hayabusaking skrev:
Jag är lite nyfiken på vilken olja ni använder då jag inte haft turbo hoj, Vilken oljetyp som är mest lämpad.
På standard hojar så har jag använt delsyntet 10-40 typ Motul 5100 eller liknande.
Taksam för tips råd
// Björne
Generellt kan sägas: Helsyntetiska oljor tål högre temperaturer.
Det är ju viktigt i ett turbinlager, som både roterar fort och blir hett.
En syntet tål i regel ca 130-135 graders kontinuerlig temp med en peaktålighet på ca 180-200.
En mineral tål upp till 110 grader vid kontinuerlig drift, och tål inte högre toppar än ca 135-150 grader.
Varje gång oljan når en sådan temperaturtopp så degraderas den snabbt.
Byt ofta säger många, och det är ett gott råd!
Men det hjälper inte alltid fullt ut, för det är så att varje gång oljan degraderas så försämras dess förmåga att bygga upp en bärig oljefilm, och ser man till en turbohoj så förekommer dessa temperaturer hela tiden inne i aggregatet.
Detta betyder att oljan KAN vara förstörd redan efter ett körpass om man t.ex har otur och använder den sämsta tänkbara oljan.
Så några 500 mil på oljan skulle jag inte tro är lämpligt med mycket hårdgasa?
Hur mota Olle i grind?
- Vätskekylt turbohus
- Montering i fartvinden
- värmeskyddsplåtar/packningar mellan turbindel och avgasdel.
- Avgaslindor på rören (minskar strålad värme till aggregat, samt ger mer hästar ut då avgaserna bibehåller sin fart bättre)
- temptålig olja (Helsyntet)
Huruvida en IC får ner tempen på själva turbindelen får någon gärna berätta, det är okänt för mig, men det torde oxå hjälpa åt "rätt håll" s.a.s
Så då delsyntetolja har en hög andel mineralolja i sig, och då den inte tål höga temperaturer är svaret givet för mig iaf.
Helsyntet.
Viskositet däremot får nog turborävarna här dra sina erfarenheter för dig.
Men ok, har man nu ett fat med annan olja och kan byta lika ofta som jag byter kalsonger (var sjätte dag. var tredje dag vänds de ut och in)* så ok då!
*gammalt lumpartrick när hajfenan** slog till...
** dont ask...
Faktakälla temperaturer: Karlebo Handbok, kap.9 Tribologi.