andersbrink skrev:
Nu bliv det lite konstigt... ödmjuk, det är man bara inför döden och morsan. Runt sporthojs "fika-bord" får man både ge och ta och hoppas man inte harsplar ur sig allt för många tokigheter så att man får bära "veckans groda" runt halsen ett tag. Har man tribologi som kvällslektyr istället för frugans Veckorevyn kan man ju förmoda att det ligger något i vad den personen påstår. Tvivlar man - får man väl läsa in lite fakta runt olja och påvisa det felaktiga, med källhänvisningar.
Att kritisera/korrigera någon på SH annat än på tekniska/objektiva grunder är personangrepp - och hör definitivt inte hemma här på SH eller på något annat forum, tycker jag.
/47 i vilopuls
Nja poängen var inte att kritisera men, var kanske lite otydlig och kunde inte hålla mig, svårt med ”besserwissar” har en sån dag. Så visst blev det konstigt, olyckligt kanske, har svårt att få fram ironin kanske.
Men det, Dr.Bike har skrivit stämmer men när man går på djupet för t ex upphandling och diverse oljor testas för diverse applikationer, händer rätt intressanta saker. Bör tillägga att detta är inte allmän info och således saknar källhänvisningar
Lite info utöver Dr.Bikes. Vilket kan påpeka igen att han har gett bra lättfattat info för forumet.
Men mineral kontra syntet, egentligen finns det grupp I till V( med dess ”namn” pao, redline mm), samt deras subklasser (lägg till addetiverna, VII molekylstruktur, viskositet mm) vilket i kombination med smart marknadsföring gör detta till en djungel för en normal konsument att förstå. Ta detta i kombination med JASO har olika klasser, samt ibland är oberoende testade, ibland har oljebolagen gjort det, ibland tillverkare
Knappast konstigt att dessa oljetrådar finns.
Angående några myter med syntet:
Packningar tar stryk mm. är så extremt ovanligt, en ”bias” så detta är en myt, inget snack om det.
Kopplingsproblem: En bra helsyntet som slås i och man får slirande koppling, problemet försvinner när man går tillbaka till mineral eller halvsyntet. Vad som har egentligen skett är att syntetoljan har avslöjat kopplingen inte ”lirar” som det ska. Den är ibland lite för bra.
Detsamma gäller att oljeförbrukningen ökar när man använder slår i helsyntet i en motor som har lite slitna kolvringar (och nu snackar vi micron). (syntetsäljarna påstår något annat, men det är en annan historia)
Jag håller med Dr.Bike angående helsyntetens egenskaper, de är bra. Men tillägget är att ha motorn inte gått på helsyntet innan, så kan den avslöja motorns och kopplingens kondition. Vilket kan vara grunden till myterna som finns.
Ett litet tillägg, syntetoljan uppfanns under andravärldskriget, eftersom den oljan som då var för dålig för att klara turbomotorerna på stridsvagnarna. Så, det har varit med ett tag och säger en del varför det finns på marknaden. Det bara för att turbonissarna krävde det
Angående tribologi är det ett enormt område, vilket kanske är orsaken till oljetrådarna. någon läsare vill ”skumma” , samt använda sig av att kalkylera lite finns det info på
http://www.tribology-abc.com/
Vilopuls, vad är det
Tror att detta bli min sista trådkommentar i oljedebatten. För "hett" ämne här
/Badger