Vilken mobilapplikation skulle du vilja ha till din hoj?

Gillar idéen med blåtandsrouter. Gör man det till en applikationsrouter så kan man ju också sälja uppgraderingsapplikationer för utökning.

Standars stödjer den ex.
GPS
Mobil
Ipod (med addapter)

Tillval
PC3a
laptimer
internet (genom mobilen) med integration till Google earth så man får förslag på hotell etc

Ja möjligheterna är oändliga
Fördelen med uppgraderingsapplikations tänk är ju självklart det affärsmässiga gällande utveckling då det inte är en one-shop produkt. De är dyra att driva då det kräver oändlig marknadsföring. Du behöver ju nya kunder hela tiden. Därför är affärstänket (om du ska ha med det då det är ett arbete) att går det att vidareutveckla nya applikationer så kan man fortsätta sälja till redan existerande kunder, såväll som nya samt att man kan paketera det olika beroende på omfattning så blir det lättare att sälja och därmed mycket lönsamare.

Självklart skulle "routern" monteras på mc, med mc'n strömförsörning. Exempel under sadeln etc där man också kan koppla in sin ipod, mobil etc (usb leder ju ström). Alla som kör med helställ vet ju vad jag menar. Testa att försöka få plats med en ipod och en mobil i innefickan när man har helställ. Will not work. Plus att det är ju en garanti till knäckta revben om man klotar.

Fjärrstart med mobilen ? Värma upp bågen medan jag käkar frukost. Sparar mig flera minuter.

Synka mot webtjänst som loggar (a´la TomTom) var polisen står med laser, samt att man enkelt kan rapportera in för att hålla den uppdaterad.

Nåt larmsystem så att man inte riskerar att slanga över ett krön mot Harry Haffa, komma ut ur en skön kurva INTE i 70 osv..

Vore även grymt till bilen.

Tjänsten finns jue, men den känns inte så säker direkt. och svår på hojo!

Härligt att se att vi är några stycken som gnuggat geniknölarna :)

Måste själv säga att jag tycker att den där blåtandsroutern låter intressant. Att köra med insticksmoduler/plugins var en väldigt smart idé. Den skulle dessutom kunna göras i 2 versioner, en lite-version där all komunikation sker genom mobilen och en där man har en standalone enhet med div. olika uttag för att koppla in andra enheter (walkie talkie, power commander, mp3 osv).

indikator som talar om hur varma däcken är, tex gul varning för haladäck, grön för optimalt fäste och rött för överhettade däck, samt spinnvarning kanske eller sånt, tror sånt finns men lite osäker..

samt en sensor som känner av densiteten på motoroljan, om den är kall/varm eller slutkörd och behöver bytas.

Eftersom KTM:en har liten tank vill jag kunna smsa i mer bensin när den tar slut.:banana

Dom flesta som råkat ut för en plötslig störtskur när man har luren i fickan skulle nog önskat att lurarna va mer väderskyddade än dom e. Mer väderskydd kombinerat med en hållare för styret:tummenupp

Dessa ideér som alla kommer med betyder att man måste ha telefonen
framme framför sig under färd, inte så bra?
(nästa alla iaf utöver ren tal kommunikation som redan finns i 100 olika
versioner redan idag)

Varför inte funktioner som arbetar passivt, typ en msn för typ motorcykel åkare!
Du slår på applikationen innan turen och telefonen automatiskt känner av andra hojåkare och skickar meningslösa meddelande mellan varandra : )
Eller kanske automatiskt skickar över trevliga hojvägar som den andra föraren rekomenderar!

Kanske en applikation som känner av pulsen/adrenalin och stryper hojen
om du är för stressad ; )

Fjärrstart går väl o styra via blåtand ?
O de flesta nyare cyklar går ju inte o dra igång med växel i.....

Hållare o skydd så den går att använda styrmonterad skulle vara coolt, dock kanske lite utanför ditt område.

Har själv en N95a o riktigt impad över vad den lilla rackaren kan göra, men vilken plattform inriktar du dig på ?

Hållare o skydd så den går att använda styrmonterad skulle vara coolt, dock kanske lite utanför ditt område.

Har själv en N95a o riktigt impad över vad den lilla rackaren kan göra, men vilken plattform inriktar du dig på ?

Jo, det är just det. Men det kanske kan bli ett sidoprojekt :) För att besvara din andra fråga, jag har inte valt plattform än, utan ska först göra en grundligare jämförelse och se vilka funktioner jag tänkas behöva. Det optimala hade varit att använda sig av J2ME då de flesta av dagens lurar har fullgott stöd för det. Nackdelen är ju dock att man är mycket mer begränsad vad gäller lurens hårdvara än om man kör t.ex. symbian.

En krets som stödjer samma sorts radio som finns i hörslingor för hörselskadade...

Skulle ju vara riktigt nice om man kunde ha hörlurar som ser ut och fungerar
som hörapparater fast med koppling till mobilen/MP3 spelare...
Fråga mig bara inte hur du ska få talet att funka... Men nåt liknande..
En liten pryttel som man sätter i hjälmen kanske...

Jo, det är just det. Men det kanske kan bli ett sidoprojekt :) För att besvara din andra fråga, jag har inte valt plattform än, utan ska först göra en grundligare jämförelse och se vilka funktioner jag tänkas behöva. Det optimala hade varit att använda sig av J2ME då de flesta av dagens lurar har fullgott stöd för det. Nackdelen är ju dock att man är mycket mer begränsad vad gäller lurens hårdvara än om man kör t.ex. symbian.

Varför inte gå direkt på Android? Pratar vi dessuom möjliga applikationsstöd och internettillämpningar så är det ju den "bästa" plattformen. Att den är Open Source och Linux gör den också riktigt rolig.

Sedan att den är Googles minskar inte stödet för den heller...

Har en Ericsson... :)

Men det är väll inte många mobiler som har inbyggd lampa? Hade en nokia som jobbtelefon för ett par år sedan. Den hade nån LED-lampa som funka jävligt bra.
Tror alla någorlunda nya Sony Ericsson med kamera har. Min gamla (>3 år sen) s700i hade, min nuvarande k850i har... gäller säkert flertalet andra märken också, lampan finns ju ändå där...

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back