Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Kör Renaulten på 98 därför att den har 10,8:1 i kompression och gärna vill spika på 95. Och med tändningen ställd för 95 så blir den både tröttare och törstigare.
Körde TLR förra sommaren. Körde på 98 därför att den ibland spikade ett fåtal pingar vid påslag från låga varvtal. I övrigt klarade den sig utmärkt på 95.
Om nu någon är intresserad:
Etanolens uppgift är att ta med sig ev kondensvatten ist f att vattnet ligger kvar i tanken och ansamlas tills det kommer en kallsup av vatten till motorn. Med andra ord samma nytta som K-spriten.
Själv slår jag alltid i nån halvliter metanol (samma nytta som etanol) i Renaulten på hösten. Bara för säkerhets skull.
Körde TLR förra sommaren. Körde på 98 därför att den ibland spikade ett fåtal pingar vid påslag från låga varvtal. I övrigt klarade den sig utmärkt på 95.
Om nu någon är intresserad:
Etanolens uppgift är att ta med sig ev kondensvatten ist f att vattnet ligger kvar i tanken och ansamlas tills det kommer en kallsup av vatten till motorn. Med andra ord samma nytta som K-spriten.
Själv slår jag alltid i nån halvliter metanol (samma nytta som etanol) i Renaulten på hösten. Bara för säkerhets skull.
, så tankade jag alltid 98. Sen bytte oljebolagen, i mitt fall Preem, bly mot blyersättning vilket medförde att min och många andras skotrar skar. Efter det rekommenderade i stort sett alla bolag starkt att man skulle köra på 95 om man hade tvitaktare. Men det kan ju ha ändrats sedan dess, man är ju inte purfärsk längre... 