Vilken klass är mest nybörjarvänlig?

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Har hört att R600 är snabb och R1000 är dyr~

Vilken klass tror ni lämpar sig bäst om man är långsam, inte har bra ekonomi alls, samt bara vill vara med och tävla för skoj skull, alltså inga förväntningar på seger över huvudtaget, bara lite roligare än att enbart träna.

Och funkar det med baslicens eller måste man lösa ut senior?

Du ska köra bott. Köp dig en Aprilia Mille, driftsäker, rolig och lättkörd.
Vet en som säljer en med mycket delar till rätt pris.

Läs mer om BoTT på, www.nordicbott.net

både A & B förare kör tillsammans.
Riktig gentleman-racing :)

REC passar oss som inte har dödslängtan eller ett alldeles för stort bankkonto! mycket körning, allt på en dag o håller du dig på hjulen kommer du/ni inte sist!

Om du skall köra själv, då skulle jag rekommendera rookie 600. Hojen är snabb på mindre banor utan att vara "brutal" som en 1000 cc hoj.

Är ni några kompisar, då kan långloppen REC vara ett bra alternativ. I Långloppen brukar dom flesta köra på 4 cyl 1000 cc även om 600 cc samt stora twinnar (Ducati 1098, KTM RC8 m.fl.) förekommer.

I flertalet tävlingar krävs seniorlicens. Bas licens gäller för träningar samt enklare tävlingar. För båda licenserna krävs samma licenskurs.
Genomförd kurs är en furutsättning för att få RR-licens.

Last edited:
Varför inte börja med Kvällsracen i Anderstorp? Kör med vilken som helst hoj, korta race, flera heat på samma kväll och körning mellan 17 och 20! Öppet för alla oavsett licensklass. Vi kör 4 såna kvällar under 2010. Mer info kommer på www.anderstorpraceway.se

Varför inte börja med Kvällsracen i Anderstorp? Kör med vilken som helst hoj, korta race, flera heat på samma kväll och körning mellan 17 och 20! Öppet för alla oavsett licensklass. Vi kör 4 såna kvällar under 2010. Mer info kommer på www.anderstorpraceway.se

Det där låter faktiskt som en väldigt bra och otroligt rolig idé. :tummenupp

Har ni haft det förut som jag missat eller är det nytt?

KTM supermono cup är riktigt billigt och nybörjarvänligt :tummenupp
Du kör en säsong på 2 uppsättningar däck inkl träningar och en krasch kommer inte att ruinera dig.
Sen så går det ju inte så fort på rakorna men det är desto roligare när det svänger.
http://www.readytorace.se

Enda nackdelen är långa tävlingshelger (fre-sön), om man nu inte har så mycket semester att plocka ut...

20/5 å 1/7 å 26/8 å 9/9 = kvällsrace på Torpet.

Det var kanonkul förra året, perfekt nybörjarrace med många blandade förare, både från prosbk å träskråttor som jag samtidigt :tummenupp

Det finns olika satsningsnivåer i alla klasser. Jag har själv åkt ERF och R1000. Teamkamrater åker R600 och goda vänner KTM 690 cup, NSB samt Pro Superbike.

Min kontenta av mitt egna tävlande är att ERF är kul så länge man inte krashar, då blir det asdyrt trots att bara en person "gör fel".

R1000/R600 är ganska jämförbart kostnadsmässigt. Är man lite smart och handlar beggade däck av toppförarna så blir det inte så dyrt att träna om man håller sig på kvällsträningar (gäller ju alla klasser). Jag har åkt nästan alla race på lätt beggade däck med, det har gått bra ändå.

690 Cup är billigt vare sig man håller sig på hjulen eller inte, inte så mycket som pajar. Sliter inte så mycket däck, men är lite sömnigt fartmässigt (ja, jag har åkt mycket motard på storbana och är ganska snabb)

BoTT är även det en stor sporthoj, så jag kan inte tänka mig att det är billigare än R1000...

När man kommer upp i fart/nivå och vill satsa lite hårdare, det är då det börjar kosta pengar. Däck, utrustning osv. är fasansfullt dyrt om man vill ha nytt, nytt, nytt...

Lycka till i valet, men välj klass efter vad du gillar för hoj och karaktär, inte bara efter pengarna...

Kvällsracet på Torpet är en supersatsning som gör att man kan "prova på" lite i förväg...

/ Jens

Min kontenta av mitt egna tävlande är att ERF är kul så länge man inte krashar, då blir det asdyrt trots att bara en person "gör fel".

/ Jens

Varför blir det dyrare att krascha i ERF än i valfri annan klass? Kostnaden för kraschen blir väl inte högre för att man är 3 att dela på den? Jag brukr resonera som så att om jag kraschar kostar det bara en tredjedel av vad det skulle kostat om jag gjort det på sprintrace, eftersom vi valt att dela kostnaderna på 3 oavsett vem som sitter på hojen.

Det man ska komma ihåg när man kör ERF är att bestämma i förväg hur kostnaderna ska fördelas vid klotning. Vissa team låter den som klotar betala hälften och de övriga delar på hälften. I vårt team har vi kommit fram till att eftersom man ska kunna prestera utan att fundera på hur det drabbar privatekonomin så blir det enklast att dela det rätt av på antalet förare. Gör upp om allt sånt här INNAN race, man har inte mycket förhandlingsutrymme när skiten ligger i sandfållan och brinner.

Varför blir det dyrare att krascha i ERF än i valfri annan klass? Kostnaden för kraschen blir väl inte högre för att man är 3 att dela på den? Jag brukr resonera som så att om jag kraschar kostar det bara en tredjedel av vad det skulle kostat om jag gjort det på sprintrace, eftersom vi valt att dela kostnaderna på 3 oavsett vem som sitter på hojen.

Det man ska komma ihåg när man kör ERF är att bestämma i förväg hur kostnaderna ska fördelas vid klotning. Vissa team låter den som klotar betala hälften och de övriga delar på hälften. I vårt team har vi kommit fram till att eftersom man ska kunna prestera utan att fundera på hur det drabbar privatekonomin så blir det enklast att dela det rätt av på antalet förare. Gör upp om allt sånt här INNAN race, man har inte mycket förhandlingsutrymme när skiten ligger i sandfållan och brinner.

Jag säger att om man åker en säsong ERF och är en person som väldigt sällan kraschar och de 2 andra man åker med mular hojen 3ggr på en säsong så står man med dumstruten ekonomiskt.

Om man kör race själv är det bara du själv som står som ansvarig för krascherna, det var bara det jag menade.

Detta är anledningen till att jag slutade köra ERF.. Jag betalar gärna när jag gjort fel...

/ Jens

Formula 80-87

Finns billiga hojar, ambitionsnivåer från att bli världsmästare till lugnare tempo.

Jag säger att om man åker en säsong ERF och är en person som väldigt sällan kraschar och de 2 andra man åker med mular hojen 3ggr på en säsong så står man med dumstruten ekonomiskt.

Om man kör race själv är det bara du själv som står som ansvarig för krascherna, det var bara det jag menade.

Detta är anledningen till att jag slutade köra ERF.. Jag betalar gärna när jag gjort fel...

/ Jens

Det handlar om att välja sina teamkompisar. Samt att ha bestämt i förväg hur man fördelar kostnader. Har man gjort detta hävdar jag att ERF är det mest ekonomiska alternativet om man dessutom väger in hur mycket körtid per krona man får.

• Gilla
Reaktioner: R2
Jag är fan så sugen, haken är väl bara dom 40-45 milen man ska åka hem sen, man är ju inte i säng förrns 2 kanske, och då är man nog sådär lagom go på jobbet dan efter. Plus en halvdag för att åka ner då :(

Det handlar om att välja sina teamkompisar. Samt att ha bestämt i förväg hur man fördelar kostnader. Har man gjort detta hävdar jag att ERF är det mest ekonomiska alternativet om man dessutom väger in hur mycket körtid per krona man får.
Det är nog därför alla springer så fort jag nämner ERF och "någon att köra med" :näsblod :hihi

Så kan det säkert bli för många.

Jag har pröjsat 20´ ca i krascher utan att vara nära själv en enda gång under en säsong. Jag tycker jag har valt mina teamkollegor väl ändå.

Jag tycker inte det är billigare på något sätt, däremot får man mer körtid. Men man missar helt thrillen i ett 15 varvs sprintrace.

Allt har för och nackdelar. Men mycket billigare blir inte ERF..

/ Jens

Vilken nivå bör man ligga på, för att huvud taget fundera på rejsa?

Det beror ju på din fart.

2500 för anmälning
tusing för beggade däck
en femhunka för fredagsträning
Mat, boende, resa
Bensin, slitagedelar till hojen

Så det behöver inte bli så förbenat dyrt om man inte måste ha det värsta av allt...

/ Jens

Det beror ju på din fart.

2500 för anmälning
tusing för beggade däck
en femhunka för fredagsträning
Mat, boende, resa
Bensin, slitagedelar till hojen

Så det behöver inte bli så förbenat dyrt om man inte måste ha det värsta av allt...

/ Jens

lite dåligt formulerad fråga:död
Vad jag menar, är hur snabb bör man vara runt banan? blir man en bromskloss?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien