Vilken olja till R1?

Köpte mig en R1-00. Han har kört på Sbk racing oljan från OKQ8. Den ska väl funka bra iden? Tycker de sägs olika om varje olja. Vissa är nöjd, vissa slirar de för.
 
Min oljalampa har lyst en stund sen slocknat. Kollat i nivå glaset å då har de var typ i halva glaset, men nu idag kolla jag igen. Fick jag i 1dl olja. Hur stor fara är de? Har man nån marginal innan de är fara för motorn

Ska glaset vara fullt eller halva?
 
Kör nu på SBK racing oljan men nu har preem utförsäljning på deras Motoex 10W 40w olja.

Hur är den? Nått att ha i en R1a?
 
Sluta häll i SKIT oljor i era sport hojar för fan, det är avancerade motorer...
Kör Motul el andra fina oljor.
Hämbränt? el ren Rysk Vodka ???
 
Sluta häll i SKIT oljor i era sport hojar för fan, det är avancerade motorer...
Kör Motul el andra fina oljor.
Hämbränt? el ren Rysk Vodka ???
Vad är en fin olja då? Snygg förpackning? Högt literpris? Läs på lite om vilka klassningar tillverkarna kräver, och vad oljorna verkligen har. Ämnet har diskuterats till förbannelse, och hittills har inget ras pga lågt literpris bevisats :fakta

Sen kan du läsa dom här två trådarna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
 
Sluta häll i SKIT oljor i era sport hojar för fan, det är avancerade motorer...
Kör Motul el andra fina oljor.
Hämbränt? el ren Rysk Vodka ???

Bäst du skriver det i oljetråd 1 & 2 så de som har riktig erfarenhet, motiverar sig och förklarar så dödliga kan förstå varför det är skit samma vilket fabrikat man använder och det enbart är klassningen som är viktig.
 
Det sägs att Castrol's olja kan få kopplingen att bete sig konstigt. Min R1 -08 funkar dock bra med Castrols RS4.

Den heter R4 såvitt jag vet, och verkar dessutom vara på väg att försvinna mer och mer. Tror Castrol har släppt nyare produkter som ersätter?

yamaha center sa detta till mej då min drog massvis med olja, vad vet jag, jag köpte bästa dyraste helsyntet, dom borde jhu veta , eller?

Ja, vad nån säger på yamahacenter har jag lärt mig att man ibland ska ta med en nypa salt (och många andra hojbutiker med för den delen). Jag menar låter det logiskt, att man ska köra en sämre olja för att den inte ska förbränna för mycket? Nä en delsyntetolja kan inte rädda dåliga kolvringar, vilket är allmän kännedom att gammla yamma lider av, redan tidigare än R1:an kom. Dessutom vill jag minnas att det rekommenderas helsyntet enl. R1:ans manual/handbok (inte 100% på det dock)



För övrigt så är det lite komiskt att några i tråden säger att det slirar på GPS, medans andra säger att när dom bytt till GPS slutar det slira :tungan ingen logik i det. Dessutom är det många som har kompisar som haft problem med den och den oljan osv osv. Frågan är ju hur skicket är på lameller, fjädrar och stålskivor om kopplingen slirar? Jaja det vanligaste man hört är iaf att man får problem på gamla R1:or om man tankar i GPS:en, så det kan man ju iaf. undvika..

Bara mina tankar..
 
För övrigt så är det lite komiskt att några i tråden säger att det slirar på GPS, medans andra säger att när dom bytt till GPS slutar det slira :tungan ingen logik i det. Dessutom är det många som har kompisar som haft problem med den och den oljan osv osv. Frågan är ju hur skicket är på lameller, fjädrar och stålskivor om kopplingen slirar? Jaja det vanligaste man hört är iaf att man får problem på gamla R1:or om man tankar i GPS:en, så det kan man ju iaf. undvika..
Det KAN ju vara så att en 10 år gammal retta inte har originialkoppling längre, och förrförrförrförrförra ägarn stoppade i en koppling som bara tålde GPS, medans original inte gör det, eller om det nu är tvärs om ;)

Och hur lyder svaret om motoex oljan? En sämre olja eller ?
Kolla klassningarna och viskositeten, stämmer dom så är det bara att hälla i den.
 
För övrigt så är det lite komiskt att några i tråden säger att det slirar på GPS, medans andra säger att när dom bytt till GPS slutar det slira :tungan ingen logik i det. Dessutom är det många som har kompisar som haft problem med den och den oljan osv osv. Frågan är ju hur skicket är på lameller, fjädrar och stålskivor om kopplingen slirar? Jaja det vanligaste man hört är iaf att man får problem på gamla R1:or om man tankar i GPS:en, så det kan man ju iaf. undvika..

Bara mina tankar..

Nu är vi på sporthoj, och där är det aldrig kopplingens fel att kopplingen slirar utan alltid oljans!
Fyll motorn med ventilslippasta om så krävs.:mattias
 
Det KAN ju vara så att en 10 år gammal retta inte har originialkoppling längre, och förrförrförrförrförra ägarn stoppade i en koppling som bara tålde GPS, medans original inte gör det, eller om det nu är tvärs om ;)

Hehe jaa självklart, vaffan de tänkte jag inte på :tungan så är det ju såklart :fakta

Nu är vi på sporthoj, och där är det aldrig kopplingens fel att kopplingen slirar utan alltid oljans!
Fyll motorn med ventilslippasta om så krävs.:mattias

Uppfattat, oljan är boven :tummenupp även om man har lameller gjorda i teflon, mellanskivor av tvål och fågelfjädrar istället för kopplingsfjädrar, så är det ändå oljan de är fel på. Och sålänge man inte kör castrull GPS eller OKQ8 SBK så kan man åka på vaffan som helst, inkl. beggad frityrolja, barnolja eller fiskleverolja :tummenupp :mattias

Med andra ord, vad ni än gör byt absolut aldrig ventiltätningar eller kolvringar, renovera heller aldrig kopplingen. Kör bara med rätt olja och håll stumt så slirar de inte :D :glömdet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top