Vilken motor ska jag ha?

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Håller på med ett bygge att sätta en starkare motor på en go-kart. Till detta saknar jag såklart själva motorn. Har tänkt och kommit fram till att ju mindre (mått) destu bättre. Och så klart såååå billigt som möjligt. har funderat lite på nån en-cylindrig, ny eller gammal spelar inte så stor roll. Ska helst lämna runt 70hkr. Men allt mellan 30-100hkr är godkänt oxå (beroende på pris).
Luft eller vattenkyld spelar heller inte så stor roll, dock tar jag hellre en vattenkyld. 2takt eller 4takt är heller inga problem såvida inte jag ska byta kolv 1 gång i veckan.

Kom gärna med era åsikter.

OBS: Detta är ingen "annons" men har du nåt liggandes så får du gärna pm:a det till mig.

en cr500 motor skulle ju va perfekt, helt totalt sinnessjukt mycket pulver:tummenupp 64hk original och inga bekymmer att lura fram över 90pållar ur dom :näsblod

Är nybörjare på cross, är den 2 eller 4 takt?

vad får man ge för en sån då?

Annars är alternativet att köpa en billig komplett hoj/cross.. Ta de man behöver o hejdå med resten :)

yepp man måste hitta en hel hoj, är ju väldigt beroende på skick va dom kostar men en gammal sliten kan man få från 5000 å uppåt (har sett en för 6000 en gång) jag köpte min 92a för 12000 ganska risig men maskin gick bra iaf

Inga fler tips? Vill börja bygga ju!!! :D

RD 350 ypvs? Två cylindrar visserligen, men ca 60 hästar tvåtakt som går bra:yoparty

Jag hade en 125:a motor på min gocart den var jävligt kul. Efter att den skar hinkades cr500:a spis i =4ggr så kul?

Nope!
För att få plats fick jag både förlänga o bredda carten. under körning havererade grej efter grej pga att det inte klarade av det tiodubbla vridet. (ramen var till en okänd klen cartmotor)Samt att det vibrerade som satan! Efter 2 sommrar saknade jag min 125:a motor igen!

Om stoor motor absolut måste i kör på 600 radfyra vibrationsfri med elstart utan lågvarvsmonstervrid.

en 2 cyl skotermotor på typ 500cc och variator vore väl ganska coolt..
bruka alltid finnas lite på blocket.
är dom lite nyare så är de ju en 70-100hk typ.
dock vattenkylt..
en gammal luftkyld 440 ligger väl på ca 50 skulle jag tippa. :)

Annars en Aprilia sxv 550 motor vore ju inte helt fel men de kostar ju en slant. Tror de väger 40 kilo och har 70 häst.

Det bästa du kan göra är att köpa en 250cc cross, tex en Honda från slutet av åttio, början nittio.

Sån får du för 8.000,- om den är lite häckig. Motorn är skitliten, håller bra och har ordentligt klipp.

Det rullande chassit får du 2.000,- för om du hittar rätt köpare, och det gör du också på blocket.

Kul när tipsen trillar in! Har man mer att kika på. Frågan är bara hur bra håller 2-takts maskinerna? Som jag skrev tidigare så vill jag inte byta kolv en gång i veckan...

:tummenupp
Kul när tipsen trillar in! Har man mer att kika på. Frågan är bara hur bra håller 2-takts maskinerna? Som jag skrev tidigare så vill jag inte byta kolv en gång i veckan...

Frågan är väl om du kommer pendla till jobbet med carten...Åka till Hultsfred? Åka och handla? Italiensemester? Åka till återvinningsstationen? Skjutsa morsan till flyget?

Nää, förmodligen tröttnar du och/eller krajar något innan en kolv behöver bytas.

Haha nä klart inte man ska pendla till jobb... Även om de hade varit skoj :D Men vafan bygger jag skiten ska den användas oxå... inge fegköra här inte. Full gas typ så länge de går.. räknar ju med att de ska gå åt ett par uppsättningar däck i varje fall innan den skrotas...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti