Vilken Olja R1 -06

moppekalle skrev:
2287433 överreklamerat med helsyntet.Klart...kör du på toppvarven mest hela tiden och gasar helvete,ja kör då på helsyntet...annars räcker halv av bra kvalitet till dom flesta åkare.

Inte överreklamerat skulle jag vilja säga, däremot är det mystiska motståndet till en i alla avseenden bättre produkt väldigt underligt! :lol Vem har någonsin ratat teknisk utveckling på något annat plan såsom olja? hehe, kanske senaste processorn från Intel som sägs vara snabbare är sämre? Slöare? Vem vet! :rolleyes: :hihi

I övrigt håller jag med dig! Delsyntet (om man vet vad man verkligen får för pengarna...se oljestickysarna!) duger som sagt i de allra flesta fall.

Men som jag brukar säga: Varför nöja sig med sämre? Särskilt som de brukar kosta i princip lika mycket som en helsyntet.

moppekalle skrev:
2288348 Nyfiken som man är och jobbar inom motorbranchen.Vad grundar du på att det är en självklarhet med helsyntet?

Hmmm..känner på mig att denna tråd kan bli låååååång :)

Hehe...du anar inte! :lol (Oljestickysarna 1&2 kan ju tjäna som exempel)

wonderwizard skrev:
2286959 för att R1:an har en förmåga av att slira på kopplingen vid användning av helsyntet, min 99:a + 01:a har gjort det iaf.

vet dock inte hur det är med nyare R1:an

min R1 98 har bara gått på helsynt.. alla jag snackat med i mc affärer när jag köpt olja säger att jag SKA ha helsynt i alla fall...

och det har jag kört på... går skit bra :tummenupp

:fyllisar

Dr.Bike skrev:
2288418 Inte överreklamerat skulle jag vilja säga, däremot är det mystiska motståndet till en i alla avseenden bättre produkt väldigt underligt! :lol Vem har någonsin ratat teknisk utveckling på något annat plan såsom olja? hehe, kanske senaste processorn från Intel som sägs vara snabbare är sämre? Slöare? Vem vet! :rolleyes: :hihi

I övrigt håller jag med dig! Delsyntet (om man vet vad man verkligen får för pengarna...se oljestickysarna!) duger som sagt i de allra flesta fall.

Men som jag brukar säga: Varför nöja sig med sämre? Särskilt som de brukar kosta i princip lika mycket som en helsyntet.

Hehe...du anar inte! :lol (Oljestickysarna 1&2 kan ju tjäna som exempel)

Det är det jag menar i första inlägget...räcker gott och väl till dom flesta.
Man få gå till sig själv...hur använder jag min maskin??..Svårt att tro att flertalet använder mskinens fulla potentiella kraft hela tiden på gatan.

Om vi ska nämna lite blandningar hur mycket som är helsyntet i halvsyntetolja så får vi lita på vad tillverkaren säger och i motuls fall så är det 80% helsyntet och resterande mineralolja..vi förutsätter att detta stämmer...kan lova att den oljan räcker till dom flesta dödliga gatåkare ur smörjsynpunkt

wonderwizard skrev:
2286959R1:an har en förmåga av att slira på kopplingen vid användning av helsyntet
Min R1 -02 gick helt perfekt på helsyntet. Absolut inget slirande. Helsyntet is da shit :tummenupp

Näää,ikväll blir det en tur med mopeden´som går på HALVSYNTET(motul)...den kanske rasar...muuuuuhhhhaaaa :hihi :rofl

moppekalle skrev:
2288452 Det är det jag menar i första inlägget...räcker gott och väl till dom flesta.
Man få gå till sig själv...hur använder jag min maskin??..Svårt att tro att flertalet använder mskinens fulla potentiella kraft hela tiden på gatan.

Om vi ska nämna lite blandningar hur mycket som är helsyntet i halvsyntetolja så får vi lita på vad tillverkaren säger och i motuls fall så är det 80% helsyntet och resterande mineralolja..vi förutsätter att detta stämmer...kan lova att den oljan räcker till dom flesta dödliga gatåkare ur smörjsynpunkt

Absolut!

Och ATT de ö.h.t specar blandningsförhållandet är ovanligt!!
Det krävs nämligen inte och stämmer det som påstås (80/20) så är det precis som du säger.

Dock skulle jag tro att de flesta ligger på endast 30% helsyntet i sina delsyntetblandningar.
BoOves (mc-firma) påstod att det endast var några få % mineralolja i Motuls delsynet, men det är givetvis fel, för varför förstöra en helsyntet på DET viset? Finns inga pengar att tjäna på det iaf, och delsynteter existerar ju nära nog enkom p.g.a ekonomi.
De ger helt enkelt tillräckliga prestanda för rätt pengar.

Hittar man däremot en HELsytetisk olja som är billig behöver man alltså inte kompromissa. Att den sen har smörjprestanda långt över vad svenne behöver till vardagslag får man se som en bonus.

moppekalle skrev:
2288500 Näää,ikväll blir det en tur med mopeden´som går på HALVSYNTET(motul)...den kanske rasar...muuuuuhhhhaaaa :hihi :rofl

Oj oj oj! HUR ska du klara dig!!
:lol

Dr.Bike skrev:
2288525 Absolut!

Och ATT de ö.h.t specar blandningsförhållandet är ovanligt!!
Det krävs nämligen inte och stämmer det som påstås (80/20) så är det precis som du säger.

Dock skulle jag tro att de flesta ligger på endast 30% helsyntet i sina delsyntetblandningar.
BoOves (mc-firma) påstod att det endast var några få % mineralolja i Motuls delsynet, men det är givetvis fel, för varför förstöra en helsyntet på DET viset? Finns inga pengar att tjäna på det iaf, och delsynteter existerar ju nära nog enkom p.g.a ekonomi.
De ger helt enkelt tillräckliga prestanda för rätt pengar.

Hittar man däremot en HELsytetisk olja som är billig behöver man alltså inte kompromissa. Att den sen har smörjprestanda långt över vad svenne behöver till vardagslag får man se som en bonus.

Oj oj oj! HUR ska du klara dig!!
:lol

Nej,dom specar inte blandningen.Samtalet kom upp med peter på´booves när jag och en vän renovera en mc-motor i vintras och jag förspråkade motul olja när vi skulle hälla i olja efter renovering.
jag frågasatte också såpass 80/20 blandingen för lönsamheten borde bli minimal i förhållande till helsyntetolja men jag ville inte gå ner på legonivå och minimala beståndsdelar i det vi snacka om utan litade på hans ord om blandingen

Jag klarar mig men hur ska min moped klara sig med den oljan :hihi

moppekalle skrev:
2288552 Nej,dom specar inte blandningen.Samtalet kom upp med peter på´booves när jag och en vän renovera en mc-motor i vintras och jag förspråkade motul olja när vi skulle hälla i olja efter renovering.
jag frågasatte också såpass 80/20 blandingen för lönsamheten borde bli minimal i förhållande till helsyntetolja men jag ville inte gå ner på legonivå och minimala beståndsdelar i det vi snacka om utan litade på hans ord om blandingen

Jag klarar mig men hur ska min moped klara sig med den oljan :hihi

Jahaa -det VAR BoOves! DÅ har de väl ändrat sin uppfattning från nån % till iaf 80... hehe, mitt brev kom tydligen fram.
Och då kvarstår det jag sa: Det specas inte.
Det var ju meckens vilda gissning.

Motul gör bra skit.
Drive it like you stole it och var happy!

CU out there - take care.

Dr.Bike skrev:
2288565 Jahaa -det VAR BoOves! DÅ har de väl ändrat sin uppfattning från nån % till iaf 80... hehe, mitt brev kom tydligen fram.
Och då kvarstår det jag sa: Det specas inte.
Det var ju meckens vilda gissning.

Motul gör bra skit.
Drive it like you stole it och var happy!

CU out there - take care.

Over and out. ..räcker för mig att jag vet vad som funkar och tydligen för dig med...resten skiter jag på ren svenska vad dom använder i sin maskin!!!

bra skit har dom producerat som jag inte haft problem med i varken mc eller hårt trimmade bilar och då HALVsyntet

moppekalle skrev:
2288408 Du är ute och cyklar rejält i lingonskogen...orkar inte gå in närmare själv på hel/halvsyntet oljor men säger som en ovanstående..läs oljetrådarna,där har du en hel del svar på olja

Nämnas kan för att ge dig en fingervisning...en R6 maskin har rivits ner efter en säsong i ERF och spelen uppmätta...alla spel inom toleranser... den maskinen är körd på motul halvsyntet!!!

På vilket sätt är jasg ute och cyklar rejält i lingenskogen när jag säger att helsyntet är bäst? Det är väl precis vad alla vet och det står ju skrivet i oljetrådarna och på många andra ställen!

Varför skulle kan använda något än det bästa på en hoj för 130000 som är iaf enligt min mening ganska extrem i effektuttag?

ozto skrev:
2288593 På vilket sätt är jasg ute och cyklar rejält i lingenskogen när jag säger att helsyntet är bäst? Det är väl precis vad alla vet och det står ju skrivet i oljetrådarna och på många andra ställen!

Varför skulle kan använda något än det bästa på en hoj för 130000 som är iaf enligt min mening ganska extrem i effektuttag?

Bla bla bla

Duger lika bra med halvsyntet,aldrig haft problem med det i min gamla R1-00:a

Förvisso kör jag numera med Castrol R4 just nu då man hittat ett ganska schysst pris på det.

ozto skrev:
2288593Varför skulle kan använda något än det bästa på en hoj för 130000 som är iaf enligt min mening ganska extrem i effektuttag?

Särskilt när prisskillnaden inte ligger på mer än en hundring eller två (bytte olja igår... :3freak)

ozto skrev:
2288593 På vilket sätt är jasg ute och cyklar rejält i lingenskogen när jag säger att helsyntet är bäst? Det är väl precis vad alla vet och det står ju skrivet i oljetrådarna och på många andra ställen!

Läs vad jag sagt i mina inlägg..börja om!! ...ditt sätt att besvara tolkade jag som att hel är bäst och halv är skit och maskiner kan rasa med halvsyntet

Vad grundar du på att halvsyntet inte duger? Ger den inte tillräckligt smörjning på en som du nu vill verka tro att mer effekt så ska det automatiskt vara helsyntet.

Är det för att halvsyntet inte smörjer fullgott menar du?..havererar maskinen av halvsyntet?..har du erfarenhet av synad maskin av halvsyntet med uppmätta spel??.

Har för mig det lilla jag läst i oljetråden att halvsyntet räcker till dom flesta vilket jag redan konstaterat innan den ens startades..som jag säger..kör du på toppvarven mest hela tiden..då rekommenderar jag dig helsyntet men halv räcker gott och väl till dom flesta gatåkae med en extrem hoj men fortsätt du med helsyntet..oljebolagen tjänar ju en slant på dig :tummenupp

Glöm inte att killen som fråga om vilken olja han skall använda INTE kör på bana!!..lovar dig att halvsyntet räcker mer än väl

Last edited:
moppekalle skrev:
2288896 Åhhh..saft och bulle... :yoparty :yoparty
Har haft 00:a,01:a,02:a, 05:a, 06:a R1:a + massa andra hojar förstås.
Jag gillar R4:an och den har funkat bra både på gata och bana.
Vissa har fått pröva på halvsyntet men då inte hållt riktig mina krav.
Som du skrev tidigare så beror det på hur man kör och om man kör bana.
Så tro inte att jag säger emot dig :)
Men ibland kan det va skönt att ha en bra olja i då en bandag kan komma upp ganska impulsivt :) (även för dem som inte kört tidigare).
Sen att priset inte skiljer mer per säsong gör iallafall det för mig värt pengarna att veta att den har en olja som räcker till och blir över oavsett om man ökar och/eller kör bana.
Sen att det inte skulle gå att köra hel pga koppling tyder mer på felaktiga oljor slitna lameller eller att folk byter utan att veta hur man beter sig när lammellerna redan är indränkta med en annan olja. :död
Som sagt har inte sagt imot dig nu utan uttryckt mig i etern :pannkyss

Dr.Bike skrev:
2288890 Såja såja - lugna er pojkar!
*serverar saft och bulle*
;)
Tackar det smakade fint i sommarhettan :pannkyss

Hmm så nu har vi kommit fram att halvsyntet är bra men hel är bättre.Vilken av de helsyntetoljor ska jag köra med.Motul eller Castrol?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti