Vilken olja ska jag ha till min mc?

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
det är så att jag ska byta olja i mc min! vad är det för olja man ska ha! man kan ju inte ha nån skit olja menar jag! för då håler motorn inte så bra!

Honke skrev:
det är så att jag ska byta olja i mc min! vad är det för olja man ska ha! man kan ju inte ha nån skit olja menar jag! för då håler motorn inte så bra!
Allt utom Biltemas! :hihi

*Tar skydd*

en 10-40 W helsyntet olja är nog vad som rekomenderas! Kostar ca. 160 kr/liter och uppåt och du behöver nog straxt över 3 liter i motorn.
Men inte så kinkigt på en 11 år gammal hoj skulle jag tro...

Honke skrev:
Vad rekommenderas i instruktionsboken då? Står det inget på oljepåfyllningslocket?

CaféRacer skrev:
en 10-40 W helsyntet olja är nog vad som rekomenderas! Kostar ca. 160 kr/liter och uppåt och du behöver nog straxt över 3 liter i motorn.
Men inte så kinkigt på en 11 år gammal hoj skulle jag tro...

160:- / liter ?????... :eek: Då är man nog ganska priviligierad... Köper Q8 SBK Racing , helsyntet 15-50W , för 1145:- / 20 Liter. Det är ett literpris på 57,25 :- :rolleyes:

Har inga speciella rabatter , utan rådet är : Köp större volymer o få ner priserna !! Olja går ju ändå åt o den blir inte för gammal..... O köp den inte på Q8 !!! De tar svinpriser !!!

Esquire skrev:
Vad rekommenderas i instruktionsboken då? Står det inget på oljepåfyllningslocket?

har ingen sån bok! fick inte med nåt sånt då jag köpte den! men det skulle vara behövligt att ha en sån :)

Folkezx9r skrev:
160:- / liter ?????... :eek: Då är man nog ganska priviligierad... Köper Q8 SBK Racing , helsyntet 15-50W , för 1145:- / 20 Liter. Det är ett literpris på 57,25 :- :rolleyes:

Har inga speciella rabatter , utan rådet är : Köp större volymer o få ner priserna !! Olja går ju ändå åt o den blir inte för gammal..... O köp den inte på Q8 !!! De tar svinpriser !!!

okej man tackar ;D oljan har byts på 2 år på min mc! så det är på tiden att den bytes!

Kolla med mindre bilverkstäder , mekaniska verkstäder etc , där du vet att det går åt olja. Ju mer de köper , desto bättre priser. O varför köpa dunken oxå ??..Ta med egen dunk o få ner priset ytterligare... Inte svårt att hitta bra oljor på lösvikt för 40-60:- / liter....

Enligt Haynes ska det vara:

API grade SE eller SF (minimum)
10W40 (vid temperatur över +5grader Celsius...

SBK racing från okq8 funkar i min fzr iallafall.

UltraMarine skrev:
Enligt Haynes ska det vara:

API grade SE eller SF (minimum)
10W40 (vid temperatur över +5grader Celsius...

SBK racing från okq8 funkar i min fzr iallafall.

Manualen hit och manualen dit!
En varning är på sin plats för den bokstavstrogne:
När manualen skrevs för hojen så utgick tillverkaren från vilka oljor som fanns DÅ.

Har man då en 10 år gammal hoj eller äldre, (som rekar SE och SF) så ska man ju ha klart för sig att utveckligen inte har stått still på oljefronten. Inte alls. Den har gått rasande fort sista decenniet!

Så min varning: Spring inte och leta gammal dålig olja bara för att det STÅR SÅ i manualen.

I dag ligger kvaliteten på minst SH i en MODERN olja.
Tack och lov HITTAR man troligen inte "sämre".

I övrigt tycker jag tipset att ta med sig en dunk och köpa oljan på lösvikt hos en verkstad är genialiskt!

Olja

Tja.
Har du en Fzr 600 -94

Så rekomenderar jag inte helsyntet.
Pga. gammal cykel, och antagligen att du ej vet vad för olja den körts på innan.
Helsyntet används i regel bara när det körts på det sen nytt, och vid hårda frestande förhållanden.

Så köp en Syntetförstärkt olja typ Castrol GPS 10w40
Den slår jag i alla sådana cyklar jag servar o har gjort i 20 år
i vår verkstad.

Men de e upp till dig.!
Peace

Ja orka gärna det Inzane... för det du påstår är tyvärr FEL.

Det finns ingen anledning att undvika helsynteter.
Iaf inte av orsaker som du anger.
Skulle möjligen vara priset då.
Vill man ha bästa skydd, köper man en helsyntet, helt OAVSETT vad för olja som varit i innan.
Det finns INGEN koppling till tidigare olja i motorn. Detta är en urban MYT.

Vänligen

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Ja orka gärna det Inzane... för det du påstår är tyvärr FEL.

Det finns ingen anledning att undvika helsynteter.
Iaf inte av orsaker som du anger.
Skulle möjligen vara priset då.
Vill man ha bästa skydd, köper man en helsyntet, helt OAVSETT vad för olja som varit i innan.
Det finns INGEN koppling till tidigare olja i motorn. Detta är en urban MYT.

Vänligen

Okej vi säger så... det blir bra..visst myt, talar bara av erfarenhet i 20 år..
Men sak samma..
Välj vad ni vill det e ert val skrev ja..

begge skrev:
Oljeguide för dummies finns på www.okq8.se

/I 9 av 10 fall rekommenderas SBK-racing till MC/

//Emil

Varing, Q8 använder crackade mineraloljor som så många andra tillverkare. Det finns (mig veterligen) bara 3 tillverkare som gör "riktig" olja, dvs. använder omodifierade molekylkedjor i sina oljor. Motul, Silkolene och Red Line Racing Oils.

Satsa på Motul 5100 till din hoj, 125:-/liter eller 475:-/4 liter till din hoj. Har kör min egen 600 7200 mil utan problem med kammar eller ventiljusteringar.

Bra olja vinner i längden! :tungan

Buspojke skrev:
Varing, Q8 använder crackade mineraloljor som så många andra tillverkare. Det finns (mig veterligen) bara 3 tillverkare som gör "riktig" olja, dvs. använder omodifierade molekylkedjor i sina oljor. Motul, Silkolene och Red Line Racing Oils.

Satsa på Motul 5100 till din hoj, 125:-/liter eller 475:-/4 liter till din hoj. Har kör min egen 600 7200 mil utan problem med kammar eller ventiljusteringar.

Bra olja vinner i längden! :tungan

Crackade? Det är ju det man gör med råoljan när man raffinerar den till de olika kemikalierna såsom bensin,fotogen osv
Den mängd som naturligt förekommer i råoljan är ju så liten så den skulle aldrig räcka annars.
En molekylkedja är ju lika, oavsett hur den har skapats eller?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back