Vilken moped hade ni?

Jag har en gång haft en Fs1:a samt två st dt50mx.

Kommer bara ihåg vad som var modifierat på den ena dt'n. 65cc, 20mm förgasare, hela avgassystemet bytt, framdrev, bakdrev...
Polisen tog allting :eek:
 
Jag började trehjuligt med en Cresent packmoppe. ÄKTA filad kolv (halvmåne även kallat) och en fin 17mm bingförgasare med flottorknapp och ställbart munstycke...
... 50 knyck gjorde den lätt :D
Sen investerade jag i en Rex Comet Grandprix med magnusiumfälgar och TT-styre.
Det var tider det ! :rock
 
Jag har kvar min Crescent Flakmoped, sachs motor med filad kolv, toppar 45 :p

Sen tidigare hade jag en DT50MX som va höjd å alltmöjligt krafs.
Till en början körde jag orginal och då toppade den 35 överallt,
även om man satt 4 pers på den i uppförsbacke. Sedan så rök
pluggen och så åkte det på trimsystem och ett 14drev. då
toppade den 45 på raksträckor. Sedan så ledsande man på det
och satte 5½'an som följde med och då gjorde den 65 med
orginal drevning och var ruggigt stark, sedan ledsade man även
på det och en 60cc cylinder med plantopp och 20mm förknasare
inhandlades och då toppade den 80. sedan blev jag 16 och
fixade lättkort och mopeden såldes för att jag skulle få råd med
en 125'a.
 
De riktiga mopparna har en motor som det står Puch, Sachs eller Zündapp. På de hojarna var en snabb moppe en bedrift med borrmaskinen, nu är det bara plånbok.

Själv satt jag på en KS50 73'a (jag är född 74), fick även tag på 70-kubikare och Dellorto. DÅ började man få en chans mot de japanska fjollmopparna
 
semper skrev:
casal.. störst kylflänsar norr om eqvatorn, omöjlig att trimma, och en liten ciao som gick som ett skållat ollon


...självklart att man hade Casal, portugisiska zundapp kopior regerar ju!
...o visst tusan gick de att trimma, även om jag själv var för feg för att trimma mer än avgasröret... :rolleyes:
 
Hade en gammal Gilera som jag köpte för 300:- men man drog ju alla nya DT´s iallafall. 92km/h gjorde den enligt cykeldatorn som jag satte på ... 70cc cylle och 20mm fugge och såklart drevad. :)
 
En Garelli Gary Uno som var automat, som jag lackade fälgarna neongröna på :D

Min högsta önskan var en Yamaha DT kommer jag ihåg... och jag vart 15 först på hösten, så under sommaren körde jag det mesta i moppeväg, lånade vänners:)
Det var ju lixom roligare att växla tyckte juag :tummenupp
Så innan Gary vart d en hel del köra på Puch av olika modeller, DT, MT5:or , suzukis etc.
 
Yamaha DT50 MX... 70cc med extra "Power Booster" kanaler...
Det tyckte man lät coolt, så den inhandlades... sen kom polarens farfar, en sån där gubbe som e gammal och kan allting... men e svår att få att dela med sej. Han byggde igen halva insugskanalen och nu efteråt fattar jag varför, den var 3ggr större än utblåset. Sen fixade vi en 16mm förknasare från en gocart (hela familjen tävlade) och drevade lite, på med Jamarcol helpipa, silverpleterat vevlager och Autisa vevstake. Sen gjorde den 100 och gick som en cross!! :cool:

När farsan fick sen mej en dag åkte allt trim bort innan han kom hem... men han hade inte sett mej :notme

Jag sålde optimist jollen och köpte mer trim, men sen fick jag inte ha 125:a :(
 
Man börjar se ett mönster av trimmade mopeder vars ägare sedan gått vidare till sporthoj.

Jag började själv med en Crescent Compact när jag var tolv år.
Den utrustades med 60cc och 20mm förgasare.

Sen gick jag vidare till en DT50mx när jag blev 15.
Den hade en massa olika set av cylindrar och förgasre men värst var nog 70cc, 24mm, komp, och cross system.
Den toppade en bit över 100 och på den tiden var det inte tal om skinställ eller skyddskläder av annat slag.
 
Jag började min mopedburna karriär med en Yamaha Chappy när jag var tretton. När jag hade haft den ett tag så drog jag och en kompis pluggen, jösses vad det gick. När vi skulle knacka ur pluggen så slog vi av insugningsröret, så vi fick sätta fast förgasaren med silikon. Eftersom min far är väldigt god vän med cykelhandlaren här i byn så vågade jag inte beställa ett nytt insugningsrör av honom utan fick köra 1,5 mil till nästa handlare. ;)
När jag fyllde femton fick jag en Honda MT5 av 1990 års modell som så småningom fick en 70 cc cylinder och trim reeds och ett 16 kuggars drev. Sen fick jag "ärva en omgång 125 regndäck av en kompis som körde 125a på bana, så jag var tidigt ute med motard.
 
Last edited:
hade då en yamaha dtmx
luhau effektsystem
polini 65cc
20 mm förknasare
toppade 105 km/h men i lätt nerförsbacke. :eek:
man var en idiot fattade inte varför alla tjatade om skydd?det var ju bara en moppe tänkte man då!
tur man aldrig krockade med dt:n
 
Jag hade äldre kompisar som körde Hånda MT5 och man blev ju påverkad när man provgasade deras moppar, så en sån blev det. Svart-gul, hade gått 85 mil när jag köpte den! Körde med trimkrök och ljuddämpare innan den medföljande 65cc-cyllen och 20mm-förgasaren ramlade dit. Accade ifrån alla andra moppar även fast det fanns de som var snabbare i toppfart, enligt den jättepålitliga mätaren gjorde den 90. Skruvade av trimmet när jag bestämde mig för att ta körkort för 125a, och körde med trimsystem och filade utblåset på cyllen. Då gjorde den 65 blås, riktigt pigg för att vara original! Fick inte ens ha min kära moppe i ett helt år innan den blev stulen utanför skolan när vi hade tema-kväll :( Men då fick man ju loss stålar till både en CB 125T och skinnställ! :fakta
 
lilla jag skrev:
Crescent compact. Sån där med ställbart munstycke så man satt dubbelvikt som en märla hela tiden.

Precis så.

Man kan ju undra vad det är för mening med att göra något ställbart när det aldrig gick att ställa det rätt.
 
Hade en Aprilia sr50, helt orginal men den gick väll "hyffsat" ändå.

kan ju tilläga att jag vann den med;)

// Kim
 
HAde mig En st MT 5 till början..
fick nått ryck och sålde den när förldrana va borta..
Köpte mig en lite trött MB 5

Den va inte så trött efter allt pillande.. :)
Gick som ett skållat troll..
 
Här skäms man ju nästan i sällskapet... :rolleyes:

Själv åkte man ju runt på en nästan orörd svart/blå Yamma DTR-50. Har för mig att vi drevade den lite. Värsta touringmoppen! :p
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top