Vilken kruka

eftersom jag blitt påhoppad nyligen för mina åsikter så, följande enligt mig, ok...detta är min uppfattning, försöker inte tvinga på nånn mina åsikter.
Bästa hjälmen:
Svaret är, välj enligt rangordning nedan, ta den dyraste du har råd med inom respektive märke men samtidigt den som passar dig bäst:
1.Arai
2.Shoei
3.AGV
4.Xlite
5.Suomy
resten är skit och inte värt ett piss, bara en enkelbiljett till nevrokirurgen. :3freak

så, sätt igång och spy galla nu då... :fatta!

R2 skrev:
så, sätt igång och spy galla nu då... :fatta!

Hur kommer det sig att Nolan inte ens är med på din lista? Vavavava????
De sponsrar juh en hel del skapliga förare.

Hursom så har jag fått uppfattningen att Arai är good shit även om jag inte hittat någon som passar mitt huvud perfa. Det har däremot Shoei. Och sen tror jag på att det är bra att byta hjälm minst vartannat år. Om man inte använder hjälmen mycket, då ska man nog byta oftare.

Xlite är Nolans eget märke, dom har flyttat ut de riktigt bra racehjälmarna till det märket.
Sponsra förare ja, det gör ju alla märken, många tar ju en påse pengar för att åka med skit, sen är det även vanligt med omlackade Arai hjälmar, förekommer även här hemma i Veidec, eller har gjort iaf.
soppatorsken skrev:

Hursom så har jag fått uppfattningen att Arai är good shit även om jag inte hittat någon som passar mitt huvud perfa. Det har däremot Shoei. Och sen tror jag på att det är bra att byta hjälm minst vartannat år. Om man inte använder hjälmen mycket, då ska man nog byta oftare.

Min uppfattning, efter att ha läst en massa tester och lyssnat på folk, är att Arai och Shoei lirar i en egen division. Även de billigaste Shoei och Arai brukar uppvisa bättre testvärden än allt annat. Därmed inte sagt att andra märken är dåliga, men man kan se ett mönster.

Fast viktigast tror jag ändå är att hitta en hjälm som man tycker är skön och som verkligen passar bra.

Testet som aftonbladet och Bike gjorde med nått testlabratirium bevisade ju att gamla Xlitehjälmarna var bättre på allt utan avrullning, men det skulle ju vara roligt att läsa ett färskare test.

Personligen tror jag att den hjälmen som väger minst och sitter bäst är den som skyddar bäst, så länge det är en komposithjälm!

//jaG

Chris Ash skrev:
Min uppfattning, efter att ha läst en massa tester och lyssnat på folk, är att Arai och Shoei lirar i en egen division. Även de billigaste Shoei och Arai brukar uppvisa bättre testvärden än allt annat. Därmed inte sagt att andra märken är dåliga, men man kan se ett mönster.

Fast viktigast tror jag ändå är att hitta en hjälm som man tycker är skön och som verkligen passar bra.

soppatorsken skrev:

Men varför skulle man någonsin slösa pengar på att byta hjälm vartannat år?
Det tjänar ju ingenting till om hjälmen är hel och passar bra.

vågen skrev:
Men varför skulle man någonsin slösa pengar på att byta hjälm vartannat år?
Det tjänar ju ingenting till om hjälmen är hel och passar bra.

Visst. Men hjälmars inredning töjer sig och dessutom är det kul att byta.
Jag har aldrig haft en hjälm som inte töjt sig. Bara efter en sommar så sitter man typ med näsan i visiret när det går lite fortare.

Då köper man en hjälm som har utbytbar inredning så du kan få tillbaka "nyfeeling" för bara 400 pix! Samma om man känner att hjälmen man köpte var lite för liten eller lite för stor, då köper man kindkuddar som är lite större resp. mindre

Exempel Xlite X801 :gnissla

//jaG

soppatorsken skrev:
Jag har aldrig haft en hjälm som inte töjt sig. Bara efter en sommar så sitter man typ med näsan i visiret när det går lite fortare.

soppatorsken skrev:
Då har du valt en för stor hjälm från början...

CorbenDallas skrev:
Då har du valt en för stor hjälm från början...

Nja, det var väl en lite överdrift. Fast det med ny inredning i hjälmen har jag inte brytt mig om att kolla iofs.
Fast jag tycker att det är kul med ny hjälm då och då. Det är helt enkelt fräscht att ha en sprillans hatt på sig. Det går ju att lacka om sin hjälm ganska billigt men det är lite drygt att göra när man få en ny för bara lite mera.

Bifogat

• helemets.jpg
    helemets.jpg
    77.6 KB · Visningar: 45
Last edited:
Jag har funderat på att skaffa en vit eller rent av olackad hjälm för att låta någon begåvad individ lägga på ett trevligt mönster. Det som får mig att tveka är förutom den ohemula kostnaden följande:

Motivlack. Ordet ger associationer till Epa-traktorer och lila mopeder.

Vurpa. Lägger pengar motsvarande en fräsch CB400 som kanske är borta efter nästa körning.

Krom (vill ha motiv på kromfärgad botten). Ni fattar...

Någon som har några tankar om detta? Kanske någon med "individualistisk" hjälmlack kan ge sin version?

_

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back