Vilken oktan tankar ni?

Hur förklaras då att när utomstående testlag har bänkat enstånker m vanlig handelsbensin o räjssoppa så har dom oftast inte på alla fått mer effekt med den lite räjsigare soppan.. O dom var helt orginal..VA?! :confused:
 
henkablyfot skrev:
Hur förklaras då att när utomstående testlag har bänkat enstånker m vanlig handelsbensin o räjssoppa så har dom oftast inte på alla fått mer effekt med den lite räjsigare soppan.. O dom var helt orginal..VA?! :confused:

Vad menar du med "racesoppa" ? Tänker du på soppa med 102 oktan så är det inte säkert att den har högre brinnhastighet än vanlig 95 .
Soppa med högre brinnhastighet ger därimot högre effekt
 
henkablyfot skrev:
Hur förklaras då att när utomstående testlag har bänkat enstånker m vanlig handelsbensin o räjssoppa så har dom oftast inte på alla fått mer effekt med den lite räjsigare soppan.. O dom var helt orginal..VA?! :confused:

Vilka utomstående testlag syftar du på då? Utomstående från vad då, exakt?

Läs igenom min beskrivning av hur bestämmandet av ett bränsles oktantal går till, där sägs ingenting om motorns effektuttag med de olika oktantalen. För att det är två skilda saker, oktantal och energiinnehåll.

Och som många påpekat så brinner bränsle med högre oktantal långsammare, och det enda sättet att få ut mer är då om motorn körts på tändning högre än MBT för bränslet med lägre oktantal. Mindre troligt.

/J
 
de ja märkt e att bilen går billigare på 98 men brukar tanka 95 för den går på varvstoppet jämt ändå men bågen e de 98 som gäller!!
 
Tidigare 95 oktan, men nu har jag bara maskiner som kräver lite högre oktan för att inte spika. 98 eller 99 oktan (på Åland) med andra ord. Helst skulle jag vilja köra på akrylatbensin, men det kräver modifiering av tändsystemet och på tvåtaktaren helt nya förbränningsrum - dessutom finns det på så få platser att det blir ett helsike att kunna tanka.
 
Jag ska ha 11:1 i kompression enligt tillverkaren av kolven, bör jag tanka 98 då?
Hur hör man knackningar (spikningar)? Någon har sagt till mej att man inte kan höra det med örat utan att man måste sitta med ett stetoskåp (stavning?) och lyssna? :va
 
Last edited:
CayLe skrev:
Jag ska ha 11:1 i kompression enligt tillverkaren av kolven, bör jag tanka 98 då?
Hur hör man knackningar (spikningar)? Någon har sagt till mej att man inte kan höra det med örat utan att man måste sitta med ett stetoskåp (stavning?) och lyssna? :va
1. Vad är XR630? En 600 på anabola?

2. Med 11:1 är det säkert meningen att du ska tanka 98. Stora förbränningsutrymmen (500-600 cc stånkor och enliters twinnar) spikar lättare än moppegrejer. Luftkylt (ex vis XR600) spikar lättare än vattenkylt (ex vis XR 650) eftersom godset får bättre, och mer regelbunden, kylning på en vattenkyld puffra.

2. Denne någon har lurat dig. Med stetoskop så lär du knappast inte kunna urskilja säskilt mycket, du anar inte så mycket mekaniska ljud det låter om puffran i ett stetoskop!
Spikningar hör du även om du har hjälmen på. Reservation för spikningar i typ 280 km/h nerkrupen bakom en kåpa men det rör sig knappast om det på din hoj.
Ping-ping-ping etc när du vrider på så vet du vad som är på gång! Har man en gång hört spikningarna och föreställt sig vad de gör med vev- och ramlager så glömmer man inte, tro mig.
Du behöver dock inte vara orolig för att testa bränsle, puffran dör inte av ett fåtal spikningar men kör du konstant med det så får du allvarliga skador.
 
Silwer:
Visst fan.
Det ploppar upp ett svagt minne av nåt HRC i Alzheimerskallen nu när jag läser. Tror det fanns vassare kam etc också. Säkert lajban grejor. :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Silwer:
Visst fan.
Det ploppar upp ett svagt minne av nåt HRC i Alzheimerskallen nu när jag läser. Tror det fanns vassare kam etc också. Säkert lajban grejor. :tummenupp


Jo det finns det, fast hojen ändrar karraktär väldigt mycket med de grejorna, jag vill ha lite traktorkarraktär på min:)
 
Jag tankar alltid (nästan) på Statoil så jag letade lite info där och fann följande angående bensin och tillsatser/etanol.

Så på Statoil ska man tanka 98 om man vill slippa etanol.

Nedanstående är saxat från: http://www.statoildetaljhandel.se/file_archive/produktinformation/bensin.pdf

Statoil Motorbensin

Stimuli finns i tre olika kvaliteter
som samtliga är blyfria. Kvaliteterna skiljer sig i princip
bara på oktantalet (knackningsbeständigheten).

EGENSKAPER
Statoil Motorbensin är en blandning av många olika kolväten.
Blandningen anpassas säsongsvis så att förångningen
är tillräcklig för att bilen skall starta vid varierande
temperatur, men inte så stark att ånglås kan bildas
under en varm sommardag.
Motorbensin - Stimuli innehåller tillsatsmedel som
motverkar isbildning, korrosion och avsättningar i motorns
insugnings- och insprutningssystem.
Statoil Grön 95 E5 Miljöklass 1 innehåller upp till 5
vol-% bioetanol. Bioetanolen kommer från Agroetanols
fabrik i Norrköping och tillverkas av svenskt spannmål.
Merparten av Grön 95 Miljöklass 1 som distribueras i
östra Sverige är kvaliteten Grön 95 E5 Miljöklass 1. Etanolblandning
upp till 5 vol-% är helt enligt gällande
Svensk Standard SS 15 54 22 och europeisk standard EN
228 på motorbensin.

ANVÄNDNING
Statoil Grön 95 Miljöklass 1, Statoil Grön 95 E5
Miljöklass 1 och Statoil Grön 98 Miljöklass 1 är avsedda för
katalysatorbilar och andra bilar med hårda ventilsäten
som inte kräver ventilsmörjande medel. De rekommenderas
även för samtliga tvåtaktsmotorer.
Motorer som är tillverkade 1986 eller tidigare kan ha
mjuka ventilsäten. De behöver då tillsats av blyersättningsmedel
i bensinen för att skydda ventilsäten och ventiler
mot slitage. Blyersättningsmedel med doseringsanvisning
finns att köpa på Statoils stationer.



Man kan även se svar på fråga i detta dokument:

http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/afbf9f462e8c0ccc41256a2900349d62/605214e4387ee752c1256d58002535ab/$FILE/_88pp8cprfe8g6uor841pncobi41nmq83cgpjmirj2dhgmsp3ed5n6e831eog6at31dpnmo83940sjabbfddq62rj9csg64pbeedkms_.pdf

19. Kommer Statoil fortsätta att även sälja bensin utan etanolinblandning?
Ja, både 96-oktanig och 98-oktanig bensin kommer inte att innehålla etanol.
 
Oktantalet är ett (ev. två; MON o RON) sätt att ange en enkel siffra för knackningståligheten. Det är en förenkling av verkligheten, ungefär som att toppeffekt inte säger allt om effektregistret. Även soppa m samma oktantal kan ha lite olika egenskaper som (kanske) kan märkas i vissa lägen.

Den enda rimliga slutsatsen för var och en (tycker jag) är att prova vilket som känns bäst då och då. Soppan ändras o motorn ändras. Enda rådet är att vara vaken så att motorn inte spikar, för det är absolut inte nyttigt.

/u
 
Silwer skrev:
628cc tror jag det kittet är på, väldigt vanlig modifjang på XR600or.


OT:
Jepp, 628cc wiseco högkompskolv och White brothers Kammaxel. 43 wilda på bakhjulet :fyllisar
 

Bifogat

  • xrbank.jpg
    xrbank.jpg
    71.2 KB · Visningar: 52
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top