Vilken "modern" gaffel ska jag köpa till mitt bygge?

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Tjena!

Sitter och funderar kring vilken gaffel jag ska köpa till mitt bygge och tänkte att jag kan ju fråga er här för att se vad ni tycker.
Jag bygger något "cafe..ich." av en GPZ 750 unitrack -83. Ingen ide att visa bild då det ser för jävligt ut för tillfället.
Gaffeln är kass och jag måste byta den i vilket fall.

Jag tror att jag letar efter en rättvänd, modern gaffel i lagom längd så jag inte sänker hojen för mycket.
Original är: ~78cm axel till övre styrkrona.
Att det ska passa löser sig troligtvis. Har ett svarvande geni i närheten som löser det mesta.

Vad tror ni? Ta med tumstocken till demonteringen och bara välja ett par?

Jag har monterat en "rätt vänd" gaffel från en CBR900RR på min Z1000 j, det är lika dann på vissa Triumph Daytona mod. har jag för mig :)

Snyggt Pepe!
Blev inte den gaffeln för kort för Z1000? lyckades du skapa lite längd på något vis? Jag mätte på en CBR gaffel som din i garaget till ca 70cm axel - toppen på gaffeln och jämförde.. Tror den är ca 7-8cm kortare vilket jag tror kan bli problem med 4-1 systemet.
Fick inte du liknande problem? Annars är det verkligen den gaffeln som jag absolut vill ha!!! :D

Bättre konvert gaffel. O rätt snygga i svart finns på triumph daytona bla annat. Men jag tycker man ska alltid ha inverterad. det är ju så mot sexigare på nå vis.

Jo tyvärr så är den lite kort :näsblod
Jag vet inte om Triumph's gaffel är längre.

Jag var o hämtade en CBR gaffel nu. Tror jag kan sänka övre styrkronan lite eller förlänga gaffeln med en "förlängningshylsa" eller en svarvad toppskruv. Finns lite olika lösningar när man googlar på det. Får se vad som passar bäst beroende på hur mycket jag kommer att behöva.
En lösning kan ju vara att förspänna fjädern med en distans i gaffeln också... Ska till garaget på söndag igen och klura lite. Först måste jag ju få dit styrkronan och fälgen iaf :banana

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka