Vilken Motorolja?

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Har hört så mycket olika nu så jag vet inte vad jag ska välja... :va

Vilken motorolja ska jag hälla i till min Yamaha R6 -00? :confused:

Tänkte dra och köpa olja nu så snabba svar är mer än tacksamt!
/Mattias

En sådan fråga riskerar alltid väcka en jätte-tråd eftersom det är ett mkt kontroversiellt och populärt ämne. Vad som dock inte är så kontroversiellt torde vara att:

Om man köper en dyr syntet-märkesolja av motorcykeltyp så
skall det inte finnas så mkt orsak till oro angående de tekniska kvaliteerna.
T ex Statoil Racingway helsyntet för 175:- litern från mackens hylla.

Du vet att oljan är bra och att du har betalat mkt för den.

Du vet INTE om en billigare olja hade fungerat lika bra förrän du provat.
Går det bra har du sparat några hundringar. Går det dåligt kan hojen ha sjunkit några tusen i värde.

Om du läst fyra hyllmeter argument för varför billigt är lika bra så kan du ev känna dig lugnare med billigare olja. Men det tar tid att plöja igenom alla de där texterna. Och tid är pengar :)

Man tar en risk för att tjäna prisskillnaden i det fallet.

Det är väl mest debatten om att "billig olja är lika bra som dyrare" som brukar väcka heta känslor och de enorma textmängder som producerats för att backa upp de påståendena eller ge motargument är ganska ansenlig.

racing-oil-easter.jpg

Biltema Racing Oil 69:-/liter

Last edited:
Enl ovan....

Köp olja efter religiös uppfattning mens e till att den är API-SG (eller bättre) samt Jaso-MA klassad.

API klassningen är från början högre=bättre men i klasserna högre än SG fokuserar man mer på livslängd hos katalysatorn och miljöaspekter snarare än max smörjning så därför är många MC oljor inte klassade mer än API-SG

Jaso-Ma klassning säkerställer att oljan är kompatibel med våtkoppling.

En sådan fråga riskerar alltid väcka en jätte-tråd eftersom det är ett mkt kontroversiellt och populärt ämne. Vad som dock inte är så kontroversiellt torde vara att:

Du vet att oljan är bra och att du har betalat mkt för den.

Går det bra har du sparat några hundringar. Går det dåligt kan hojen ha sjunkit några tusen i värde.

Om du läst fyra hyllmeter argument för varför billigt är lika bra så kan du ev känna dig lugnare med billigare olja. Men det tar tid att plöja igenom alla de där texterna. Och tid är pengar :)

Det är väl mest debatten om att "billig olja är lika bra som dyrare" som brukar väcka heta känslor och de enorma textmängder som producerats för att backa upp de påståendena eller ge motargument är ganska ansenlig.

racing-oil-easter.jpg

Vet om detta också men ansåg att nån här har kört en lite högvarvigare MC och användt en speciell olja som de personligen vet att det har fungerat bra.
Tackar!

Enl ovan....

Köp olja efter religiös uppfattning mens e till att den är API-SG (eller bättre) samt Jaso-MA klassad.

API klassningen är från början högre=bättre men i klasserna högre än SG fokuserar man mer på livslängd hos katalysatorn och miljöaspekter snarare än max smörjning så därför är många MC oljor inte klassade mer än API-SG

Jaso-Ma klassning säkerställer att oljan är kompatibel med våtkoppling.

Kan inte mycket om oljor så det där är rena arabiskan för mig. :rolleyes:
Tack, ska läsa på lite nu innan jag kilar iväg :)

Vet om detta också men ansåg att nån här har kört en lite högvarvigare MC och använt en speciell olja som de personligen vet att det har fungerat bra.
Tackar!
Kan inte mycket om oljor så det där är rena arabiskan för mig. :rolleyes:
Tack, ska läsa på lite nu innan jag kilar iväg :)

Det är en vanlig jäkla R6 den kräver inte något extremt ur oljesynpunkt såvida du inte avser att tävla på VM nivå.

Köp valfri API-SG JASO-MA (Båda dessa märknigar står på flaskan) klassad olja i rätt viskositet, troligen rekommenderar Yamaha 10w40 (men en 15w-50 eller 5w-40 eller rentutav en 20w-50 fungerar utmärkt).

Själv kör jag på Motul 300V Factory Line, det är en av de absolut bästa oljorna men jag hade aldrig betalt vad den kostar hos handlaren.

Det är en vanlig jäkla R6 den kräver inte något extremt ur oljesynpunkt såvida du inte avser att tävla på VM nivå.

Köp valfri API-SG JASO-MA (Båda dessa märknigar står på flaskan) klassad olja i rätt viskositet, troligen rekommenderar Yamaha 10w40 (men en 15w-50 eller 5w-40 eller rentutav en 20w-50 fungerar utmärkt).

Själv kör jag på Motul 300V Factory Line, det är en av de absolut bästa oljorna men jag hade aldrig betalt vad den kostar hos handlaren.

Fast 20W-50 brukar få kopplingen att smälla så djäkligt när de lägger i växeln på sporthojar och motarder så då blir det en ny tråd om en månad. :hihi

Haha och det vill jag INTE :tungan

Har varit med om att en låda smäller lite när man växlar, kunde det bero på oljan?

Det meror med 99% sannolikhet på en inkompetent chafför.......

En tjockare olja gör att kopplingen tenderar att dra lite mer de första tiondelárna när man lägger i en växel efter stillastående, detta är dock fullständigt ofarligt och en chaffis med lite känsla för feeling kan undvika detta. När däremot inkompetenta förare sparkar på växelspaken och det pangar i lådan får jag lust att gå och slå ner dem:mad: :mad:

Haha och det vill jag INTE :tungan

Har varit med om att en låda smäller lite när man växlar, kunde det bero på oljan?

Det behöver inte ha berott på just oljan, men en olja med högre viskositet gör att den kopplar ur sämre. Dvs det smäller mer när man lägger i växeln samt växlar ned. I synnerhet med kall motor. Men väljer du den viskositet som det ska vara till din hoj enligt tillverkaren, säkerligen 10W-40 el 15W-40 i ditt fall, så kan du iaf utesluta oljan om det ändå smäller i lådan, isf beror det på ngt annat.

/J

Sant

Du vet att oljan är bra Jaså? och att du har betalat mkt för den. JO det vet man nog fasen... ;)

Falskt.

Kan du läsa så kan du avgöra detta.
(de flesta människor kan läsa idag)
Det är bara se om oljan minst uppfyller de kvalitetskrav din mc-tillverkare kräver.
Kan/orkar man läsa lite mer än denna enda textrad, kan man oxå jämföra tekniska specar på olika oljor. Seriösa oljeleverantörer tillhandahåller ALLTID dessa.

Tveksam formulering som endast syftar till att göra den osäkre ännu osäkrare. Ingen olja är idag så dålig att den i sig leder till haveri nämligen.

sant!
Därför låter man nån annan göra detta, och sedan får man avgöra om man kan lita på vad andra säger eller inte.

Ännu en svepande formulering.
Men visst, såvitt man CHANSAR (dvs vet INGENTING om oljan man köper) så är det ju ett vågspel.
Men gäller inte det ALLA produkter?
Kunskap är återigen makt
.

Det är väl mest debatten om att "billig olja är lika bra som dyrare" Den debatten har jag aldrig sett. Däremot debatten: "Billig olja KAN vara lika bra som dyrare..." som brukar väcka heta känslor och de enorma textmängder som producerats för att backa upp de påståendena eller ge motargument är ganska ansenlig.

Sant.

I det fall folk påstår snömos så finns det ingen hejd på hur mycket krut som måste offras för att få folk med en tvärsäker uppfattning att byta åsikt! Bara principen i sig att låta snömos stå oemotsagt bär emot. :)

Vacker bild btw! :tummenupp

racing-oil-easter.jpg

Last edited:
JASO säger du det ? Jo svepande formuleringar och truismer är en av mina kännemärken :)
Ju äldre man blir desto mer interpolerar man. Och ibland träffar man ganska rätt utan att ha plöjt igenom alla inlägg.

Nåja ingen orsak till upprördhet. Olja av bra kvalitet i rätt viskositet. Då har hojen den olja som Yamaha tänkt sig och då borde användandet fortlöpa utan dramatik vad gäller smörjandet.

Det meror med 99% sannolikhet på en inkompetent chafför.......

En tjockare olja gör att kopplingen tenderar att dra lite mer de första tiondelárna när man lägger i en växel efter stillastående, detta är dock fullständigt ofarligt och en chaffis med lite känsla för feeling kan undvika detta. När däremot inkompetenta förare sparkar på växelspaken och det pangar i lådan får jag lust att gå och slå ner dem:mad: :mad:

Om det var en inkompetent chafför vet jag inget om så därför uttalar jag mig inte om det.

Tack iaf för all hjälp! :yoparty

Kan inte någon med kontakter hos ett riktigt laboratorium undersöka dom olika fabrikaternas oljor som finns på marknaden.

Hade varit kul att verkligen få veta var dom alla oljorna kommer ifrån.

Kan inte någon med kontakter hos ett riktigt laboratorium undersöka dom olika fabrikaternas oljor som finns på marknaden.

Hade varit kul att verkligen få veta var dom alla oljorna kommer ifrån.

Det hade nog vart STOR skillnad mellan vissa oljor!
Intressant också! :)

Tänk bara på att använd "mc-olja" när Du har våtkoppling.

Yepp så långt var jag med men tack ändå! :tungan
Däremot kommer jag med frågan vad händer om man inte använder "mc-olja" och har våtkoppling?

Köpte 20 liter OKQ8 SBK 15-50 idag för 950:-. Verkar vettig.

Ska du byta olja varje gång du tankar!? :eek: :tungan

JASO säger du det ? Jo svepande formuleringar och truismer är en av mina kännemärken :)
Ju äldre man blir desto mer interpolerar man. Och ibland träffar man ganska rätt utan att ha plöjt igenom alla inlägg.

Nåja ingen orsak till upprördhet. Olja av bra kvalitet i rätt viskositet. Då har hojen den olja som Yamaha tänkt sig och då borde användandet fortlöpa utan dramatik vad gäller smörjandet.

Jajjemen.
JAg vet dessutom att du kan det här Gunnar!
Det var rent allmänna reflektioner på vanligen förekommande fördomar som folk har mest, men som du lyckades måla upp lite av, och jag så tacksamt kunde spinna vidare på!
:)
No harm done således.
Alltid kul när du dyker upp, det var länge sedan nu.
Och ja - man SKA interpolera.
Vore bra om fler gjorde det. :tummenupp

Last edited:
Back