Vilken Motorolja?

Slänger in en liten fråga här;
Hur lirar Castrol GPS tillsammans med en gixxer 600 -01? Jag är väl inte orolig för att oljan smörjer dåligt, utan finns det risk för slirande koppling genom "symbiosen" av min hoj och GPS...?

...
Vill du få mindre generella fraser om oljan så ta ut Produktdatabladet istället för Säkerhetsdatabladet nsäat gång. Säkerhetsdatabladet är ju tribologiskt mer rudimentärt formulerat, säkerhetsdatabladet koncentrerer sig mest på oljans giftighet och miljöpåverkan.
Nja, men det var ju beståndsdelarna jag var ute efter. Att oljan är avsedd för MC och håller rätt viskositet har jag ju redan sett. Det var punkt 2, SAMMANSÄTTNING/ UPPGIFTER OM BESTÅNDSDELAR, som jag fastnade för och då var den ju tyvärr inte skriven för en lekman och därav min första post.

Det är för övrigt precis det du skriver i första stycket jag vill uppnå! :tummenupp

Nja, men det var ju beståndsdelarna jag var ute efter. Att oljan är avsedd för MC och håller rätt viskositet har jag ju redan sett. Det var punkt 2, SAMMANSÄTTNING/ UPPGIFTER OM BESTÅNDSDELAR, som jag fastnade för och då var den ju tyvärr inte skriven för en lekman och därav min första post.

Det är för övrigt precis det du skriver i första stycket jag vill uppnå! :tummenupp

Aha då är jag med.
Jag kör på statoil HP 25W-50, den har inga tillsatser alls, bara modererad syntet. Den är ju dock inte testad i våtkopplingar tyvärr eftersom det inte är en JASO-godkänd olja. Den används mest i banracing med bilar men är kanon i vassa HD och Ducce mfl hojar utan motorolja i kopplingen.

http://www.statoil.com/mar/lu/sto00131.nsf/SEProductsWeb/racingwayhp25w-50/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

/J

Slänger in en liten fråga här;
Hur lirar Castrol GPS tillsammans med en gixxer 600 -01? Jag är väl inte orolig för att oljan smörjer dåligt, utan finns det risk för slirande koppling genom "symbiosen" av min hoj och GPS...?
Inte svar på din fråga, men jag körde den i förra hojen. Det var en R1 -00 och som jag minns det så fanns det då tendenser till slir om jag kopplade upp hojen innan den var riktigt varm efter kallstarter sent på hösten. Den oljan hade ju iofs gått en säsong så ett tidigare byte hade säkert löst det problemet då det verkar logiskt som DrB skriver att additiverna för att öka "kallviskositeten" är polymerer som slits ut i bl.a. koppling och växellåda alltefter hojen körs...

Dock en bra olja tycker jag, och jag skulle lätt kunna köra på den igen om den inte var så jäkla dyr (jämfört med t.ex. okq8 SBK Racing som jag skrivit om ovan).

EDIT: Har också kört den i ZX9-R -95, R6 -00 och en gammal 80-talare. Alla helt utan problem!

Aha då är jag med.
Jag kör på statoil HP 25W-50, den har inga tillsatser alls, bara modererad syntet. Den är ju dock inte testad i våtkopplingar tyvärr eftersom det inte är en JASO-godkänd olja. Den används mest i banracing med bilar men är kanon i vassa HD och Ducce mfl hojar utan motorolja i kopplingen.

http://www.statoil.com/mar/lu/sto00131.nsf/SEProductsWeb/racingwayhp25w-50/$FILE/Statoil_RacingWay_HP_25W-50.pdf

/J

Köng! Ja den vågar jag ju inte prova med hänsyn till våtkopplingen men jag antar att det är motsvarande Motul 300V som jag också misstänker är en "bilolja", dvs. förmodligen inget för mig (vill inte chansa när det finns billiga alternativ).

Last edited:
Jag kanske uttryckte mig luddigt men det var precis så jag menade. Att mineralolja smörjer bättre var inte vad jag försökte påskina, jag borde bara ha kallat det för kort och gott "olja".

