Sidan 1 av 467 12345672651101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 9340
  1. #1
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556

    Modifieringar XT660 X/R

    Jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att ha en tråd som visar vad man kan göra för modefieringar på en Yamaha XT 660X/R. Min uppfattning om hojen är att det är en riktigt kul sak (ett bra koncept som det säker kommer bli fler av) som visserligen inte kan jämnföras med det värsta offroad/motard hojarna. Men den verkar robust och vad jag har hört så skall det finnas en del Hkr att hitta om man letar lite

    Meningen med tråden är att alla som gör någonting med sin XT X/R kan fylla i vad och hur mycket bättre resp sämmre modden (både maskinellt och kosmetiskt) i fråga blev.

    //Bebbe

  2. #2
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Jag passar på att med en gång fylla i att just för tillfället så väntar jag på ett komplett Remus avgas system. Båda burkarna bak och de främmre rören (skall tydligen vara där kattarna sitter, återkommer med en bekräftelse på detta när jag har bytt). Meningen är att jag skall köra hojen i bänk och se vad den ger före (original) resp efter bytet (har även tänkt att i ett senare skede skall sprutet mappas om och luftburken skall öppnas upp). Hade även tänkt att jag skulle göra en vägning utav hojen och se hur mycket vikt man tjänar på bytet. Meningen är väll också att jag skall försöka plocka av en del saker på hojen som inte behövs (miljöprylar ) och se vad för vikt man kan komma ner till med "vettig" lättning.

  3. #3
    ...men ödmjuk
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kärna
    Hoj
    WR450
    Inlägg
    86
    Ska följa din moddning för att se vad det ger.
    Jag gissar dock att katalysatorn sitter i "början" av ljuddämparen.

    Slet bort snorkeln på luftburken härom dagen. Förutom ett skojjigare ljud så tycker jag att den blev märkbart starkare på låg- och mellanvarv.
    Bromsen är fartens värsta fiende!

  4. #4
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av Hård&Kall
    Ska följa din moddning för att se vad det ger.
    Jag gissar dock att katalysatorn sitter i "början" av ljuddämparen.

    Slet bort snorkeln på luftburken härom dagen. Förutom ett skojjigare ljud så tycker jag att den blev märkbart starkare på låg- och mellanvarv.
    Trodde också att det var i början av dämparna som kattarna sitter. Fast enligt tillverkare mm så skall det vara i de främmre rören? Återstår att se

    Det med snorkeln låter intressant! Vad blir slutresultatet? Blir det större insugningsarea? Man skall tydligen kunna räkna på hur mycket luft motorn skall ha. Skall be en kompis som jobbar som någon typ utav motorkonstruktör på Volvo att hjälpa mig med det

  5. #5
    ...men ödmjuk
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kärna
    Hoj
    WR450
    Inlägg
    86
    Det som talar emot att de ska sitta i främre rören är att diametern är vääldigt liten och att katten då måste vara lång (för att få effekten) och porös (för att inte öka mottrycket väldigt mycket). Jag hade loss mina dämpare för att testa ljudnivån :-) Kollade inte in i röret efter en ev kat men de skulle ju kunna sitta mot cyllen oxå.

    Hur mycket luft motorn behöver är ju lätt att räkna ut (ca660ccm/varv) men det är insugningssundertryck och flöde som är intressant. Snorkeln ska ju dämpa insugsljudet och det gör den minsann. Den är som ett isberg; största delen är inne i luftburken. Hålet blir större men inte flödesmässigt så bra men det känns som att motorn andas mycket lättare. Nästa steg är att minska mottrycket på avgassidan dvs nya auspuffar och stoppa in mera soppa. Då händer det nog grejjer.

    Har inte sett någon före/efter körning på nån ommappad XT än så jag följer din med spänning. Den gamla 660motorn med gasare hade ju potential så en 55hk på bakhjulet borde vara rätt rimligt.
    Bromsen är fartens värsta fiende!

  6. #6
    gotta love it Zanas avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    ktm 660 2003 - 4 life
    Inlägg
    3 611
    Om jag inte är ute och cyklar, så borde katalysatorn sitta långt fram då den måste ha hög temp för att fungera överhuvudtaget.. typ...

    /Zana

    Citat Ursprungligen postat av Hård&Kall
    Det som talar emot att de ska sitta i främre rören är att diametern är vääldigt liten och att katten då måste vara lång (för att få effekten) och porös (för att inte öka mottrycket väldigt mycket). Jag hade loss mina dämpare för att testa ljudnivån :-) Kollade inte in i röret efter en ev kat men de skulle ju kunna sitta mot cyllen oxå.

    Hur mycket luft motorn behöver är ju lätt att räkna ut (ca660ccm/varv) men det är insugningssundertryck och flöde som är intressant. Snorkeln ska ju dämpa insugsljudet och det gör den minsann. Den är som ett isberg; största delen är inne i luftburken. Hålet blir större men inte flödesmässigt så bra men det känns som att motorn andas mycket lättare. Nästa steg är att minska mottrycket på avgassidan dvs nya auspuffar och stoppa in mera soppa. Då händer det nog grejjer.

    Har inte sett någon före/efter körning på nån ommappad XT än så jag följer din med spänning. Den gamla 660motorn med gasare hade ju potential så en 55hk på bakhjulet borde vara rätt rimligt.
    Brapp brapp!

  7. #7
    Medlem Swenssons avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    Motard -04
    Inlägg
    94

    Thumbs up

    Bra tråd!


    Det finns en hel del att göra under vintern faktiskt.
    Det vandliga med Fatbar styre, miniblink, regplåt och baklyse fixxet o givetvis mekka på ett nytt helsystem.
    Frågan är om man ska lacka om den, nån som vet om det funkar bra igentligen? O lacka direkt på plasten så asså? Ska man täcka över med nån skydds plast eller räcker det med ett par lager klarlack?
    Skulle va jä**** kul o höra va ni gör för att pigga upp motorn o få av lite vikt också...


    Citat Ursprungligen postat av bebbe
    Jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att ha en tråd som visar vad man kan göra för modefieringar på en Yamaha XT 660X/R. Min uppfattning om hojen är att det är en riktigt kul sak (ett bra koncept som det säker kommer bli fler av) som visserligen inte kan jämnföras med det värsta offroad/motard hojarna. Men den verkar robust och vad jag har hört så skall det finnas en del Hkr att hitta om man letar lite

    Meningen med tråden är att alla som gör någonting med sin XT X/R kan fylla i vad och hur mycket bättre resp sämmre modden (både maskinellt och kosmetiskt) i fråga blev.

    //Bebbe

  8. #8
    HanneZ
    Gäst
    Att bänka med nya systemet utan att mappa om är ovettigt.

  9. #9
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av HanneZ
    Att bänka med nya systemet utan att mappa om är ovettigt.
    Japp, givetvis. Men helt oitressant är det inte! Håller på och förhandlar till mig lite bättre priser på en mc firma så att jag kan få bänkningar efter varje mod (även original). DET kan ju vara jäkligt intressant att se resultatet av
    Har tyvärr inte fått ner priset tillräckligt ännu men det kanske ger sig när han ser att det finns ett intresse på I-net.

  10. #10
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av Swensson
    regplåt och baklyse fixxet
    Visa gärna vad du har för planer att göra åt bakdelen. Har själv spånat på en lite olika saker. Rensad bakdel kan nog bli jäkligt fräck
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	XT660_Sebring_Hunter.jpg
Visningar:	3973
Storlek:	47,9 KB
Id:	64839   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Yamaha_XT660X_st1pz.jpg
Visningar:	7127
Storlek:	38,3 KB
Id:	64840  

    Senast redigerat av bebbe den 2004-10-06 klockan 08:16.

  11. #11
    Medlem lomans avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    pajala
    Hoj
    ktm 950 sm
    Inlägg
    31
    har satt på sebring hunter, blev gott ljud. catten sitter i ljuddämparna på orignal burkarna.

  12. #12
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av loman
    har satt på sebring hunter, blev gott ljud. catten sitter i ljuddämparna på orignal burkarna.
    Då finns det ingen anledning att byta de främmre rören? Har du någon bild så man kan se hur det serut Och kände du någon skillnad Är det hunter som sitter på hojen ovan?

  13. #13
    ...men ödmjuk
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kärna
    Hoj
    WR450
    Inlägg
    86
    Jepp, är Hunter på bilden. Vad fick du ge för Sebringarna och var köpte du dem? På http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/xt660.html finns en del matnyttigt.
    Hmm undrar om bilden jag skickar med syns nu
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	yamaha-xt660x-04-bikepics-167066.jpg
Visningar:	5957
Storlek:	139,1 KB
Id:	64872  
    Bromsen är fartens värsta fiende!

  14. #14
    ...men ödmjuk
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kärna
    Hoj
    WR450
    Inlägg
    86
    Tydligen!
    Bromsen är fartens värsta fiende!

  15. #15
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av Hård&Kall
    Jepp, är Hunter på bilden. Vad fick du ge för Sebringarna och var köpte du dem? På http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/xt660.html finns en del matnyttigt.
    Hmm undrar om bilden jag skickar med syns nu
    Jag fick prutat med ett avgassystem, tror dock inte att dom visste att det skulle kosta 9300:- Vad fick du betala för dina. (Vad är det för några rör som sitter på bilden du la in )

    edit: det var tydligen inte du som hade köpt hunter systemet
    (fina fotpinns satser det sitter på hojen på bilden)
    Senast redigerat av bebbe den 2004-10-06 klockan 18:59.

  16. #16
    Medlem lomans avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    pajala
    Hoj
    ktm 950 sm
    Inlägg
    31
    med 20% rabbat blev det 6800kr för alu. varianten. man får rören med på köpet! har inga bilder. men jag kan säja att med rensad bak,mini blink,borttagen stänka och med nr. plåten i hjulhuset så ser det rätt okej ut!

  17. #17
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av loman
    med 20% rabbat blev det 6800kr för alu. varianten. man får rören med på köpet! har inga bilder. men jag kan säja att med rensad bak,mini blink,borttagen stänka och med nr. plåten i hjulhuset så ser det rätt okej ut!
    Hur gjorde du med lyset bak? Kan du inte försöka skaffa lite bilder och sätta in, hade varit kul att se lite modade hojar

  18. #18
    Medlem lomans avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    pajala
    Hoj
    ktm 950 sm
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av bebbe
    Hur gjorde du med lyset bak? Kan du inte försöka skaffa lite bilder och sätta in, hade varit kul att se lite modade hojar
    original lyse, de va det som blev lite coolt faktiskt! ska försöka knäppa lite bilder till helgen.

  19. #19
    Ehhhh
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    az
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    4 556
    Citat Ursprungligen postat av loman
    original lyse, de va det som blev lite coolt faktiskt! ska försöka knäppa lite bilder till helgen.
    Skall bli kul att se

  20. #20
    Medlem G-Forces avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skövde
    Hoj
    VFR800 -02
    Inlägg
    44
    Verkar ju som det finns en del kul att göra med hojen....nu e det ju bara samla in lite pengar i vinter....

Sidan 1 av 467 12345672651101 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här