Vilken mobil?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vilken mobiltelefon köper man för surf, mail, radio, mp3 och som har bra kamera?

Vaffödädå?

Vill ogärna supporta Apple-sekten om nu inte ajfånen är oerhört mycket bättre än allt annat...

Jag har en Lg optimus 2x (dualcore) som funkar fint till det. Rätt snabb och en bra kamera!
3800:- på Eleganten.

Köpte en HTC sensation, grymt nöjd än så länge iaf..

Finns det mesta i den.

Samsung Galaxy S2 är den bästa luren just nu, men det kommer ju nya hela tiden.
När kommer den första quad-luren?

Skulle säga iphone eller android. Jag har bytt från android till apple precis och apple kanske inte kan allt som android kan, men det den kan det gör den bättre.

Med de kriterierna så skulle jag rekomendera en Nokia N8

Samsung Galaxy S2 är riktigt het.
Kan man leva med storleken på SE ARC så är den också grymm.

Själv fick jag ställa mej i ledet och köra Iphåne. Så jäkla besviken på denna pisslur.

Värderar du många funktioner, ett öppnare gränssnitt och en bättre kamera så ska du köpa Samsung Galaxy S2.

Vill du hellre ha en telefon där allt bara flyter som det skall och som gör ditt liv mer harmoniskt så är det iPhone som gäller.

Jag har själv en iPhone och jag skulle hellre offra en njure än att byta bort den.

Med de kriterierna så skulle jag rekomendera en Nokia N8

jag skulle inte föreslå n8an till min värsta fiende. Symbian är helt värdelöst och segare telefon får man leta efter... Kameran och fm sändaren är dock riktigt bra!

iPhone för att allt bara ska funka och flyta på.
Andriod om du vill vara teknisk och kunna påverka (med sina fördelar och risker för nackdelar) innehållet mer.

När kommer den första quad-luren?

Kör inte LG någon reklam för en mobil med 3D-kamera och quad nu?
(låter flopp för min del, 3D-kamera alltså, inte quad-processor)

Kör inte LG någon reklam för en mobil med 3D-kamera och quad nu?
(låter flopp för min del, 3D-kamera alltså, inte quad-processor)

Vadå, då kan man ju ta bilder som den nedan.
Som en kompis la upp på FB.

Vad man nu ska med den till?

185566_10150715886635431_687620430_19528686_292836_n.jpg

Det beror lite på hur du prioriterar.

Jag har själv en ajfån och min flickvän kör en Androidlur. HTC desire.

Jämför jag dom så är dom väldigt lika på väldigt mycket.
Båda klarar av det mesta man kan önska alldeles utmärkt.

Fördelar och nackdelar med dom olika alternativen som jag tänkt på.

Nackdelar med iPhone.
Inga minneskort (Du måste köpa en telefon med tillräckligt stort minne från början då det inte går att uppgradera.)
Det går inte att tanka över musik och grejor till telefonen utan att använda iTunes som jag anser är det sämsta skit som skrivits sedan datorviruset uppfanns. När jag installerade iTunes tog det två dygn för datordjäveln att indexera upp min musiksamling när samma sak tar 30 minuter för MediaPortal. Innan det är klart så kan du inte få över musik till telefonen. Och det går inte att göra något annat på datorn under tiden eftersom iTunes tar alla djävla systemresurser härifrån till månen.
Få in en egen ringsignal i telefonen på annat sätt än att du köper den från iTunes store är djävligt bökigt. Egna SMS signaler är snudd på omöjligt om du inte jailbrakear den.
Blåtanden ger dålig ljudkvalitet när jag ansluter min iPhone till bilstereon när alla andra telefoner jag testat med ger perfekt ljud. Och det går inte att ändra inställningarna för det eftersom Apple inte vill ge dig möjligheten.

Fördelar med iPhone.
Snygg.
Grymt stabil. Krashar i stort sett aldrig.
Det finns gott om tillbehör för iPhone att köpa om du vill ha en docka eller bilhållare exempelvis.
Grymt bra skärm.

Nackdelar med en Androidlur.
Lite mer benägna att krångla än en iPhone. (Flickvännens desire har bråkat två gånger på 1 år. Inte mycket men i alla fall och det har räckt med att bara göra en reset på telefonen och det går på 10 minuter och sen har du en helt fräsch telefon med alla kontakter, meddelanden och annat precis som det var innan den började krångla.)

Fördelar med en Androidlur.
Flexibelt. Musik i luren är bara att tanka över med telefonen ansluten som diskenhet.
Lätt att få in egna ringsignaler. Du kan välja valfri mp3 som ringsignal eller meddelandesignal.
Upptäcker du att du vill ha mer minne är det bara att köpa ett större minneskort för några hundringar.

Kort sagt. Telefonerna kan i stort sett samma saker och har jämförbara prestanda.
iPhonen är stabilare och kommer sällan eller aldrig att krångla men det kommer till priset att det inte går att göra vissa saker och du är lite mer inlåst. Det är meckigare att få in musik i telefonen och vissa inställningar kan man inte göra.

Så valet är mellan flexibelt eller stabilt.
Sen ska man kanske inte glömma det faktum att en iPhone kostar ungefär dubbelt så mycket som en jämförbar androidlur.

Vill du betala dubbelt så mycket för att slippa göra en reset på telefonen någon gång om året och dessutom bli inlåst av apple så kör på det.

Personligen så tror jag att iPhone 4 var den första och sista luren från apple som jag har. Nästa blir nog en android.

Tycker de små sakerna funkar så sjukt mycket bättre med en iphone. Jag hade först en android som vart en 3gs som vart en android som nu vart en ip4. Jag gillar att pilla och min nexus one med android gav mig mitt lystmäte några månader med pillande och fixande. Sen dog den, jag beställde en samsung s2 som inte kom och vart erbjuden en ip4 istället. Hade lite panik på en telefon så jag nappade på det erbjudandet och insåg direkt vad jag saknat när jag haft min android. Visst du kan göra saker som iphone inte kan, men det finns inget som helst flyt i mjukvaran ( visst kommer kanske fixas med ics, om nu din tillverkare väljer att uppgradera just din telefon) Tangentbordet är inte alls lika snällt och förlåtande när man kladdar med sina stora fingrar. Rättstavningen är ju bara underbar i ajfån men helt usel i de android tangentbord jag testat. Men sen är ju smaken som baken..

Tycker de små sakerna funkar så sjukt mycket bättre med en iphone. Jag hade först en android som vart en 3gs som vart en android som nu vart en ip4. Jag gillar att pilla och min nexus one med android gav mig mitt lystmäte några månader med pillande och fixande. Sen dog den, jag beställde en samsung s2 som inte kom och vart erbjuden en ip4 istället. Hade lite panik på en telefon så jag nappade på det erbjudandet och insåg direkt vad jag saknat när jag haft min android. Visst du kan göra saker som iphone inte kan, men det finns inget som helst flyt i mjukvaran ( visst kommer kanske fixas med ics, om nu din tillverkare väljer att uppgradera just din telefon) Tangentbordet är inte alls lika snällt och förlåtande när man kladdar med sina stora fingrar. Rättstavningen är ju bara underbar i ajfån men helt usel i de android tangentbord jag testat. Men sen är ju smaken som baken..

Det där är ju en annan sak som jag bara får hjärnblödning på. iPhone har en ordlista och därmed basta. Den uppdaterar du inte. android uppdaterar ordlistan efter hand som du skriver in ord den inte tidigare hade så att du till slut har en komplett ordlista som innehåller dom ord du använder. Råkar du lägga in något dumt ord så kan du gå in och ta bort det ordet om du vill.
På iPhone så kommer den alltid att föreslå samma hjärndöda tokförslag på dina ord för den lär sig aldrig och du har ingen möjlighet att redigera ordlistan.

jag skulle inte föreslå n8an till min värsta fiende. Symbian är helt värdelöst och segare telefon får man leta efter... Kameran och fm sändaren är dock riktigt bra!

Symbian värdelöst? :D du e en rolig prick du! Har du ens använt en N8 eller motsvarande?
Segt? skulle snarare säga extemt stabilt... Har haft Symbian i de senaste arbetstelefonerna o har inget o klaga på det gällande de punkter som TS efterlyste!
Kamera, radio, surf, mp3 och mail är den utmärkt till, utöver det så har den Nokias GPS som spöar så gott som alla andra smartphones...

Nå nog om det, vi kan bjäfsas om "fanboysfantasier" vs. verkligheten i en annan tråd! :krama

Det där är ju en annan sak som jag bara får hjärnblödning på. iPhone har en ordlista och därmed basta. Den uppdaterar du inte. android uppdaterar ordlistan efter hand som du skriver in ord den inte tidigare hade så att du till slut har en komplett ordlista som innehåller dom ord du använder. Råkar du lägga in något dumt ord så kan du gå in och ta bort det ordet om du vill.
På iPhone så kommer den alltid att föreslå samma hjärndöda tokförslag på dina ord för den lär sig aldrig och du har ingen möjlighet att redigera ordlistan.

Nä nu har du fel. Om du rättar ios 3 ggr så lär den sig ordet. Felet många gör är att inte använda krysset för att berätta för telefon att det den föreslår är fel.

Nä nu har du fel. Om du rättar ios 3 ggr så lär den sig ordet. Felet många gör är att inte använda krysset för att berätta för telefon att det den föreslår är fel.

Nja. Det där känns inte helt sant. iPhone försöker till exempel hela tiden korrigera ett a till att bli ett á och jag rättar den hela tiden men förslaget återkommer hela tiden. Jag har nog rättat den i storleksordningen några hundra gånger nu och den verkar fortfarande inte ha lärt sig.

Om man nu mot förmodan skulle få den att lära sig ett nytt ord så finns det ingenstans i telefonen att gå in och ta bort om man råkat lära den ett felaktigt ord.

Batterier blir sämre med tiden. På androidlurarna kan man enkelt byta batteri. Tror inte det går med Iphone(?)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back