Vilken olja till R1?

Och hur lyder svaret om motoex oljan? En sämre olja eller ?
Texaco Motex 4T-X 10W-40 (samma som Havoline Extra 10W-40) är en utmärkt delsyntet olja som jag kört en hel på utan problem, är det rätt pris dvs. betydligt billigare än Biltema rejsing/Q8SBK helsyntet så köp.
 
Köp Motul 8100 eller Agrol, kolla så att kolvringar o ventilstyrningar är friska
 
Blir så trött, byt olja o filter till ngt som följer specen/oljeklassningen i instruktionsboken.

Slirar skiten 1. testa annan olja 2. byt kopplingen. Detta är ta mej fan inte så komplicerat.
 
Det har säkert folk skrivit redan, men håll dig ifrån 0W och 5w oljor då hojen drara olja som fan då.

Själv kär jag med 15W-40 och det går fan inte åt just ett dugg.

Handlare ska alltid lura på en de racigaste oljorna, prolemet är att de just är så tunna att ingen motor i världen inte drar olja, men de ger högre effekt.

Men på gatan kan man skita i det lilla extra och skafaf lite tjockare olja helt enkelt.

Du märker inte ens effetskilnaden, och du komer billigt undan för självklart skrävvlas det om de fantastiska MC oljorna som är då perfekta.

Sen är de visserligen rätt at biloljor som innehåller tillsatser för att få växelådan att bli extrasmrd sätter sig på din hojs koppling och gör att den slirar.

Men så länge du har lite kol så köp inget 200 kronor litern osv.

Du får nog lättråd av folk som vet vad de håller på med om vi säger så.

0 och 5w skippa även om hojfirmn som köpt in det för en 4dedel av vad du betalar nästan grinar för att f dig tat köpa det.
 
Den heter R4 såvitt jag vet, och verkar dessutom vara på väg att försvinna mer och mer. Tror Castrol har släppt nyare produkter som ersätter?

Mycket möjligt att dom har, du svarade på en gammalt inlägg jag gjorde för ca 9 månader sen (om du inte märkte det).

Men visst ska det vara ett "S" med, dock kanske du kan anmärka på "4'an" om du vill...
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9021703&contentId=7040544
 
Vet nån om motul 5100 delsyntet är ok på en r1? Råkade köpa fel tror jag.
 
Sen är de visserligen rätt at biloljor som innehåller tillsatser för att få växelådan att bli extrasmrd sätter sig på din hojs koppling och gör att den slirar.

:va:va

Menar du att motorolja för bil innehåller tillsatser som smörjer växellådan på bilen?
Vet inte vad du har för bil men dom modeller jag känner till har separat växellåda där det ska vara växellådsolja inte motorolja.
 
Blir så trött, byt olja o filter till ngt som följer specen/oljeklassningen i instruktionsboken.

Slirar skiten 1. testa annan olja 2. byt kopplingen. Detta är ta mej fan inte så komplicerat.
Ovanstående tål att upprepas en gång till..
Tillverkaren skapar instruktionsboken = källan till all väsentlig information..
Läs vilken olja de rekommenderar och vilken klassning som krävs..
Sen är det bara upp till dig och din plånbok vilken olja du köper och vilken oljetillverkare som har den i dina ögon mest trovärdiga reklamen!
 
Det har säkert folk skrivit redan, men håll dig ifrån 0W och 5w oljor då hojen drara olja som fan då.

Själv kär jag med 15W-40 och det går fan inte åt just ett dugg.

Handlare ska alltid lura på en de racigaste oljorna, prolemet är att de just är så tunna att ingen motor i världen inte drar olja, men de ger högre effekt.

Men på gatan kan man skita i det lilla extra och skafaf lite tjockare olja helt enkelt.

Du märker inte ens effetskilnaden, och du komer billigt undan för självklart skrävvlas det om de fantastiska MC oljorna som är då perfekta.

Sen är de visserligen rätt at biloljor som innehåller tillsatser för att få växelådan att bli extrasmrd sätter sig på din hojs koppling och gör att den slirar.

Men så länge du har lite kol så köp inget 200 kronor litern osv.

Du får nog lättråd av folk som vet vad de håller på med om vi säger så.

0 och 5w skippa även om hojfirmn som köpt in det för en 4dedel av vad du betalar nästan grinar för att f dig tat köpa det.

Inte många rätt där inte...

1. ALLA oljor är tunna som vatten vid arbetstemp. Inte faan "läcker" en 5W-50 mer än en 15W40! Kolla din egen olja i uppvärmt läge. Att den däremot är rent ut sagt dålig för motorn i kallt tillstånd redan vid 10 grader är ju inte såå bra. Finns en anledning till att byta olja i driftsvarmt tillstånd.
2. INGEN olja ger högre effekt - var har du läst detta?? Alla oljor med obruten oljefilm ger i princip noll friktion (däremot ett hydrauliskt motstånd, som ju är värre med tjock olja under uppvärmningsfasen). De dyrare oljorna skyddar med sina tillsatser ett kort ögonblick OM oljefilmen bryts tillfälligt.
3. Varför skulle biloljor ha tillsatser för växellådan?? Förklara.
Däremot MÖJLIGEN tvärtom - MC-oljorna smörjer ju även växellådan. Eventuella tillsatser för detta lär nog SAKNAS i biloljor...
4. Kör man inget på bana och inte har en högtrimmad hoj, funkar vilken olja som helst. Kör man mycket bana, med höga påfrestningar, då bör man nog välja en bra helsyntetisk olja för att få det lilla extra skyddet OM filmen skulle brista tillfälligt.

Läs nu dessa olje-trådarna som redan omnämnts och sluta sprida desinformation. :krama

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

/Dock tror jag på Slick 50 i slitna motorer, oavsett "tester" som motsäger detta :D
 
Inte många rätt där inte...

1. ALLA oljor är tunna som vatten vid arbetstemp. Inte faan "läcker" en 5W-50 mer än en 15W40! :D

Och detta är du säker på?
Jag är tveksam, hade en gammal bil som drack mycket olja. Det konstiga var att den drack betydligt mer om jag gav den en tunn olja typ 5-40W än om jag gav den en tjockare typ 15-40W.
Det var även en mekaniker på bilverkstaden som sa att bilen kommer att dra mindre olja med 15-40W jämfört med 5-40W.
 
Och detta är du säker på?
Jag är tveksam, hade en gammal bil som drack mycket olja. Det konstiga var att den drack betydligt mer om jag gav den en tunn olja typ 5-40W än om jag gav den en tjockare typ 15-40W.
Det var även en mekaniker på bilverkstaden som sa att bilen kommer att dra mindre olja med 15-40W jämfört med 5-40W.

Ja, jag är helt säker.
Tvärtom är helsyntetiska oljor stabilare över ett bredare temperaturområde, och billiga 15-40 kan mycket väl vara ännu tunnare vid högre temp.
Har du läst oljetrådarna?
STP har fötjockningsadditiver att hälla i "läckande" motorer, problemet är då bara att oljtrycket kan bli för högt om man är oförsiktig, med skjutna packboxar/tätningar som följd. Olja BÖR läcka igenom lite för att även smörja packningar....:tummenupp
 
Mycket möjligt att dom har, du svarade på en gammalt inlägg jag gjorde för ca 9 månader sen (om du inte märkte det).

Men visst ska det vara ett "S" med, dock kanske du kan anmärka på "4'an" om du vill...
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9021703&contentId=7040544

Ja men gamla inlägg finns ju kvar för andra att läsa, därför bra om man förtydligar lite så det inte blir missförstånd hos folk som först nu läser detta. Är väl inte fel att försöka hålla informationen på ett forum relevant? Tex. om en produkt någon rekommenderar har utgått eller blivit ersatt.

Än en gång handlar det inte om att anmärka på något du skrivit, utan att förtydliga för att undvika missförstånd :tummenupp Jag har i princip aldrig sett den rs4 oljan i sverige. Den verkar inte heller finnas på castrols svenska websida (däremot den sidan i US som du länkar till). Därför trodde jag (såklart) att du syftade på den av mig veterligen mycket vanligare Castrol R4 (superbike) och råkat fippla dit ett S av misstag. Men jag kanske massuppfittade allt.
 
Ja, jag är helt säker.
Tvärtom är helsyntetiska oljor...
Kom på att det finns en möjlighet för 15-40 oljor att förbrukas mindre än 5w-whatever... Vid kallstart passar delarna i motorn något sämre än vid varm motor, oftast med större spel då kolvarna värmeexpanderar mer än cylindrarna. Så om man ofta kör korta turer, med kall motor och den dessutom är sliten, då är nog en renovering eller 15-40 olja att föredra.
 
min retta -00 slirade med castrol GPS olja. funkade inte alls men i min gixxer funkade den fint. sen att oljepumpen o växellådan skar rettan vet jag inte om det beror på GPS oljan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top