pris om man köper den på 20l fat eller 208l fat. Funkar också mycket bra.

Akra: Kan man köpa denna olja på 20l dunk som privatperson? Och vilket pris / L blir det då?

Anders: Ok, det jag far efter och som jag ännu inte bevisat, är att de polymerer (i klartext plastspiraler) som åstadkommer multiviskositet, d.v.s breda viskositetsspann, är boven i dramat.
Och detta oavsett oljetyp.

Har man då en 0w-50, eller liknande så innehåller den ju mer polymerer, vilket jag TROR skulle kunna vara förklaringen. Ju mindre viskositetsgap - ju mindre mängd polymerer.

Dessutom behöver inte hojoljor ha ett brett viskositetsspann, då de startas i väder runt 18-20 grader och uppåt, vilket på SAE-skalan då skulle motsvara behovet av en SAE30 olja ungefär.

Ren 50 som Mr.Race har KAN ju som sagt vara LITE tjock de första två minuterna, men jag lutar allt mer åt en olja med 50 i topp iaf, och gärna så högt "nedre" värde som möjligt.
Där kommer ju dina 20w-50 in bra i resonemanget Anders.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti