Vilken mp3 spelare?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Jaha nu har skatteåterbäringen kommit. Tänkte köpa mitt livs första mp3 spelare.

Jag undrar vilken som är mest prisvärd för 1000 - 1500:- inklusive lite bättre hörlurar.

Jag värdesätter ljudkvalitet framför ett gigantiskt minne och en massa finesser.

Tips mottages tacksamt.

Last edited:
Iriver har jag hört ska ha bra ljud.

Men jag gillar ljudet i min sony också för den delen.

Kör på iPod (minin, fast den finns väl inte längre. Nanon har ersatt (?)), lite dyr kanske, men med Koss Plugs. Grymma snäckor och inte farligt dyra.

Till och börja med så är väl de flesta MP3-spelare som DVD-spelarna. Ljudkvalitén skiljer inte nämnvärt (originallurar på billiga spelare suger dock) men finesserna blir fler desto mer du betalar. Frågan är bara om man behöver en färgskärm som kan skifta i 15 olika färger medans musiken spelas (?)..

Jag har en Iaudio som låter riktigt bra med rätt lurar, dom är inte fel. Köp en med stort lagringsutrymme om du vill lyssna på låtar med bra ljudkvalité (inte MP3), alltså när varje låt är ca 30 mb stor (samma format som på CD-skivorna), för dessa tar som sagt stor plats.

Bortsett från de absolut sämsta spelarna så är det de ofta rätt dåliga hörlurarna som hänger med som begränsar. oavsett vilken spelare du köper kommer det bli en grymt mycket bättre upplevelse om du skaffar ett par riktiga lurar. jag kör på Sonys in-ear lurar, helt klart bästa in-ear jag har kört med!

Zee skrev:
2371797 Om du värdesätter ljudkvalitet så finns det bara ett svar: Sennehiser-lurar! Löjligt bra ljud, utan att överdriva.

Se bara till att köpa en spelare med lite mos i, så kommer du inte ångra dig på många år.

[edit]

Porr 1: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110215
Porr2: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110357

För att driva dom där lurarna behöver du nog en uteffekt på minst 40mW för att det ska höras något, det är det inte många billiga spelare som har. Men visst är det roligare med ett par lurar än små snäckor.
Köp fö. inte en Sony, hopplös mjukvara som man måste använda.
lorkan skrev:
2371897
Jag har en Iaudio som låter riktigt bra med rätt lurar, dom är inte fel. Köp en med stort lagringsutrymme om du vill lyssna på låtar med bra ljudkvalité (inte MP3), alltså när varje låt är ca 30 mb stor (samma format som på CD-skivorna), för dessa tar som sagt stor plats.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att du hör någon skillnad på allt över 256kbps, speciellt inte i en mp3-spelare och vanliga hörlurar.

Tack för tipsen.

Har kollat runt lite och det lutar åt en iRiver H10 1GB den har Sennehiser lurar som följer med, om de är kassa så kan man ju byta upp sig sen. 1399:- på teknik magasinet.

FreddaAbborre skrev:
2371888 Kör på iPod (minin, fast den finns väl inte längre. Nanon har ersatt (?)), lite dyr kanske, men med Koss Plugs. Grymma snäckor och inte farligt dyra.

Apple iPod Nano 1GB 1 490:- (SIBA)
Apple iPod Nano 2GB 1 795:- (webhallen.com)
Apple iPod Nano 4GB 2 490:- (SIBA)

Jag tycker du ska satsa på en iPod Nano iallafall, för jäkla skön mp3 spelare.

Last edited:
ipod har riktigt bra ljud, om du sen kompletterar den med en plugg från shure till exempel ec2:an så får du sjukt bra ljud, tyvärr till ett ganska så högt pris.

Problemet med iPod är att man måste använda det där jäkla iTunes eller vad det heter. En mp3-spelare ska kunna användas som usb-minne också annars räknas det inte. :tungan

iRiver är kanon, en sån ska jag köpa när jag får råd. Just nu sitter jag med min gamla JoS som jag betalade ett sjukt överpris för. Schysst ljud visserligen men inte för det priset... :död

Köpte en Thomson Lyra (PDP2812) med färgskärm och 5Gb. Funkar skitbra. Senheiser lurar ingår.

Last edited:
imaster skrev:
2372642 Problemet med iPod är att man måste använda det där jäkla iTunes eller vad det heter. En mp3-spelare ska kunna användas som usb-minne också annars räknas det inte. :tungan

iRiver är kanon, en sån ska jag köpa när jag får råd. Just nu sitter jag med min gamla JoS som jag betalade ett sjukt överpris för. Schysst ljud visserligen men inte för det priset... :död

iPod kan användas som vanligt usb-minne med. har testat.

:arsele

MR.duDe skrev:
2372673 iPod kan användas som vanligt usb-minne med. har testat.

:arsele

Ofan. Det kunde man inte med den jag hade. Men man måste väl använda iTunes för att lägga in låtar? Behöver man inte det så kan jag varmt rekommendera en iPod, det är riktigt bra ljud i dem med ett par Sennheiserlurar.

imaster skrev:
2372980 Ofan. Det kunde man inte med den jag hade. Men man måste väl använda iTunes för att lägga in låtar? Behöver man inte det så kan jag varmt rekommendera en iPod, det är riktigt bra ljud i dem med ett par Sennheiserlurar.
Jopp du har helt rätt.. Lite roligt är det att iTunes bara döper om låtarnas filnamn.. Drar man över alla låtar som man spelat i iPoden till en annan dator och t.ex spelar upp dom i WMP så ser man ändå vad låtarna heter.. Enligt mig är det ganska idiotiskt. :)

Edit: iPoden i sig är en väldigt bra spelare. Är helnöjd med min.. Tjöp, tjöp skulle jag säga.

//Jax

Loy skrev:
2371802 Iriver har jag hört ska ha bra ljud.

Men jag gillar ljudet i min sony också för den delen.
Iriver är bra.
creative zen e bra men va lite mycket fel på min.. ipod är klena.

Jag rekomenderar iriver u10 grymt ljud och så kan du använda den som media spelare ochså:tummenupp 1500:-för 1 gigarn 2000:- för 2 gigarn..

Finns att köpa på tekinmagasinet.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage