Vilken moppe till grabben?

Ett billigare alternativ till Aerox är Neos, luftkyld istället för vätskekyld men lika kul att vässa.

Ett billigare alternativ till Aerox är Neos, luftkyld istället för vätskekyld men lika kul att vässa.

Det är ju Minarellimotorer båda två.

Den fläkt/luftkylda minarellin har det ju tävlats med, så den är inte dålig den heller, men den vätskekylda kanske håller bättre?

Jag såg nu att Neos finns med fyrtakt också, undrar om dom låter kineserna tillverka den motorn åt dom?

Jag hade nog övertalat sonen att inte köpa en töntig moppe. Köp en bättre cykel istället så att han får motion :tummenupp Är han motor intresserad så köp en cross maskin istället åt honom där han kan leka av sig.

Jag hade nog övertalat sonen att inte köpa en töntig moppe. Köp en bättre cykel istället så att han får motion :tummenupp Är han motor intresserad så köp en cross maskin istället åt honom där han kan leka av sig.

Du fick aldrig någon moppe va?

Det är ett jävulskt bra sätt för ungarna att ta sig fram själva och bli lite oberoende, dom kan helt plötsigt förflytta sig själva flera mil på en kväll, och har kompisarna mopeder är risken stor att killen med cykeln sitter hemma med tvspelet istället.

Mina ungar har sin mamma 2½ mil utanför stan, en by som knappt har bussförbindelse.

Hade inte dom haft mopeder och A-traktorer hade dom aldrig kunnat bo där.

Du fick aldrig någon moppe va?

Det är ett jävulskt bra sätt för ungarna att ta sig fram själva och bli lite oberoende, dom kan helt plötsigt förflytta sig själva flera mil på en kväll, och har kompisarna mopeder är risken stor att killen med cykeln sitter hemma med tvspelet istället.

Mina ungar har sin mamma 2½ mil utanför stan, en by som knappt har bussförbindelse.

Hade inte dom haft mopeder och A-traktorer hade dom aldrig kunnat bo där.

Jag ville aldrig ha någon moppe. Helt ärligt tyckte jag mest det var töntigt. På den tiden gjorde de 30 km/h. Jag inser så klart att det kan vara bra om man bor ute på bygden. Man får se till behoven. För de allra flesta som bor i närförort eller centralare delar av en stad så är det inte mycket att ha. Stöldrisken är en faktor att ta hänsyn till och försäkringarna också. Med det sagt kan man inte ha finare cyklar heller ifred. Jag blev nog av med 3- 4 stycken exklusivare cyklar i tonåren á 10- 13 tkr per styck. Hade inga problem att cykla ett par mil på en dag. Tvärt om tyckte jag bara att det var roligt.

Vad jag däremot ville ha var en cross motorcykel, redan i 8- 10 års åldern. Men det var inget min mamma var så pigg på. Efter mycket tjat tog hon mig till överförmyndaren (min pappa gick bort tidigt) Hans son var totalförlamad i en mc-olycka, så jag fick inte mycket stöd där heller.

Hade inga problem att cykla ett par mil på en dag. Tvärt om tyckte jag bara att det var roligt.

Visst, jag har cyklat mycket jag med, men när polarna ska iväg och bada 2 mil bort och sätter sig på sina mopeder , då ska man vara helvetes mycket till cyklist för att inte bli efter, även om dom kör otrimmat.

Sen ska man två mil tillbaka också.

Plus att dom får med sig en massa grejer.

Sen får dom med moped alla brudar också....

Det är bara löjligt att tro att en cykel kan ersätta en moped för en normal femtonåring.

Det är bara löjligt att tro att en cykel kan ersätta en moped för en normal femtonåring.

Det är faktiskt sant, har alla kompisarna moppe hamnar man lite utanför om man inte har någon själv.

Själv fick jag min första moppe när jag var 12, en Crescent Compact (400:-). Den var slutkörd långt innan jag fyllde 15, så på moppedagen hade föräldrarna förbarmande över mig och köpte en slutkörd Puch Maxi (150:-). Det blev oftast cykel ändå kan jag säga, en slutkörd Maxi hängde ändå inte med kompisarnas Dakotor och MT5or :rolleyes:

Men året efter tog jag revansch och skaffade lätt mc :yoparty

När kommer retrovågen? Man tycker att kidsen skulle tröttna på alla dessa scootrar snart. Eller om man nu tvunget ska ha en scooter, varför inte slå till på en gammal Vespa? Då färdas man åtminstone med stil.

Apropå moppar, jag ska fan ge min brors dotter MCkort i 16årspresent, förutsatt att de inte tar bort det innan hon fyller 16. ;)
Så att hon kan visa alla scootertomtar vart skåpet ska stå, hehe.

När kommer retrovågen? Man tycker att kidsen skulle tröttna på alla dessa scootrar snart. Eller om man nu tvunget ska ha en scooter, varför inte slå till på en gammal Vespa? Då färdas man åtminstone med stil.
Om man kolla på det här forumet: hur många här söker aktivt efter efter en sporthoj som är äldre än 20 år om de har råd att köpa och äga en nyare?

Det finns ganska få Piaggio Vespa 50cc. Och många av de som dyker upp på Blocket brukar vara varsamt restaurerade av någon entusiast och kosta nästan i klass med en ny japansk eller spansk moppe.

Apropå moppar, jag ska fan ge min brors dotter MCkort i 16årspresent, förutsatt att de inte tar bort det innan hon fyller 16. ;)
Lillsyrran hade aldrig någon moppe. Men tog A1-kort. Kanske var det hennes gode bror som påverkade henne en aning i riktning mot att ta hojkortet. :gnissla

Nuförtiden är det väl frågan om man inte kommer undan billigare med ett mc kort, moppekortet är ju förutbestämt att man MÅSTE köra ett visst antl letioner och man FÅR inte köra privat...

STR lobbar på, så hårt som det går....

Har en peugeot jetforce c-tech som jag pendlar till gymmet med, den har hållt bra i 1000 mil nu och har endån varit värstingtrimmad i några hundra, Den är dock tyngst på 110 kilo men har bäst acceleration org och bäst väghållning,

dock ligger dom väl på 15 000, skulle satsat på en aerox om ja va du

Har en peugeot jetforce c-tech som jag pendlar till gymmet med, den har hållt bra i 1000 mil nu och har endån varit värstingtrimmad i några hundra, Den är dock tyngst på 110 kilo men har bäst acceleration org och bäst väghållning,

dock ligger dom väl på 15 000, skulle satsat på en aerox om ja va du

Du menar väl ändå inte att du kör trimmad moppe när du har hojkort? :va

Du menar väl ändå inte att du kör trimmad moppe när du har hojkort? :va

Varför inte?

Jag kommer att trimma satan ur min kinesiska skitmoppe när det bara är jag som ska köra den, det är ju värdelöst att åka 45 när mottrafikanterna kör 50-60 inne i stan, och trimmar jag så att den gör 60 så kan jag åka dit lika illa som om jag trimmar den till att göra 90.

Varför inte?

Jag kommer att trimma satan ur min kinesiska skitmoppe när det bara är jag som ska köra den, det är ju värdelöst att åka 45 när mottrafikanterna kör 50-60 inne i stan, och trimmar jag så att den gör 60 så kan jag åka dit lika illa som om jag trimmar den till att göra 90.

Vad säger farbror Blå om en 17-åring med hojkort blåser runt på en trimmad moppe? Finns det inte en viss risk att kortet ryker? Ditt sitter ju lite säkrare eftersom du antagligen var med när man fick A "på köpet" :)

Så gammal är jag inte, min äldre bror var dessutom sista generationen som fick uppgradera lätt mc till tung när dom fyllde 18 :D

Däremot tänkte jag inte så långt som till att han fortfarande har "prövotid" på sitt kort, då är det kanske dumt att köra trimmad moppe, även om jag betvivlar att trimmad moppe leder till körkortsindragning.

TS skriver att moppen ska vara Ok för två personer och då tycker jag inte Aerox är ett bra alternativ, om man nu inte vill sitta på en lite skumgummibit ovanpå tanklocket.

Peugeot Speedfight tycker jag är ett bra alternativ, även om den nog måste ha några år på nacken för att klara din budget på 10 000.

En asiatmoppe med hyfsat bra kvalle är Hyosung Rally. Den tillhör inte den där billigaste klassen som skitBaotian. Med din budget kan du nog få tag på en ganska ny sådan och med lågt miltal.

Apropå scootrar

Åkte förbi en skola och det stod säkert 40 moppar utanför, alla scooters. Såg fan ut som en jävla mopedaffär. Dagens ungdomar har det för jävla bra :D ..

Aerox har det varit problem med. Iallafall de som varit lite begagnade.

TS skriver att moppen ska vara Ok för två personer och då tycker jag inte Aerox är ett bra alternativ, om man nu inte vill sitta på en lite skumgummibit ovanpå tanklocket.

Peugeot Speedfight tycker jag är ett bra alternativ, även om den nog måste ha några år på nacken för att klara din budget på 10 000.

En asiatmoppe med hyfsat bra kvalle är Hyosung Rally. Den tillhör inte den där billigaste klassen som skitBaotian. Med din budget kan du nog få tag på en ganska ny sådan och med lågt miltal.

Hyosung är väl en Korean och bland Koreanerna finns ju ganska många hyfsade mopeder, hursomhellst så är Baotian inte alls dålig för att vara en Kines, dessutom har den ju fyrtaktsmotor, vilket är en rejäl fördel, utom då det ska trimmas.

Hyosung är väl en Korean och bland Koreanerna finns ju ganska många hyfsade mopeder, hursomhellst så är Baotian inte alls dålig för att vara en Kines, dessutom har den ju fyrtaktsmotor, vilket är en rejäl fördel, utom då det ska trimmas.

Av alla jag känt som har haft baotian har det varit tvärtemot vad du sa. Massa pill hit och dit.

Back