vilken klant jag är!

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Tog kortet igår och skulle ut på premiärturen med husan idag.
Var mulet hela dagen, men framåt kvällen kom solen och man kände riktigt suget att få ta en runda själv för första gången.

På med stället och stövlarna och trixa ut husan genom den minimala förrådsdörren. Husan har stått i tre veckor, så det kändes lite ovant efter att man kört skolans hoj i en vecka.

Slåt på soppakranarna och ut med choken. Trycker igång startmotorn och den vägrar att starta. Prövar om och om igen. Vrider på gasen. Den hostar lite och sen tar batteriet slut. FAN! tänker jag (suger på att kicka) så nu står man där och känner värsta antiklimax. Då kom jag på att det var Hotstart-knappen jag dragit ut. Hmmm... kanske därför den inte startade.

Kopplade batteriet till bilen och husan starta på en gång. Ahhh... äntligen!

Efter typ en timme på kurvig landsväg så börjar den smälla mer och mer vid gasavdrag och motorbroms. Vad fan tänker jag, ska det låta så här (nu small det som pistolskott) Sen tvärdog Husan... Det är alltså sant att husor går sönde bara man rör dom, tänker jag och svär åt den. Skulle köpt KTM istället.

Efter några djupa andetag kommer jag på att det var ett tag sen man tankade. Gissa om tanken var tom... Fick traska med husan några hundra meter till macken, vilket jag såg som mitt straff efter att jag svurit åt denna oskyldiga maskin.

Resten av dagen behandlade den mig som tur var väl och det var riktigt underbart att få köra själv :tummenupp

Lokidon skrev:
2204924 Tog kortet igår och skulle ut på premiärturen med husan idag.
Var mulet hela dagen, men framåt kvällen kom solen och man kände riktigt suget att få ta en runda själv för första gången.

På med stället och stövlarna och trixa ut husan genom den minimala förrådsdörren. Husan har stått i tre veckor, så det kändes lite ovant efter att man kört skolans hoj i en vecka.

Slåt på soppakranarna och ut med choken. Trycker igång startmotorn och den vägrar att starta. Prövar om och om igen. Vrider på gasen. Den hostar lite och sen tar batteriet slut. FAN! tänker jag (suger på att kicka) så nu står man där och känner värsta antiklimax. Då kom jag på att det var Hotstart-knappen jag dragit ut. Hmmm... kanske därför den inte startade.

Efter typ en timme på kurvig landsväg så börjar den smälla mer och mer vid gasavdrag och motorbroms. Vad fan tänker jag, ska det låta så här (nu small det som pistolskott) Sen tvärdog Husan... Det är alltså sant att husor går sönde bara man rör dom, tänker jag och svär åt den. Skulle köpt KTM istället.

Efter några djupa andetag kommer jag på att det var ett tag sen man tankade. Gissa om tanken var tom... Fick traska med husan några hundra meter till macken, vilket jag såg som mitt straff efter att jag svurit åt denna oskyldiga maskin.

Resten av dagen behandlade den mig som tur var väl och det var riktigt underbart att få köra själv :tummenupp
:rofl :rofl :7peta :fatta! :rofl :rofl

Lokidon skrev:
2204924 Tog kortet igår och skulle ut på premiärturen med husan idag.

ge faen i gasen när du ska starta.
:3freak

Är det ingen reserv på de där italienska hojarna??
:va

bah, blå gul hoj som blå gul... :hihi

:hej

Åmotar´n skrev:
2205027 Italjensck? :fatta! Dom är fan svensk,iochförsig monterade i Österrike.Å dom har ingen reserv. :yoparty

:7peta. det var väll rätt länge sedan Husaberg var svenskt... :rolleyes:

Highland är det enda svenska märket :mattias

Åmotar´n skrev:
2205124 Säker? :va
Jag har 3 lägen på båda bensinkranarna. Har alltid trott att det varit reserv men jag har nog aldrig haft så lite soppa att jag behövt vrida om dit. Jag kan vända kranen ut ifrån hojen och då är det på OFF det vet jag då jag brukar ha av tanken ofta. Rakt ner är ju ON men sen kan jag vrida dem in mot hojen också och det är det jag tror är reserv, förra ägaren sa att det var det i varje fall, har aldrig ifrågasatt det.

philsson skrev:
2205138 Jag har 3 lägen på båda bensinkranarna. Har alltid trott att det varit reserv men jag har nog aldrig haft så lite soppa att jag behövt vrida om dit. Jag kan vända kranen ut ifrån hojen och då är det på OFF det vet jag då jag brukar ha av tanken ofta. Rakt ner är ju ON men sen kan jag vrida dem in mot hojen också och det är det jag tror är reserv, förra ägaren sa att det var det i varje fall, har aldrig ifrågasatt det.
Finns reservläge på min också,men inget rör i tanken,alltså är On och Reserv samma sak.Kan i och för sig finnas kranar som har fungerande reservläge,men jag är skeptisk. :tummenupp

Åmotar´n skrev:
2205160 Finns reservläge på min också,men inget rör i tanken,alltså är On och Reserv samma sak.Kan i och för sig finnas kranar som har fungerande reservläge,men jag är skeptisk. :tummenupp
Men då är det bara till att montera ett rör då så har man reserv? :va

Jag brukar ha endast högra kranen på ON så har man iallafall en skvätt i vänstra halvan som reserv. :tomten

TwinSucker skrev:
2206515 Som förvisso monteras i Kina snart typ samma som Husaberg :7peta :hihi

Som delvis monteras i Kina.
Husa ägs av KTM, personalen och faciliteter flyttades till Österike, finns inget som binder Husa med Sverige, förutom fägerna och dess historia.

Highland har sitt huvudkontor i Sverige, utvecklingen sker i Sverige, slutmontering sker i Sverige.
Highland är mer Svenskt än vad Volvo och Saab är ;)

Skulle nog vilja säga att Husaberg är mer Svenskt än österikiskt också. Än så länge i alla fall.
Fram till nästa generation så är det en hoj konstruerad i Sverige på precis samma sätt som Highland.
Dock ser jag stora fördelar med fusionen med KTM i möjligheterna till ordentlig kvalitetskontroll samt kapital som kan användas till förbättringar. De 3 sista årgångarna av Husorna är ett tydligt exempel på detta.

Jag ser ingen fördel i att handla Svenskt för att det är Svenskt. Dock är det naturligtvis kul att vi har ett eget märke i landet. Att det förblir så vid eventuella större framgångar ser jag som en relativ liten chans dock. Att bygga upp ett sälj/servicenätverk globalt är något som tar mycket lång tid och fordrar enorma investeringar så i ett sådant läge kommer det att vara svårt samt tveksamt affärsmässigt att neka anbud från eventuella köpare.
Problemet är att utvecklingen går snabbt framåt och relativt stora sälj-volymer krävs för att utveckla en produkt som en motorcykel i takt med att omvärlden gör det. Detta var i stort vad som ledde till att Husaberg och Husqvarna försvann från landet. Volvo och Saab också för övrigt.

Jag ser ingen anledning till att Highland inte skulle kunna bli en framgång, hojarna är i linje med vad som efterfrågas rent tekniskt. Men nu är det ju trots allt så att det är en stor investering för en köpare och därför tar det tid innan köpare i tex Spanien köper hojar som de inte känner till ordentligt samt vet att de kommer kunna få hjälp med vid problem. Precis på samma sätt som VOR var djävligt svårsålda i Sverige. För övrigt synd på en hoj som kunde ha blivit nåt mycket stort.

Daniel

Last edited:
Migael skrev:
2207174 Ledsen men det är bara touringhojar som har reserv :hihi :hihi :hihi

4 generationer av touringjärn, med reserv ;)

Nygixxerlitengeneration2003-10-1801.jpg

Det är inte rejsigt att glömma montera delar, bara korkat....

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...