Vilken kampsport ska man träna?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Gick Taekwondo tidigare och var ganska duktig på det, men gick sönder för jämnan.
Muskelfästen hit och nackspärr dit. Den var lite väl inriktad på snabbhet och vighet.

Vilken är skoj att träna och ger mycket användbart på gatan utan att träna med maximal hängivelse? Jag är inte benägen att kramas och brottas mer än nödvändigt.

Krav maga?

Ska du träna enbart för att använda på gatan?
I vilket fall tycker jag du ska testa Muay Thai (Thaiboxning)

Krav Maga är bra om du vill lära dig att försvara med alla olika medel som pungsparkar och slag på halsen, där lär du dig även att slåss med alla medel du kan ha i närheten som t.ex stolar osv.

Jag tycker Muay Thai, men mest för att jag kör det själv!

Mvh,
elmlund

Annars borde skatebrädan du släpar på funka o kampas med:D Eller så köper du dej en hoj o kör i från alla som vill kampas:rolleyes:

Annars borde skatebrädan du släpar på funka o kampas med:D Eller så köper du dej en hoj o kör i från alla som vill kampas:rolleyes:

Behövs inte när han fixat sitt falskleg. "Öh, det är inte jag som är jag... alltså..." :hihi

Brottning!! :yoparty
Men vill du slippa blomkålsöron så kanske kickboxning eller vanlig boxning?!

"användbart på gatan".. ha! tokflin!

löpning säger jag! det finns inga schyssta bråk längre.. man blir alltid utnumrerad och då hjälper det inte ens om du har mr lee himself med dig..

Thaiboxning. Lätt

Läste först inte "bra för gata" grejen. Ren idioti. Spring för glatta livet som redan sagts eller lär dig att slå först & riskera att skaka galler.

Last edited:
Kali sikaran. :tummenupp
Filppinskt

Har tränat TKD, kickboxning, krav Maga och Kali Sikaran. Tycker Kali var roligaste träningen. Alla ggr.

Last edited:
Satsa på mentalträning annars, absolut det bästa du kan ha på "gatan" :tummenupp

Precis, sunt furnuft, diplomati och diskusionsteknik. Det klarar man sig lång med. Då blir man inte ens svettig. Är man inte latmask men vill träna något så kan Aikido vara något.

Håller med om löpning.
Trist träning dock.
Både boxning och brottning är bra träning, som dessutom är rolig.

Varför tror du att du behöver kampsport på gatan?

Det är roligare att brottas än man tror så jag röstar för Shooto. Men att du ens nämner att det ska vara gångbart på gatan gör ju så man börjar undra. För har du varit "duktig" på TKD vet du väl att det mer handlar om hur man tar till sig det man lär sig och mindre vilken stil man tränar. Så ta den klubben där det är trevligast.

Den här frågan är lika vanlig och tröttande på kampsportsforum som "vilken hoj är bäst att slanga med?" är på SH... :rolleyes:

I övrigt har allt som behöver sägas redan sagts. Det bästa är att springa och vidare finns det ingen kampsport som är "bäst". Det är utövaren som avgör hur det går, inte vilken stil han tränat. Att ha kampsportsbakgrund, vilken som helst, är bättre än att inte ha någon erfarenhet alls, om man skulle hamna i bråk. Att man har sparrats/tränat med "aliveness" (som det populärt kallas) är viktigare än vad man kallar det man tränar.

Lika lite finns det någon kampsport som är "roligast", det finns bara mer eller mindre duktiga tränare. En del är duktiga utövare, men kassa på att lära ut. Andra är duktiga utövare OCH pedagoger, dessa gör alltid träningen rolig. Sedan är det tränaren som sätter prägeln och stämningen i klubben. Är tränaren duktig, bra på att lära ut och har humor så blir träningen automatiskt rolig, oavsett om det är karate, BJJ eller kickboxning du tränar.

På gata ? Att inte vara så glapp i käften brukar räcka långt. 400m häck torde annars vara en bra gren att nöta på för att klara sig bra i urban terräng ;)

MMA! hårtsom få, ingår både "brotting" o Slag!!

Blir som sagt mycke snack om vilken kampsport som e bäst o man vill alltid försvara sin egen:D
Har kört mma i mer än 6 år ett gäng matcher har hunnits med och instruerar sen 3 år tillbaka.
Skulle nog påstå att all kampsport där man sparras fullkontakt är det bästa självförsvaret. Svårt att förbereda sig för när någon lossar för allt han är värd mot dig annars.
När det gäller allsidig träning så tycker jag att det är mycket givande med mma.
minus är väl ganska mycket småskador och det kan väl finnas moraliska aspekter med att slå på någon som ligger ner(många tror ju att ligger man ner är man försvarslös, vilket vi som tränar mma absolut inte e).
Får la slänga in en länk så man ni kan läsa lite mer!!
http://gladiusmma.com/stilen.asp

Va kul d va o skriva lite om min sport...Tackar för ordet och hoppas på många roliga åsikter:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT