Vilken Motorolja?

Ni verkar vara duktiga på oljor här så jag slänger in en liten fråga, hoppas det är ok...

Har bytat olja på motarden precis. I boken står det 10W-50 och jag fick 20W-50 när jag handlade på märkesverkstad. Är det stor skillnad? Tyckte den nya oljan kändes så jäkla tjock...
 
Ni verkar vara duktiga på oljor här så jag slänger in en liten fråga, hoppas det är ok...

Har bytat olja på motarden precis. I boken står det 10W-50 och jag fick 20W-50 när jag handlade på märkesverkstad. Är det stor skillnad? Tyckte den nya oljan kändes så jäkla tjock...

Den är lite tjockare vid låg temperatur men i din motor fungerar det utmärkt om du ger fan i att köra när det är -20...
 
Köpte 20 liter OKQ8 SBK 15-50 idag för 950:-. Verkar vettig.
Jag fick pröjsa 1200kr när jag köpte en 20L dunk i höstas. Tror det blir till att smiska Burre här på Sporthoj som jag köpte den av. :mad:

Men det är fortfarande löjligt billigt. Har för mig att 1L flaskorna kostade 169kr/st, jämfört med 60kr/L om man köper i 20L dunk. Klart prisvärt. Och det är en olja som jag personligen gillar bättre än motsvarigheten från Mobil1.
 
Jag fick pröjsa 1200kr när jag köpte en 20L dunk i höstas. Tror det blir till att smiska Burre här på Sporthoj som jag köpte den av. :mad:

Men det är fortfarande löjligt billigt. Har för mig att 1L flaskorna kostade 169kr/st, jämfört med 60kr/L om man köper i 20L dunk. Klart prisvärt. Och det är en olja som jag personligen gillar bättre än motsvarigheten från Mobil1.

Jo 1200 är nog ett slags "standardpris"
Men firman som tidigare tog 900 har alltså höjt en 50-lapp om det ger dig någon tröst! :D

Men...psst, berätta inte detta för alla som tycker att bra olja måste vara dyr! Det skulle rasera deras världsbild ;)
 
Ni verkar vara duktiga på oljor här så jag slänger in en liten fråga, hoppas det är ok...

Har bytat olja på motarden precis. I boken står det 10W-50 och jag fick 20W-50 när jag handlade på märkesverkstad. Är det stor skillnad? Tyckte den nya oljan kändes så jäkla tjock...

Kör på 20-50 om nu inte kopplingen jäklas.. Motorn går mycket tystare. Häll i slick 50 så fungerar lådan bättre och motorn håller längre.. Nu blir det ett jäkla liv i tråden slick 50!! jag har kört bellray 20-50 och slick nu i 17år!! inte knäckt en pryl pga slitage sedan dess!! OCh det enda jag gör är att toktrimma allt!!:tummenupp
 
JASO säger du det ? Jo svepande formuleringar och truismer är en av mina kännemärken :)
Ju äldre man blir desto mer interpolerar man. Och ibland träffar man ganska rätt utan att ha plöjt igenom alla inlägg.

Nja, interpolera kan väl vilka slynglar som helst göra ... det som kräver lite erfarenhet och känsla är när man ska extrapolera :)
 
Så de har höjt med en 50-lapp! :D
Bra skit det där.
Bra pris oxå.

Blir man lynchad om man väcker den tråd som sover?? :rolleyes:

Ser att Dr Bike varit här så jag är honom på spåren... Har läst i en annan gammal tråd av DrB (så gammal att jag inte tordes posta där) om tips på att blanda själv för att undvika de tillsatser som angavs kunna uppgå till 25% av en oljas innehåll och som i grund och botten egentligen försämrar smörjegenskaperna.

När jag läser denna specifikaton på OKQ8 SBK Racing 15W/50 så verkar den ju innehålla kring 90% mineralolja. Detta bör i så fall borga för en god smörjförmåga, en lämplig racingviskositet, inget behov av att blanda själv och ffa ett lämpligt pris. Eller är jag ute och motorcyklar? :va
 
Blir man lynchad om man väcker den tråd som sover?? :rolleyes:

Ser att Dr Bike varit här så jag är honom på spåren... Har läst i en annan gammal tråd av DrB (så gammal att jag inte tordes posta där) om tips på att blanda själv för att undvika de tillsatser som angavs kunna uppgå till 25% av en oljas innehåll och som i grund och botten egentligen försämrar smörjegenskaperna.

När jag läser denna specifikaton på OKQ8 SBK Racing 15W/50 så verkar den ju innehålla kring 90% mineralolja. Detta bör i så fall borga för en god smörjförmåga, en lämplig racingviskositet, inget behov av att blanda själv och ffa ett lämpligt pris. Eller är jag ute och motorcyklar? :va

Det där är ju en erkänt bra MC-olja. Jag är övertygad om att den är baserad på en kvalitativ basolja med högt naturligt viskositetsindex och därför har ett måttligt inslag av VI-improver i sitt additivpaket. Solventraffinering är dessutom den metod som används när man vill ha så stor precision i framställandet av en mineralbasolja som möjligt. Dyrt för raffet, men bra.

Enligt ducatister som rejsar är det där dessutom en av få oljor som fungerar bra till de ducati-modeller med för smörjfilmen rätt krävande kamsläpor.

Därtill kan man få tag på SBK-oljan till lågpris om man beställer storpack, vilket är bökigare med tex Motul.

SBK-oljan har dessutom inget rykte om dålig våtkopplingsfunktion, såsom däremot förekommit kring tex Castrol GPS vissa år.

Så jag skulle då inte blanda SBK-oljan med ngt annat om jag inte var tvungen.
Har den bara rätt viskositet för din motor så är det ju bara att köra.
 
Last edited:
Skitsnack.

Ju tunnare olja, desto snabbare går hojen :)
Det är viktigast!

Japp det är mitt hemliga trick, symaskinsolja är skiten. :hihi Men jag får inte spamma mer i teknikforumet ty då blir Kamrat Majtii vrång på mig :gnissla
 
0w-20 raceolja i din luftkylda spis med spel stora som en mindre fotbollsplan vore spännande att testa.....

Hahaha :D

Dyker upp lite frågor när man läser om oljor här och framförallt det här med viskositet.

Tänker iof på bilen nu men motor som motor.
I min gamla bil med relativt högt effektuttag 450Hkr+ med en motor på 1855cc så åkte jag på Motul 300V 20/60W vilket inte är något konstigt då bilen gick mestadels sommartid och alltid hårt =)
Blev påkörd med den bilen och har inte kvar den men har en massa olja kvar och har nu mera vanliga bilar utan speciellt högt effektuttag och som körs även den kalla årstiden.
Så hur är det att starta varje dag med nollgradigt eller några enstaka plusgrader på en 20/60W olja ?

Läste tidigare i tråden att det inte var så viktigt om det inte var riktigt kallt men oljan känns verkligen som tjock sirap :gnissla
 
Last edited:
Blir man lynchad om man väcker den tråd som sover?? :rolleyes:

Ser att Dr Bike varit här så jag är honom på spåren... Har läst i en annan gammal tråd av DrB (så gammal att jag inte tordes posta där) om tips på att blanda själv för att undvika de tillsatser som angavs kunna uppgå till 25% av en oljas innehåll och som i grund och botten egentligen försämrar smörjegenskaperna.

När jag läser denna specifikaton på OKQ8 SBK Racing 15W/50 så verkar den ju innehålla kring 90% mineralolja. Detta bör i så fall borga för en god smörjförmåga, en lämplig racingviskositet, inget behov av att blanda själv och ffa ett lämpligt pris. Eller är jag ute och motorcyklar? :va

Hehe...

Tjena! Självklart skall du väcka tråden som sover :tummenupp

Jaadu :) Du läser som fan läser bibeln, men du är förlåten. Det är dels inte lätt att läsa specarna, om vi börjar med det, för man läser i rutorna och när man hittar ett ord man känner igen så håller man fast vid det.

I ditt fall mineralolja.
(nu är det inte som det ser ut, men mer om det senare)

Men först som sist, du har läst mina oljetrådar verkar det som, men likafullt verkar du ha bommat flera av mina viktigare poänger.

- Mineralolja smörjer inte bättre än syntetolja. Det har varken jag påstått, eller så är det inte heller i verkliga livet, var du nu fått den slutsatsen ifrån.

- De blandningstips du läst av mig har du missuppfattat. De går inte alls ut på att undvika några som helst tillsatser.
De går ut på att försäkra sig om att få en minsta (hygglig) mängd syntetolja i sin färdiga mix. Som ju då blir en delsyntetolja.

- Tillsatser är bra! De försämrar inte smörjegenskaperna heller (som det låter i din text). MEn vissa tillsatser är dåliga i för stora mängder. Och egenköpta tillsatser talar vi inte ens om.
Allt står i oljetrådarna. Bara att läsa om igen! :) Bakläxa!

- Åter till innehållsdeklarationen på SBK!
Det är lätt att tro att det är vanlig bonn-mineral i den oljan.
Men så är det icke! :mattias
Det är högraffinerad mineral, där alla oljemolekyler är likriktade i utseende, längd osv, varför man inte i egentlig mening kan tala om en mineralolja längre såsom de ser ut traditionellt.
Det är nämligen så, att huvuddelen av all syntetolja görs av mineralolja. S.k "syntetiskt modifierade"
Står oxå om i oljetrådarna.
Sen har vi den riktigt helsyntetiska oljan, den som "byggs" från grunden, och det är polyalfaolefinerna det.

MEN hur du fått det till att innehållet till 92% består av det du kallar mineral, det som vi nu känner som syntetiskt modifierad mineral, dvs i vardagstal: Syntetolja, vet jag inte för specen är lurig nämligen.
Läser man den ser man att 92% av innehållet är "olja"
(resten är alltså olika additiver, och btw är ett så lågt %-tal som 8% additiver ett gott mått på att vi slipper massa VI-improvers, som vi inte heller gillar) Där drog Jörgen en korrekt slutsats!
Men som sagt: Det står ingenting om blandningsförhållandet mellan syntet 1 och 2 (mineralsyneten och synetsynteten kan vi kalla dem).

Polyalfaolefiner (PAO) behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har ingen dödlig utanför raffinadderierna lyckats få svar på hur mycket just andelen PAO i % av den totala basoljan är, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.
Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

Så svaret i detta fall, är att dessa TILLSAMMANS utgör 92% av volymen, mer vet vi inte.
 
Last edited:
- Mineralolja smörjer inte bättre än syntetolja. Det har varken jag påstått, eller så är det inte heller i verkliga livet, var du nu fått den slutsatsen ifrån.

- De blandningstips du läst av mig har du missuppfattat. De går inte alls ut på att undvika några som helst tillsatser.
De går ut på att försäkra sig om att få en minsta (hygglig) mängd syntetolja i sin färdiga mix. Som ju då blir en delsyntetolja.
...
Läser man den (specifikationen) ser man att 92% av innehållet är "olja"
(resten är alltså olika additiver, och btw är ett så lågt %-tal som 8% additiver ett gott mått på att vi slipper massa VI-improvers, som vi inte heller gillar) Där drog Jörgen en korrekt slutsats!
Men som sagt: Det står ingenting om blandningsförhållandet mellan syntet 1 och 2 (mineralsyneten och synetsynteten kan vi kalla dem).

Jag kanske uttryckte mig luddigt men det var precis så jag menade. Att mineralolja smörjer bättre var inte vad jag försökte påskina, jag borde bara ha kallat det för kort och gott "olja".

Det jag fiskade efter var att SBK Racing, precis som du skriver i svaret, verkar innehålla en låg andel VI-additiver (8%) vilket gör att den slutliga produkten innehåller ca 92% av det som smörjer - därav bra smörjförmåga. Ursäkta att jag blandade in var oljan kommer ifrån och hur den är framställd genom att använda begreppet mineral, det gjorde bara att min fråga blev otydlig.

Det var alltså denna halt av tillsatser jag uppfattat att man skulle hålla nere genom att blanda bra oljor själv, det hade inget med syntet eller mineral att göra.

Kanske trots allt att fan kan läsa bibeln, men att han kanske har bristande förmåga att reproducera det han läst? :tungan
 
Last edited:
Jag kanske uttryckte mig luddigt men det var precis så jag menade. Att mineralolja smörjer bättre var inte vad jag försökte påskina, jag borde bara ha kallat det för kort och gott "olja".

Det jag fiskade efter var att SBK Racing, precis som du skriver i svaret, verkar innehålla en låg andel VI-additiver (8%) vilket gör att den slutliga produkten innehåller ca 92% av det som smörjer - därav bra smörjförmåga. Ursäkta att jag blandade in var oljan kommer ifrån och hur den är framställd genom att använda begreppet mineral, det gjorde bara att min fråga blev otydlig.

Det var alltså denna halt av tillsatser jag uppfattat att man skulle hålla nere genom att blanda bra oljor själv, det hade inget med syntet eller mineral att göra.

Kanske trots allt att fan kan läsa bibeln, men att han kanske har bristande förmåga att reproducera den? :tungan

Den stora fördelen med syntetolja är i själva verket att den kan ges erforderligt viskositetsindex samt temperaturtålighet utan ett lika stort additivpaket.

Vill du få mindre generella fraser om oljan så ta ut Produktdatabladet istället för Säkerhetsdatabladet nsäat gång. Säkerhetsdatabladet är ju tribologiskt mer rudimentärt formulerat, säkerhetsdatabladet koncentrerer sig mest på oljans giftighet och miljöpåverkan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top