Vilken lätt, billig, pålitlig offroad/äventyrshoj..?

Ingen annan då som vill köpa min gamla xtz750 super tenere -91?. JAg bävar för blocketannonsering.
Under 20000:-:fyllisar 760:- i förs.
xtz mini.jpg
 
Last edited:
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.

View attachment 455685
View attachment 455686

Den ser i alla fall inte ut så här :3freak
View attachment 455687

Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?

Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc :va

Ser ju fin ut -grattis! :tummenupp
Till och med originalblinkers :) Jag gillar dom.
Men någon verkar ha kapat stänkskärmen bak, vilket otyg, så var det på min också!
Tycker i alla fall att det var en trevlig hoj.
Bra köp tycker jag :tummenupp
 
Stiligt. Har haft en exakt lika dan 91a?
Alla påstod att motorn var skottsäker, men min var inte det (krysskilen som fixerade balansaxeln sprack och det blev en jäkla smäll när den krockade med veven) :gnissla. ick bli ny motor.
Trevlig hoj på gruset, men med en ganska platt effektkurva vad jag minns.
Var alltid en andra hoj som såldes när den rullade 20 mil mellan besiktigningarna några gånger i rad (8mil till besiktningen TOR)...
 
Stiligt. Har haft en exakt lika dan 91a?
Alla påstod att motorn var skottsäker, men min var inte det (krysskilen som fixerade balansaxeln sprack och det blev en jäkla smäll när den krockade med veven) :gnissla. ick bli ny motor....

Att kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.
 
Då tar man bort det ur sin profil :7peta
Den gick billigt ifall den gick i somras. Priserna har ju rusat sen i mars/april.

Jag hade säkert kunnat kräma ur några tusen till. Men jag köpte den ännu billigare och ville sälja snabbt. Ja jag får väl uppdatera profilen där är inte en siffra rätt längre :hihi
 
Synd att Aprilia Pegaso är så underskattad. Jag hade en från 2013 fram till nu i sommar då en Toyota RAV4 glömde kolla vänster och körde ut mitt framför mig. Ok ok, den blev inlöst trots mest lättare skador. Jaja..plastkåpor m.m finns men svindyrt. Alla delar jag nånsin behövde köpa innan kontakten med RAV4:an fanns på www.apriliagenuineparts.co.uk , så om nån mer läser denna tråd i samma ärende kan jag varmt rekommendera Pegason. Svinkul på de mindre vägarna, klart duglig på grus, absolut ok att åka långt. Skön sadel, inga jobbiga vibrationer från stånkan. En 01:a med insprut kostar max 20K om inte säljaren drömmer.
 
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.

View attachment 455685
View attachment 455686

Den ser i alla fall inte ut så här :3freak
View attachment 455687

Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?

Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc :va

Det är generation 5 av xt 550 motorn du har enda skillnaden på 600 o 660 är att kopplingskåpan har fått en vattenpump o att cylindern är vattenkyld samt topp är vattenkyld.

Även raptor 700 cylinder passar på 550/600/660 motorn rakt av samt dock ej resten.

Ofta tar dom 600/660 motorn o monterar 700 cylinder och topp i dragracing då det finns bättre kamaxlar till 700 men att 600/660 motorn är starkare.
 
:tummenupp
Samt att det är en 5-ventilstopp på dessa. Nästa generation så återgick de till 4-ventilstopp.

Noppe 700 motorn är en helt egen motor bara cylinder o topp går att pula baklänges.

Koppling vlåda vevaxel samt 2 balansaxlar o helt olika block så 700 är ingen generation 6 utan som sagt en helt ny motor.

Med dubbla balansaxlar går raptor 700 motorn guda gott och jämt mot 550/600/660
 
Noppe 700 motorn är en helt egen motor bara cylinder o topp går att pula baklänges.

Koppling vlåda vevaxel samt 2 balansaxlar o helt olika block så 700 är ingen generation 6 utan som sagt en helt ny motor.

Med dubbla balansaxlar går raptor 700 motorn guda gott och jämt mot 550/600/660
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.
XTZ660 har en 5-ventils topp och nästa generation av Teneren (den som har samma motor som XT660R/X) återgick till 4-ventils topp. Det var det jag åtsyftade.
XTZ660_5ventiler.jpg

Vad raptorn har, har jag ingen som helst koll på. Det har du mycket bättre koll på :)
 
Ay!! Stojan, jue!!!
Fi fan - en kryss två.

Jodå, han pratar i warpspeed, ibland med felsägningar i sina filmsnuttar. Men samtidigt brukar han fälla in en rättelse i klippet, lite kul faktiskt.


Det finns en svensk kille som kör recensioner på sin KTM 790 ADV på engelska, iofs mycket trevliga. Där körde han runt bland granarna i nåt klipp, och kallade dem träffsäkert "the granes," fullt i klass med Zachrisson! :crash
 
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.
XTZ660 har en 5-ventils topp och nästa generation av Teneren (den som har samma motor som XT660R/X) återgick till 4-ventils topp. Det var det jag åtsyftade.
View attachment 455725

Vad raptorn har, har jag ingen som helst koll på. Det har du mycket bättre koll på :)

Ja, precis.
Den du har är ju 5-ventilaren, en helt annan motor och konstruktion än den nyare Tenerens 4-ventilare.
Går det verkligen att byta till Raptordelar på den :va
 
Ja, precis.
Den du har är ju 5-ventilaren, en helt annan motor och konstruktion än den nyare Tenerens 4-ventilare.
Går det verkligen att byta till Raptordelar på den :va

Ja, vissa delar med lite trixande. Det jag med säkerhet vet är att vevpartiet från 660 Raptor passar rätt i. Så långt är allt lugnt.
Däremot så är det skillnad på längden och konan på axeln för svänghjul. Så startkrans med kugghjul, svänghjul och stator från Raptor får användas samt att man får göra en adapter för stator och tänd-pickup så de kommer närmare svänghjul och som i mitt fall öka på med ytterligare 3 klackar till tändpulserna och sedan omfördela dom så de stämmer med tändläget.
Att jag vet detta beror enbart på att jag "råkade" få tag på en strokad vev på 88mm från en Raptor 660 och tryckte ner i min XT660z motor. Ja plus 102mm borr också, så det slutade på 718cc med en steg 2 kam från Megacycle men den satt i redan från det den gick som demohoj hos importören. Men det är en helt annan historia...
 
Att kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.

Du har nog rätt i det. Den knackade lite på lägre var vid pådrag och jag misstänkte ev, vevlagret som började bli slitet. Köpte den därför billigt. Men körde lite till med den då det inte hördes något över 2000 varv (skulle inte vara något akut enligt motorkunnig bekant). Så man kan nog säja att det var mitt misstag :glömdet.
Blev dock en satans smäll när de krockade vid 6000 varv :brinnerup
 
Du har nog rätt i det. Den knackade lite på lägre var vid pådrag och jag misstänkte ev, vevlagret som började bli slitet. Köpte den därför billigt. Men körde lite till med den då det inte hördes något över 2000 varv (skulle inte vara något akut enligt motorkunnig bekant). Så man kan nog säja att det var mitt misstag :glömdet.
Blev dock en satans smäll när de krockade vid 6000 varv :brinnerup

Det är ett inte helt okänt fenomen med de motorerna om man börjar forska lite i ämnet. Nu har jag turen att öppna kopplingskåpan innan det blev generalras och fixade till det innan. Då hade motor bara går i 1300 mil.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top