vilken olja? kan det bli fel?

stordrulen skrev:
Svaret var riktat till h01hmt påstående om risken för frätskador.
Självklart så fattar jag att man bör byta olja för att hålla slitaget på en så
låg nivå som möjligt.


Ja jo, du pratade med nån annan, men jag bara kastade in en reflektion!
 
Dr.Bike skrev:
Såklart du inte gör. Det är inte motordelarna i sig du ska titta på.

Det är i första hand LAGERYTOR, både glidlager, och kullager som får små mikroskopiska porer.
Detta accelererar förslitningen enormt, och vissa hojmotorer jag tagit isär, har det verkligen rasslat om vissa kullager. Trots måttlig körsträcka osv.
Rätt skött service gör annars just rull och kullager i det närmaste outslitliga.
jag har sett detta i motorblocket, typ på små ställen i växellådan där det gärna ligger kvar olja i en pöl. det blir som små porer.

det bildas svavelsyra i beg olja, bara så ni vet
 
Dr.Bike skrev:
Såklart du inte gör. Det är inte motordelarna i sig du ska titta på.

Det är i första hand LAGERYTOR, både glidlager, och kullager som får små mikroskopiska porer.
Detta accelererar förslitningen enormt, och vissa hojmotorer jag tagit isär, har det verkligen rasslat om vissa kullager. Trots måttlig körsträcka osv.
Rätt skött service gör annars just rull och kullager i det närmaste outslitliga.

Menar du att det bara är lagerytorna som skulle frätas av oljan? Vad kommer det sig i så fall? Eller menar du att det fräts överallt, fast det bara är på lagerytorna som det har betydelse?
 
PacMan skrev:
Menar du att det bara är lagerytorna som skulle frätas av oljan? Vad kommer det sig i så fall? Eller menar du att det fräts överallt, fast det bara är på lagerytorna som det har betydelse?

Det fräter överallt. Men det är bara lagerytorna det har nån (reell) betydelse på.
 
stordrulen skrev:
Svaret var riktat till h01hmt påstående om risken för frätskador.
Självklart så fattar jag att man bör byta olja för att hålla slitaget på en så
låg nivå som möjligt.
exakt så menar jag
vad gillar ni min avatar?
 
PacMan skrev:
EDIT: Biltemas 15W40 Racingolja är populär. Ingen här kan väl påstå att dom VET att den är bra, men vi är många som tror att den är tillräckligt bra i alla fall. :)

Men med skiftande kvalitet, det verkar inte alltid vara samma slask i deras flaskor. Min hoj lät som en skördetröska, blev dum i växellådan mm av den oljan, men blev som ny av Motul, vissa säger tvärs om. Beror nog mycket på vilken batch man fått tag på! :huvet Och lite hur hojen trivs med oljan också så klart!
 
Med bilolja i hojar med våtkoppling blir det både problem att koppla ur helt, samt att kopplingen börjar slira. Nu är kanske inte alla biloljor så, men de jag testat på.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top