Badger; Det låter lite otrevligt och nedvärderande när du säger "självutnämnd".
Så är det inte. Självlärd är nog rätt term.
Att "flera mc-mekar" du känner kör med delsyntet... vad bevisar det?
a: Att DE vet mer än oljebolagen?
b: Att de väljer det absulut bästa för kunden, eller att de väljer nåt som är "tillräckligt" bra (vilket även JAG säger om delsyntet)
c: Att de råkar ha delsynet på verkstan för att den ger en bra avans för företaget de jobbar för?
Jag vill inte vara näsvis, snarare källkritisk, och vill bara säga med ovansående frågor:
Man får ALLTID tänka på VEM som säger VAD och framförallt VARFÖR.
Jag har ingen egen vinning i nåndera läger, är inte alls bara "insnöad" på helsyntet, men DÄREMOT! OCh detta är viktigt: ALLA vetenskapliga och befästa fakta pekar åt ett enda håll. Det är min tes.
SEN...kan vi alltid backa av därifrån och , ja, nöja oss med "second best" d.v.s delsyntet osv, allt i pris/prestandastegen och utifrån våra behov.
DOCK! Skall tilläggas, att NÄR (inte om) de gånger det hettar till i lager och drev, då finns endast ett alternativ om man ska ligga på gränsen för max prestanda och det ÄR helsyntet.
Men det är en annan historia som det heter, för hur många av oss, handen på hjärtat, behöver denna yttersta prestanda?
Den andra vägen att gå är att ta en olja vilken som helst, och byta ofta.
Det är en
workaround som oxå funkar, med den brasklappen att oljefilmen kan brista lättare.
Se bara på Brinkens täta oljebyten här nedan: De är
inte påkallade av att oljan i sig är slut, så fast han kör på mineral, så finns mycket liv kvar i den oljan när han kasserar den, men av andra orsaker (vatten och sprit).
För egen del vill jag ha bästa filmstyrka under många timmar, och då gäller syntet. Mineral kan ha SAMMA styrka initialt, men då får man byta oftare osv... för att bibehålla detta.
Det är ju inte bara EN kurva vi rör oss utefter, det är flera.
Önskad driftstid, Filmstyrka, Pris, osv.
Nånstans har dessa en gemensam skärnigspunkt.
Men den är olika för olika personer, beroende på VAR man lägger sina preferenser.
Jag har iaf hittat min! Och är beredd att berätta lite om vad jag lärde mig på vägen dit. Inte för MIN skull, utan din/er.
Love it or leave it.
Men nån självunämnd "guru" är jag definitivt inte. Bara råkat läst lite om nåt som KAN komma flera till pass för den som orkar och vill lyssna.
Men: Lär mig gärna allt jag inte vet! (ärligt!) Jag vill tro att jag ff är ödmjuk och har saker att lära. Brukar sammanfatta det med att säga:
"Jag är ännu inte tillräckligt ung, för att veta allt!"
Tack för ordet.
Dr.Bike