Det jag fiskade efter var att SBK Racing, precis som du skriver i svaret, verkar innehålla en låg andel VI-additiver (8%) vilket gör att den slutliga produkten innehåller ca 92% av det som smörjer - därav bra smörjförmåga. Ursäkta att jag blandade in var oljan kommer ifrån och hur den är framställd genom att använda begreppet mineral, det gjorde bara att min fråga blev otydlig.

Det var alltså denna halt av tillsatser jag uppfattat att man skulle hålla nere genom att blanda bra oljor själv, det hade inget med syntet eller mineral att göra.

Kanske trots allt att fan kan läsa bibeln, men att han kanske har bristande förmåga att reproducera det han läst? :tungan

Ahaaaa! :)

Då är saken klar - Flickan är far till barnet!

Jo, då har du dragit helt rätt slutsatser. Och i korthet kan man säga att man alltid ska leta efter en olja med så kort viskositetsspann som möjligt. Vi som kör säsongsbetonade (läs sommar) fordon behöver inte de stora spann som åretruntfordon kan tänkas behöva.

SBK Racing är en alldeles utmärkt smörja, som jag själv (till mångas förvåning nu!) kör på :D
Om det i sig däremot kan vara en ledtråd för de som letar bra olja vill jag låta vara osagt ;)

Det får var och en dra sin egen slutsats om.

Ahaaaa! :)

Då är saken klar - Flickan är far till barnet!

Jo, då har du dragit helt rätt slutsatser. Och i korthet kan man säga att man alltid ska leta efter en olja med så kort viskositetsspann som möjligt. Vi som kör säsongsbetonade (läs sommar) fordon behöver inte de stora spann som åretruntfordon kan tänkas behöva.

SBK Racing är en alldeles utmärkt smörja, som jag själv (till mångas förvåning nu!) kör på :D
Om det i sig däremot kan vara en ledtråd för de som letar bra olja vill jag låta vara osagt ;)

Det får var och en dra sin egen slutsats om.

Man kan få riktigt bra priser på SBK Racing från fat, bättre än biltemas racingway. Därför kör du på sbk? :tungan

Jag körde på biltema tills jag hittade sbk till ett ännu lägre pris än biltemas racingway, simple as that. Inte för att jag inte varit nöjd med biltema, tvärtom! 3000 mil på biltema, sen blev det sbk :)

Jaja, slänger väll inte en fråga jag med. Jag ska ha enligt serviceboken 20W-40 olja till min, men jag hittar bara 10W-40 och 15W-50. Båda är från OKQ8, alltså deras SBK Racing.

Man kan få riktigt bra priser på SBK Racing från fat, bättre än biltemas racingway. Därför kör du på sbk? :tungan

Jag körde på biltema tills jag hittade sbk till ett ännu lägre pris än biltemas racingway, simple as that. Inte för att jag inte varit nöjd med biltema, tvärtom! 3000 mil på biltema, sen blev det sbk :)

Ja - så enkelt är det i mitt fall oxå.
JAg är dessutom storkonsument så att slabba med enlitersflaskor ter sig i längden tröttsamt.
MEn lugn - jag har skrivit ett brev...;)
BIltema lär hata mig. Jag är deras störste pain in tha ass :)
(samtidigt som jag nog höjt deras omsättning!)
Men har jag fått nåt för det?
Inte EN enda krona.

inte har min koppling slirat!! kör på bilolja mobil1 hel syntet

I så fall är det bara att gratulera till att ha haft tur i den ryska rouletten när det gäller biloljor och friktionstillsatser. Att slå på bilolja i en motor med våtkoppling är bara dumdristigt då en koppling kostar mycket i förhållande till prisskillnaden mellan Bil/MC olja.

I så fall är det bara att gratulera till att ha haft tur i den ryska rouletten när det gäller biloljor och friktionstillsatser. Att slå på bilolja i en motor med våtkoppling är bara dumdristigt då en koppling kostar mycket i förhållande till prisskillnaden mellan Bil/MC olja.

Broder! :mattias
Betänk att man måste ha en VISS effekt för att kunna slira loss kopplingen!
Se vad han har för hoj!
:D

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman