Vilken Olja R1 -06

står väl i boken! skulle tro att vilken helsyntet mc olja som helst går bra...

Kör själv på Motul olja.Du kan välja mellan hel eller halvsyntet,halv kör jag på och byter var 500mil.Lådan känns lite smidigare med motul oljan på min hoj

wonderwizard skrev:
2286959 för att R1:an har en förmåga av att slira på kopplingen vid användning av helsyntet, min 99:a + 01:a har gjort det iaf.

vet dock inte hur det är med nyare R1:an

ähh inte ska du köre r1an på fulolja??? klart du ska ha helsyntet den ska dock va JASO märkt för att klara kopplingen

överreklamerat med helsyntet.Klart...kör du på toppvarven mest hela tiden och gasar helvete,ja kör då på helsyntet...annars räcker halv av bra kvalitet till dom flesta åkare.

wonderwizard skrev:
2286959 för att R1:an har en förmåga av att slira på kopplingen vid användning av helsyntet, min 99:a + 01:a har gjort det iaf.

vet dock inte hur det är med nyare R1:an

Jag har alltid kört med Castrol R4 på min 00a och jag har aldrig haft probbs med kopplings slir med helsyntetolja

Cloud skrev:
2288294 Jag har alltid kört med Castrol R4 på min 00a och jag har aldrig haft probbs med kopplings slir med helsyntetolja

Inte jag heller på min 00. Där i mot så fick jag problem med att det inte gick att kopplaur, men det var förarens fel tror jag :gnissla

Yamaha rekomenderar Shell Advance Ultra 10W-40.
Att tillverkaren förespråkar ett visst fabrikat har nog mest med något sammarbetsavtal att göra. Advance ultra är nog inte speciellt annorlunda än t.ex Q8 SBK racing eller Statoil Racingway eller någon annan kvalitetsolja, men observera att man rekomenderar en helsyntet!

FZ1 skrev:
2288327 Yamaha rekomenderar Shell Advance Ultra 10W-40.
Att tillverkaren förespråkar ett visst fabrikat har nog mest med något sammarbetsavtal att göra. Advance ultra är nog inte speciellt annorlunda än t.ex Q8 SBK racing eller Statoil Racingway eller någon annan kvalitetsolja, men observera att man rekomenderar en helsyntet!

ja visst är det så och självklart ska man ha helsyntet i en sporthoj med över 170hk. Visst fiskör du under 7000varv och byter olja tre gånger så ofta som det står i boken(vissa gör ju det) så visst håller den med vilken olja du än använder.
Men vill man ha maximal livslängd och säkerhet att prylara ska hålla så varför chansa, självklart kör man då med den bästa oljan. Och det är helsyntet!!

ozto skrev:
2288339 ja visst är det så och självklart ska man ha helsyntet i en sporthoj med över 170hk. Visst fiskör du under 7000varv och byter olja tre gånger så ofta som det står i boken(vissa gör ju det) så visst håller den med vilken olja du än använder.
Men vill man ha maximal livslängd och säkerhet att prylara ska hålla så varför chansa, självklart kör man då med den bästa oljan. Och det är helsyntet!!

Nyfiken som man är och jobbar inom motorbranchen.Vad grundar du på att det är en självklarhet med helsyntet?

Hmmm..känner på mig att denna tråd kan bli låååååång :)

moppekalle skrev:
2288348 Nyfiken som man är och jobbar inom motorbranchen.Vad grundar du på att det är en självklarhet med helsyntet?

olje trådarna är dryga varför frågar du ens :pannkyss

Låt dom tro vad dom vill, är ju ändå ingen som vet:)

Jag kör på allt, mineral,halvsyntet, helsyntet funkar skitbra förutom när jag inbillar mig att det slirar :gnissla

moppekalle skrev:
2288348 Nyfiken som man är och jobbar inom motorbranchen.Vad grundar du på att det är en självklarhet med helsyntet?

för att helsyntet är bättre än halv och mineral...
Förstår inte hur någon kan vilja använda något annat än det i något med så höga varvtal och effekt som det är i en r1

ozto skrev:
2288386 för att helsyntet är bättre än halv och mineral...
Förstår inte hur någon kan vilja använda något annat än det i något med så höga varvtal och effekt som det är i en r1

Inte jag heller. Kör t.o.m. helsyntet i XTn. Då sover man bebis om nätterna :)

Mr Helmut skrev:
2288373
Låt dom tro vad dom vill, är ju ändå ingen som vet:)

JOdå Helmut - där har du fel. Det ar helt vetenskapligt, och finns inget utrymme för tro. Helsyntet rockar arselet av alla andra oljor rent tekniskt.
Att det ska vara så svårt att förstå?

Sen att vissa kopplingar inte lirar med vissa oljor har för femtielfte gången inte med att göra vilken TYP av olja man har utan på TILLSATSERNA i oljan.

Så precis som en säger här: Leta upp en JASO-godkänd olja till att börja med.

ozto skrev:
2288386 för att helsyntet är bättre än halv och mineral...

Du är ute och cyklar rejält i lingonskogen...orkar inte gå in närmare själv på hel/halvsyntet oljor men säger som en ovanstående..läs oljetrådarna,där har du en hel del svar på olja

Nämnas kan för att ge dig en fingervisning...en R6 maskin har rivits ner efter en säsong i ERF och spelen uppmätta...alla spel inom toleranser... den maskinen är körd på motul halvsyntet!!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti