Vilken olja ska jag ha till min mc?

R1 tål iaf inte castrols gtx för då slirar lemellerna

samma sak gäller andra helsyntetiska oljor.

själv har jag hällt i valvoline från micro.. (obs mc olja)

kostnad = 249:- för 4 liter .. bra olja & bra pris.

tidigare använde jag shell advanced.
detta är samma olja som yamaha center säljer/använder.

pris på YC = 99:- litern ( i 1 liters flaskor, något billigare vid 4-5 liters)
pris på Shell = 160:- litern :va

Båda är delsyntetiska & är relativt billiga, så man har råd att göra täta oljebyten.

Inzane skrev:
Okej vi säger så... det blir bra..visst myt, talar bara av erfarenhet i 20 år..
Men sak samma..
Välj vad ni vill det e ert val skrev ja..

Sura inte ur nu! Du har givetvis inte gjort FEL. Men ditt påstående är felaktigt.
Att hälla i delsyntet är helrätt, men inte bäst!
Det är DET vi talar om.
Sen det där om 20 år... Hallå! Kineserna har förtryckt sitt folk i tusentals år, inte blir det MER rätt bara för det? Så att du hällt i en olja som är HELT ok i 20 år bevisar ju lixom inte att helsytet skulle vara sämre i just dessa motorer.
Det bevisar ju ingenting.

Hade du däremot sagt: Jag har hällt i syntet i varannan och delsyntet i resten, och efter att kunderna kört X mil kan jag KONSTATERA följande.

Det vore iofs intressant att ta del av dina negativa erfarenheter av syntet.
Och: OM detta var bara DÅ, eller om det "alltid" varit så i alla år tills nu, ja kort sagt vad som felat.

Lite fakta alltså.

Folkezx9r skrev:
Kolla med mindre bilverkstäder , mekaniska verkstäder etc , där du vet att det går åt olja. Ju mer de köper , desto bättre priser. O varför köpa dunken oxå ??..Ta med egen dunk o få ner priset ytterligare... Inte svårt att hitta bra oljor på lösvikt för 40-60:- / liter....

det kan man alltid göra med ju :) smart! det tänkte jag inte på! var och köpte ett oljefiler idag! 118kr kosta det! trode att det skulle vara dyrare till en mc en till bil :)

Dr bike.
Jag skulle vilja se dig hälla helsyntet olja i typ en Honda cbx 600 -83
och se vad som händer. eller liknade cykel.
Ha kineser hit kineser dit.. vem bryr sig.
Jag säger bara till pöjken vad han ska ha i sin cykel.
Inte någon snyft historia om någon som är förtryckt..

Over.. and out

Dr.Bike skrev:
Sura inte ur nu! Du har givetvis inte gjort FEL. Men ditt påstående är felaktigt.
Att hälla i delsyntet är helrätt, men inte bäst!
Det är DET vi talar om.
Sen det där om 20 år... Hallå! Kineserna har förtryckt sitt folk i tusentals år, inte blir det MER rätt bara för det? Så att du hällt i en olja som är HELT ok i 20 år bevisar ju lixom inte att helsytet skulle vara sämre i just dessa motorer.
Det bevisar ju ingenting.

Hade du däremot sagt: Jag har hällt i syntet i varannan och delsyntet i resten, och efter att kunderna kört X mil kan jag KONSTATERA följande.

Det vore iofs intressant att ta del av dina negativa erfarenheter av syntet.
Och: OM detta var bara DÅ, eller om det "alltid" varit så i alla år tills nu, ja kort sagt vad som felat.

Lite fakta alltså.

Buspojke skrev:
Varing, Q8 använder crackade mineraloljor som så många andra tillverkare. Det finns (mig veterligen) bara 3 tillverkare som gör "riktig" olja, dvs. använder omodifierade molekylkedjor i sina oljor. Motul, Silkolene och Red Line Racing Oils.

Satsa på Motul 5100 till din hoj, 125:-/liter eller 475:-/4 liter till din hoj. Har kör min egen 600 7200 mil utan problem med kammar eller ventiljusteringar.

Bra olja vinner i längden! :tungan

Motul 5100, 15/50 olja :tummenupp

Ok Inzane...du fattade inte att det var en liknelse, det där med kineserna.... Se så tokig slutsats du drog av det...
Ok: Klartext då: För att man gör fel i många år betyder det inte att det med automatik blir rätt. (även om det funkar).
Utveckling är inte att stanna vid det som "just bara funkar" det är att vilja ta steget vidare till nåt som faktiskt funkar ÄNNU bättre. (KAN vara helsyntetolja. KAN vara et demokratiskt statsskick. KAN oxå vara VILJAN att lära sig NYTT...)

Säger som Anders: Vad är SÅ magiskt med en helsyntet då, att den inte GÅR att hälla i en "gammal"* motor?
Och JO: jag häller helsyntet i BETYDLIGT äldre motorer än 83.
Min 72 honda t.ex. Och 71. Och farsans gamla -76 Volvo 240 som jag tagit över. Den har gubben ALLTID kört på mineral eller i bästa fall nån delsyntet.
Nu går den bättre än nånsin!

*gammal. Definiera!! Är det årsmodell, eller är det rullande, säg alla motorer äldre än 20 år? Eller vad? Nä Inzane - LITE mer fakta än bara magsura inlägg tack!

Hm..
Vilken disk.
Saken är läsa, läsa ,läsa. Det är jag dålig på.

Men jag antar att du servar cyklar varje dag...med;Min 72 honda t.ex. Och 71. Och farsans gamla -76 Volvo 240 - som du skrev.

Jag säger bara till pöjken som ville ha råd.
Och då är mitt råd en del, i stället för hel.
Pga, vad jag sett hända med olika objekt,cyklar,bilar.
Då helsyntet olja tillförts.
Sen är det säkert inte i ALLA fall.
Men jag skulle aldrig prova...aldrig..
Men de e klart jag köper olja av, Castrol,Motul,Silkolene,Spectro,QS, m.m.
Som jag slår i kunders cyklar.
Och de säger som ja, men det har väl inget med saken att göra.
Saken var att det var en REK. att han skulle ta den oljan..

Magsura?.. hm.. ja snart för jag måste äta..
..

Dr.Bike skrev:
Ok Inzane...du fattade inte att det var en liknelse, det där med kineserna.... Se så tokig slutsats du drog av det...
Ok: Klartext då: För att man gör fel i många år betyder det inte att det med automatik blir rätt. (även om det funkar).
Utveckling är inte att stanna vid det som "just bara funkar" det är att vilja ta steget vidare till nåt som faktiskt funkar ÄNNU bättre. (KAN vara helsyntetolja. KAN vara et demokratiskt statsskick. KAN oxå vara VILJAN att lära sig NYTT...)

Säger som Anders: Vad är SÅ magiskt med en helsyntet då, att den inte GÅR att hälla i en "gammal"* motor?
Och JO: jag häller helsyntet i BETYDLIGT äldre motorer än 83.
Min 72 honda t.ex. Och 71. Och farsans gamla -76 Volvo 240 som jag tagit över. Den har gubben ALLTID kört på mineral eller i bästa fall nån delsyntet.
Nu går den bättre än nånsin!

*gammal. Definiera!! Är det årsmodell, eller är det rullande, säg alla motorer äldre än 20 år? Eller vad? Nä Inzane - LITE mer fakta än bara magsura inlägg tack!

Jo, men alltså: HAR det verkligen hänt nåt? Och i så fall VAD?

De gamla myterna med "skit som släpper i stora kakor" och "det började läcka överallt" är ju klassiker.
Ber dig annars läsa opartisk info i t.ex Karlebo handbok. Kapitel 10. Tribologi.
Rent vetenskapliga redovisningar av egenskaper.
Sen kan jag hålla med om att teori och praktik SANNERLIGEN inte alltid går hand i hand...

Och jo: det är MINA tre fordon i trafik som kan anses gamla...
Kör förvisso nymercan på helsyntet oxå.
Men det är ju inte ANTALET exempel som får avgöra, för då kan jag ju bara peka på ALLA som jag omvänt i diverse olika klubbar och föreningar, och det är HUNDRATALS.
Oljetrådarna "Allt du inte trodde du ville veta om olja" del 1 & 2 (även om de är skrivna av mig) innehåller om inte rena fakta så iaf en upplysande och bra debatt med många inlägg där bl.a detta belyses.

Last edited:
Tackar :D

tackar så mycket för hjälpen :D slänge i den lite 10-40 W helsyntet olja :) så vågar man köra igen :D slipper den där 2 år gamla oljan!

LocDog skrev:
Hur mycket kostar era oljebyten/gång på ett ungefär?

Ange gärna märke, antal liter, inköpsställe osv.

Efter varje tävling, dvs varje vecka. 4 liter Unocal "76" 20w50 à 63 litern (Proffs), originalfilter à xx kronor (mängdrabatt, Motorcenter), dvs totalt ca 330 per byte per hoj.

Dr.Bike skrev:
Ja orka gärna det Inzane... för det du påstår är tyvärr FEL.

Det finns ingen anledning att undvika helsynteter.
Iaf inte av orsaker som du anger.
Skulle möjligen vara priset då.
Vill man ha bästa skydd, köper man en helsyntet, helt OAVSETT vad för olja som varit i innan.
Det finns INGEN koppling till tidigare olja i motorn. Detta är en urban MYT.

Vänligen

Inzane, du är inte den ende mc mek. vet ett flertal andra som kör med delsyntet.

Dr. Bike är en självutnämnd "oljeguru", som förespråkar helsyntetens bra egenskaper .

Ett problem som jag och andra har stött på med helsyntet är när hojen (eller bilen) tar olja och man har någorlunda koll på oljeförbrukningen. Slå i helsyntet, så ökar oljeförbrukningen direkt.

Varifrån kommer myten om att man skulle få stora bitar av avlagring att släppa om man byter från exvis mineral eller delsyntet till helsyntet? Var det så att helsyntet förr i tiden var mycket sämre på att lösa upp och kapsla in skiten i motorn och därför orsakade en del trubbel?

andersbrink skrev:
Efter varje tävling, dvs varje vecka. 4 liter Unocal "76" 20w50 à 63 litern (Proffs), originalfilter à xx kronor (mängdrabatt, Motorcenter), dvs totalt ca 330 per byte per hoj.
330kr låter helt ok, fast de är ju med dvs. mängrabatter.

Min hoj rymmer väl typ 3,5l och de lär ju gå loss på drygt 500 riksdaler ungefär. Men men man måste ju ta hand om sin baby....

Kan du rekommendera något speciellt märke? Till min hoj alltså :)

Badger; Det låter lite otrevligt och nedvärderande när du säger "självutnämnd".
Så är det inte. Självlärd är nog rätt term.
Att "flera mc-mekar" du känner kör med delsyntet... vad bevisar det?

a: Att DE vet mer än oljebolagen?
b: Att de väljer det absulut bästa för kunden, eller att de väljer nåt som är "tillräckligt" bra (vilket även JAG säger om delsyntet)
c: Att de råkar ha delsynet på verkstan för att den ger en bra avans för företaget de jobbar för?

Jag vill inte vara näsvis, snarare källkritisk, och vill bara säga med ovansående frågor:
Man får ALLTID tänka på VEM som säger VAD och framförallt VARFÖR.

Jag har ingen egen vinning i nåndera läger, är inte alls bara "insnöad" på helsyntet, men DÄREMOT! OCh detta är viktigt: ALLA vetenskapliga och befästa fakta pekar åt ett enda håll. Det är min tes.

SEN...kan vi alltid backa av därifrån och , ja, nöja oss med "second best" d.v.s delsyntet osv, allt i pris/prestandastegen och utifrån våra behov.
DOCK! Skall tilläggas, att NÄR (inte om) de gånger det hettar till i lager och drev, då finns endast ett alternativ om man ska ligga på gränsen för max prestanda och det ÄR helsyntet.
Men det är en annan historia som det heter, för hur många av oss, handen på hjärtat, behöver denna yttersta prestanda?
Den andra vägen att gå är att ta en olja vilken som helst, och byta ofta.
Det är en workaround som oxå funkar, med den brasklappen att oljefilmen kan brista lättare.

Se bara på Brinkens täta oljebyten här nedan: De är inte påkallade av att oljan i sig är slut, så fast han kör på mineral, så finns mycket liv kvar i den oljan när han kasserar den, men av andra orsaker (vatten och sprit).

För egen del vill jag ha bästa filmstyrka under många timmar, och då gäller syntet. Mineral kan ha SAMMA styrka initialt, men då får man byta oftare osv... för att bibehålla detta.
Det är ju inte bara EN kurva vi rör oss utefter, det är flera.
Önskad driftstid, Filmstyrka, Pris, osv.
Nånstans har dessa en gemensam skärnigspunkt.
Men den är olika för olika personer, beroende på VAR man lägger sina preferenser.

Jag har iaf hittat min! Och är beredd att berätta lite om vad jag lärde mig på vägen dit. Inte för MIN skull, utan din/er.

Love it or leave it.

Men nån självunämnd "guru" är jag definitivt inte. Bara råkat läst lite om nåt som KAN komma flera till pass för den som orkar och vill lyssna.
Men: Lär mig gärna allt jag inte vet! (ärligt!) Jag vill tro att jag ff är ödmjuk och har saker att lära. Brukar sammanfatta det med att säga:

"Jag är ännu inte tillräckligt ung, för att veta allt!" :hihi

Tack för ordet.
Dr.Bike

Last edited:
Det är högre marginaler på helsyntet än delsyntet. Vilket skulle du vilja sälja?
Eftersom detta är ett hoj forum, och det då bör gälla olja för hojar så finns det ”problemen” med helsyntet med slirande koppling i vissa fall, (wiseguys exempel är inte unikt) samt ökad oljeförbrukning kan ske.

Dr.Bike skrev:
Jag har ingen egen vinning i nåndera läger, är inte alls bara "insnöad" på helsyntet, men DÄREMOT! OCh detta är viktigt: ALLA vetenskapliga och befästa fakta pekar åt ett enda håll. Det är min tes.

Misstänkte det i början, och undrade vilket mindre ”uppstickar” bolag du skulle kunna tänkas jobba för. För jag hade troligen då träffat er IRL, branschen är inte så stor.

Dr.Bike skrev:
Jag har iaf hittat min! Och är beredd att berätta lite om vad jag lärde mig på vägen dit. Inte för MIN skull, utan din/er.

För min skull, det var snällt :rolleyes:

Dr.Bike skrev:
Men nån självunämnd "guru" är jag definitivt inte. Bara råkat läst lite om nåt som KAN komma flera till pass för den som orkar och vill lyssna.

Inte? När du påstår med stora bokstäver att andra har FEL, och du sitter då således med absoluta sanningen. Är det ödmjukt? För mig, ……..nix. Kommer du bli bemöt därefter? You bet. Hade du haft mjukare attityd, vilket du kanske har i verkligheten, hade jag också uppfattad dig annorlunda.

Men jag ger dig credit för dina två oljetrådar, vilket ger förståelse för de flesta på forumet hur det funkar generellt. :tummenupp Men ju mer kunskap du har ang. olja, fett, vilket fält råoljan kommer ifrån, raffinaderi,”cooking”,forskning, fyllning, testning, distribution, hantering, vilken applikation som oljan är designad för, marknadsföringen mm mm, desto mer nyanserad blir bilden.

Jag tycker Dr Bike framstår som jävligt kunnig och påläst inom oljesvängen.
För mig är inte det synonymt med "självutnämnd guru".

Det vore kul om ni som klagar hade lite fakta att lägg fram tex:
En hoj, en bla bla 600 drog 1dl/100 mil med delsyntet den och den.
Byte till 300V så drack den, 1L/100mil Byte tillbaka till delsyntet var den nere på 1dl igen, byte tilll annan helsyntet...osv osv...

En myt jag ofta hörde var "Helsynteten rinner av kammarna, den är för hal, starterna sliter på kammarna".
Jag hängde upp fem skruvar som jag doppat i olja, de hängde ett halvår, bara BelRay och Motul helsyntet hade en droppe som hängde kvar. Experimentet fick kritik eftersom metallen var kall så jag värmde skruvarna så de glöde med gasen och ner i olja nästan samma resultat, Motul 300V hängde det en oljedroppe kvar på... den trillade aldrig av, sen slutade jag på det stället.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman