Vilken kruka

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Efter en asfalt-hjälm interaktion är jag nu i behov av en ny hjälm.
Någon som har några rekommendationer?

Viktiga kriterier utan inbördes rangordning:
- Bra ventilation (hatar imma!)
- D-ringar
- Bra pris
- Inte plast!
- Får inte se ut som Mossbergs ;)

*

Alla säger att jag har fel, men jag har haft denna hjälm nu i en säsong och är mer än nöjd!

Bra ventilation? Ja, har man bara ventilerna framme vid munnen öppna så kan jag knappt få imma på visiret när jag stannar efter ett 20 minuterspass i depån.. och då flåsar jag

Dringar? Ja

Bra pris? Ja, det vill jag påstå. 3500-4200(toppmodellen, checareplica)

Plast? God no!

Mossberg? Vettefan, kolla på bilden nedan!

X_801_20.JPG

Lite andra fördelar:

vikt: 1250 +/- 50gram
Utbytbara kindkuddar, tvättbar inredning
tearoffvisir samt pinlock imvisir (som jag aldrig har behövt) som standard

//jaG

Jag kan varmt rekommendera arai, oavsett modell.
Jag köpte en sån sista gången, det var f.ö. den enda hjälmen som gick på mitt huvud.
Nolan X-lite Gick inte på mitt huvud ens i xxl.
Dom har liksom mer runda öppningar, för mer runda huvuden, efter japanska huvuden sade nån.
Arai sitter helt klockrent.

japanska huvuden skulle jag inte gissa på, tror inte ens att dom säljs i japan nämligen. Men italienska kan jag gissa på eftersom det är ursprungslandet!

Arai väger mycket för att vara så dyra, inte för att jag fattar varför, men det är dom..

//jaG

sEiKo skrev:
Jag kan varmt rekommendera arai, oavsett modell.
Jag köpte en sån sista gången, det var f.ö. den enda hjälmen som gick på mitt huvud.
Nolan X-lite Gick inte på mitt huvud ens i xxl.
Dom har liksom mer runda öppningar, för mer runda huvuden, efter japanska huvuden sade nån.
Arai sitter helt klockrent.

tycker du att du har råd med en arai så köp en.. rolls hjälm :tummenupp känner du att du vill ha en billigare hjälm för att du inte har råd så köp tex en Nolan X-lite, nog inga fel.

blom skrev:
tycker du att du har råd med en arai så köp en.. rolls hjälm :tummenupp känner du att du vill ha en billigare hjälm för att du inte har råd så köp tex en Nolan X-lite, nog inga fel.

Du glömde det viktigaste: Köp den hjälmen som passar ditt huvud. Det är det viktigaste. Jag blir lobotomerad av shoei och arai så jag har inte mycket val. Däremot så har Xlite lyckats med 801 både design, tysthets samt kvalitetsmässigt...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Du glömde det viktigaste: Köp den hjälmen som passar ditt huvud. Det är det viktigaste. Jag blir lobotomerad av shoei och arai så jag har inte mycket val. Däremot så har Xlite lyckats med 801 både design, tysthets samt kvalitetsmässigt...

//jaG
ja det är sant.. men tycker du att den passar bra så köp den. den har 7 lager men någe super duper material osv.

blom skrev:
ja det är sant.. men tycker du att den passar bra så köp den. den har 7 lager men någe super duper material osv.

Är det inte så att alla arai's storlekar har individuella skal? Typ att small har ett skal och large har ett annat anpassat skal. Det är väl det som gör dem så bra.
Billigare hjälmar använder samma skal oavsett storlek. Bara mer foder inuti hjälmen.
Rätta mig om jag har fel....

Arai har 3 skalstorlekar. Det har Xlite med. XS samt S är en MoL är en och XL samt XXL en tror jag..

//jaG

Cagiva_Mito skrev:
Är det inte så att alla arai's storlekar har individuella skal? Typ att small har ett skal och large har ett annat anpassat skal. Det är väl det som gör dem så bra.
Billigare hjälmar använder samma skal oavsett storlek. Bara mer foder inuti hjälmen.
Rätta mig om jag har fel....

Själv kör jag med BMW:s sportintegralhjälm.
Ursnygg tycker jag... Sitter som gjuten på knoppen!

De har lagt ner extra tid och möda på att få hjälmen tyst och med superb ventilation.
Immfri, jepp.
Plast? Nejnej!
Pris: 3200.- vill jag minnas.
Vikt: Hmm.. lätt! (Under 1500g)

Däremot har jag inte kolfibervarianten som syns på bilden.. min är bara helt svart.. (Kolfiber kostar 14.000)

Ok, tack allihop för era synpunkter!

Passformen är givetvis väldigt viktigt, men det utelämnade jag avsiktligt ur kriterierna då det är svårt för er att känna till utseendet på mitt knotiga skallben...

Min kruka (Shoei X7R eller nåt sånt) hade minst tio år på nacken, så det var hög tid i vilket fall som helt. Var f. ö. väldigt nöjd med den.

Zeb_Macahan skrev:
japanska huvuden skulle jag inte gissa på, tror inte ens att dom säljs i japan nämligen. Men italienska kan jag gissa på eftersom det är ursprungslandet!

Arai väger mycket för att vara så dyra, inte för att jag fattar varför, men det är dom..

//jaG
Tung?
Det har jag inte märkt, min kostade 3000kr och väger 1440g f.ö. står det att den är "made in japan" på baksidan.

sEiKo skrev:
Tung?
Det har jag inte märkt, min kostade 3000kr och väger 1440g f.ö. står det att den är "made in japan" på baksidan.

Läs om, läs rätt. Det var Nolan som var italienskt, inte Arai.

Nitro är inte så illa.
Den nya modellen 1000 har det som min gamla 800 saknar. Låg vikt. Den hade jag gått på Ligger på 3000. Billiga visir har den också. och utbytbar inredning.
Värt en titt!

*/ ?>
Back