Dr.Bike
Guest
Köpte 20 liter OKQ8 SBK 15-50 idag för 950:-. Verkar vettig.
Så de har höjt med en 50-lapp!

Bra skit det där.
Bra pris oxå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Köpte 20 liter OKQ8 SBK 15-50 idag för 950:-. Verkar vettig.
Ni verkar vara duktiga på oljor här så jag slänger in en liten fråga, hoppas det är ok...
Har bytat olja på motarden precis. I boken står det 10W-50 och jag fick 20W-50 när jag handlade på märkesverkstad. Är det stor skillnad? Tyckte den nya oljan kändes så jäkla tjock...
Jag fick pröjsa 1200kr när jag köpte en 20L dunk i höstas. Tror det blir till att smiska Burre här på Sporthoj som jag köpte den av.Köpte 20 liter OKQ8 SBK 15-50 idag för 950:-. Verkar vettig.
Jag fick pröjsa 1200kr när jag köpte en 20L dunk i höstas. Tror det blir till att smiska Burre här på Sporthoj som jag köpte den av.![]()
Men det är fortfarande löjligt billigt. Har för mig att 1L flaskorna kostade 169kr/st, jämfört med 60kr/L om man köper i 20L dunk. Klart prisvärt. Och det är en olja som jag personligen gillar bättre än motsvarigheten från Mobil1.
Låter bra, tack så mycket.Den är lite tjockare vid låg temperatur men i din motor fungerar det utmärkt om du ger fan i att köra när det är -20...
Ni verkar vara duktiga på oljor här så jag slänger in en liten fråga, hoppas det är ok...
Har bytat olja på motarden precis. I boken står det 10W-50 och jag fick 20W-50 när jag handlade på märkesverkstad. Är det stor skillnad? Tyckte den nya oljan kändes så jäkla tjock...
JASO säger du det ? Jo svepande formuleringar och truismer är en av mina kännemärken
Ju äldre man blir desto mer interpolerar man. Och ibland träffar man ganska rätt utan att ha plöjt igenom alla inlägg.
Nja, interpolera kan väl vilka slynglar som helst göra ... det som kräver lite erfarenhet och känsla är när man ska extrapolera![]()
Så de har höjt med en 50-lapp!
Bra skit det där.
Bra pris oxå.
Blir man lynchad om man väcker den tråd som sover??![]()
Ser att Dr Bike varit här så jag är honom på spåren... Har läst i en annan gammal tråd av DrB (så gammal att jag inte tordes posta där) om tips på att blanda själv för att undvika de tillsatser som angavs kunna uppgå till 25% av en oljas innehåll och som i grund och botten egentligen försämrar smörjegenskaperna.
När jag läser denna specifikaton på OKQ8 SBK Racing 15W/50 så verkar den ju innehålla kring 90% mineralolja. Detta bör i så fall borga för en god smörjförmåga, en lämplig racingviskositet, inget behov av att blanda själv och ffa ett lämpligt pris. Eller är jag ute och motorcyklar?![]()
Korrekt viskositet är ju inte fel heller....
Skitsnack.
Ju tunnare olja, desto snabbare går hojen![]()
Det är viktigast!
Japp det är mitt hemliga trick, symaskinsolja är skiten.Men jag får inte spamma mer i teknikforumet ty då blir Kamrat Majtii vrång på mig
![]()
0w-20 raceolja i din luftkylda spis med spel stora som en mindre fotbollsplan vore spännande att testa.....
Blir man lynchad om man väcker den tråd som sover??![]()
Ser att Dr Bike varit här så jag är honom på spåren... Har läst i en annan gammal tråd av DrB (så gammal att jag inte tordes posta där) om tips på att blanda själv för att undvika de tillsatser som angavs kunna uppgå till 25% av en oljas innehåll och som i grund och botten egentligen försämrar smörjegenskaperna.
När jag läser denna specifikaton på OKQ8 SBK Racing 15W/50 så verkar den ju innehålla kring 90% mineralolja. Detta bör i så fall borga för en god smörjförmåga, en lämplig racingviskositet, inget behov av att blanda själv och ffa ett lämpligt pris. Eller är jag ute och motorcyklar?![]()
- Mineralolja smörjer inte bättre än syntetolja. Det har varken jag påstått, eller så är det inte heller i verkliga livet, var du nu fått den slutsatsen ifrån.
- De blandningstips du läst av mig har du missuppfattat. De går inte alls ut på att undvika några som helst tillsatser.
De går ut på att försäkra sig om att få en minsta (hygglig) mängd syntetolja i sin färdiga mix. Som ju då blir en delsyntetolja.
...
Läser man den (specifikationen) ser man att 92% av innehållet är "olja"
(resten är alltså olika additiver, och btw är ett så lågt %-tal som 8% additiver ett gott mått på att vi slipper massa VI-improvers, som vi inte heller gillar) Där drog Jörgen en korrekt slutsats!
Men som sagt: Det står ingenting om blandningsförhållandet mellan syntet 1 och 2 (mineralsyneten och synetsynteten kan vi kalla dem).
Jag kanske uttryckte mig luddigt men det var precis så jag menade. Att mineralolja smörjer bättre var inte vad jag försökte påskina, jag borde bara ha kallat det för kort och gott "olja".
Det jag fiskade efter var att SBK Racing, precis som du skriver i svaret, verkar innehålla en låg andel VI-additiver (8%) vilket gör att den slutliga produkten innehåller ca 92% av det som smörjer - därav bra smörjförmåga. Ursäkta att jag blandade in var oljan kommer ifrån och hur den är framställd genom att använda begreppet mineral, det gjorde bara att min fråga blev otydlig.
Det var alltså denna halt av tillsatser jag uppfattat att man skulle hålla nere genom att blanda bra oljor själv, det hade inget med syntet eller mineral att göra.
Kanske trots allt att fan kan läsa bibeln, men att han kanske har bristande förmåga att reproducera den?![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |