Vilken kamera är att föredra vid gazzning?

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Tänkte köpa kamera och filma med i sommar på onsdagsgazzen. Vilken kamera är att föredra? HD kvalitet är ett måste.

Hur är ljudkvalitet/ljuskänslighet/skaktålig osv

Har tittat en del på gopro Hd helmet cam. Hur är contourHD jämfört med den?

Vi e många som har contourhd och de är KANON! Det enda är att man måste trycka i en liten pappersbit brevid batteriet annars pallar den inte vibrationerna över 200

Vi e många som har contourhd och de är KANON! Det enda är att man måste trycka i en liten pappersbit brevid batteriet annars pallar den inte vibrationerna över 200

Okej, ljudkvalitet också bra eller? har tittat en del på youtube och jävlar va vinden brusar i högre hastighet. Du kan inte fixa något gruppköp på kameror? :)

contour verkar bara finnas i NTSC mode.

PAL är viktigt om man ska blanda materialet med annat PAL i redigering t ex..

(det går att konvertera...men det är tidskrävande)

contour verkar bara finnas i NTSC mode.

PAL är viktigt om man ska blanda materialet med annat PAL i redigering t ex..

(det går att konvertera...men det är tidskrävande)

Ok tack för infon :tummenupp Kanske ska testa Gopro HD då, verkar inte va någon som kör med sådan på gazzen heller.

Ok tack för infon :tummenupp Kanske ska testa Gopro HD då, verkar inte va någon som kör med sådan på gazzen heller.

t.ex. "Ridick" (R.o.H.) kör med den, det ligger lite på tuben tror ja !!

jag tycker dock att den bör kännas mer när man har den på huvud eller på sidan, den e ju skitstor och inte direkt aerodynamisk jämfört med contouren !!

bak på cutsen funkar den ju kanon dock !!

Jag har en Go Pro och ljudet suger hårt av förklarliga skäl när det går snabbare än 50 km/h.
Så som jag har upplevt det suger ljudet oavsett om man har det öppna eller slutna skalet. Det slutna skalet rekommenderas enligt fabrikanten vid hastigheter över 100 mph.
Däremot kan man utöva vattenaktiviteter med den.

Knepigt det där med ljudet om man inte har möjlighet att koppla till en lös mikrofon med möjlighet att placera den aningen mer vindskyddat.

Jag har en Go Pro och ljudet suger hårt av förklarliga skäl när det går snabbare än 50 km/h.
Så som jag har upplevt det suger ljudet oavsett om man har det öppna eller slutna skalet. Det slutna skalet rekommenderas enligt fabrikanten vid hastigheter över 100 mph.

Knepigt det där med ljudet om man inte har möjlighet att koppla till en lös mikrofon med möjlighet att placera den aningen mer vindskyddat.

tejpbit över michålet ska tydligen göra susen

Jag monterade in en 2,5 mm plugg i min contour så det går och ha en extern mic
d5596b71-e603-5bb8.jpg

Har inte gopro ett kitt för motorsport med något mot ljudet? Eller det är bara en sugpropp?

Hmmm, har pappa hjälpt dig handla då eller? Minderåriga får ju inte handla själv på nätet:arsele:krama:krama

Glykol ska du hälla i kylaren inte dricka:gnissla

När jag växte upp och gjorde mina första hoppa skickade man ju sms med röksignaler.
Internet fanns typ inte :tungan

t.ex. "Ridick" (R.o.H.) kör med den, det ligger lite på tuben tror ja !!

jag tycker dock att den bör kännas mer när man har den på huvud eller på sidan, den e ju skitstor och inte direkt aerodynamisk jämfört med contouren !!

bak på cutsen funkar den ju kanon dock !!

Två "d" P-son.... Riddick :)

Men annars stämmer det bra :) Jag har en Gopro Hero dock är det den "vanliga" versionen alltså inte HD versionen. Skulle jag köpt idag hade det blivit HD versionen alla gånger.

Konstigt.... jag upplever just ljudet som en av de starkaste sidorna hos just GoPro Hero :va

Men döm själva..... (Varning för långsam körning )

glöm inte ändra upplösningen...

[YOUTUBE-ID]D9cS0XfgJ9s[/YOUTUBE-ID]

Konstigt.... jag upplever just ljudet som en av de starkaste sidorna hos just GoPro Hero :va

Det kanske är så, jag har dock ingen erfarenhet av andra kameror och har inte kunnat jämföra.
Har bara haft min kamera på hjälmen och med mitt brontohuvud blir det ett jäkla surrande runt kameran. :D
Det är också därför jag aldrig haft någon bakgrundsljud i mina filmer.
Det blir såklart mycket bättre med kameran placerad bakom kåpan.

Här är ett litet smakprov på ljudet när kameran är ute i fria luften.
(i det här fallet använder jag det icke vattentäta skyddet)

[YOUTUBE-ID]tPs3NYUhGF4[/YOUTUBE-ID]

Ljudet blir ännu sämre när man kör hoj med kameran på hjälmen.

[YOUTUBE-ID]dsUVrTr72nY[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det kanske är så, jag har dock ingen erfarenhet av andra kameror och har inte kunnat jämföra.
Har bara haft min kamera på hjälmen och med mitt brontohuvud blir det ett jäkla surrande runt kameran. :D
Det är också därför jag aldrig haft någon bakgrundsljud i mina filmer.
Det blir såklart mycket bättre med kameran placerad bakom kåpan.

Här är ett litet smakprov på ljudet när kameran är ute i fria luften.
(i det här fallet använder jag det icke vattentäta skyddet)

[YOUTUBE-ID]tPs3NYUhGF4[/YOUTUBE-ID]

Ljudet blir ännu sämre när man kör hoj med kameran på hjälmen.

[YOUTUBE-ID]dsUVrTr72nY[/YOUTUBE-ID]

ja ljudet var VÄRK-ligen fucked up !! sånt sabbar ju en hel dag när man kommer hem och ska redigera.

vad det gäller bilden verkar det vara olika beroende på var man monterar den ..
som i Reddicks fall ser det ut som om den "skevar i emellanåt men inte i Bagarns ??? (är det samma model ?)

själv gillar jag Pov 1,5 dock är den inte i hd men det finns (kommer) en sådan (http://www.vio-pov.com/) däremot e det inte mycket som slår den ljudmässigt "straight out of the box"

[YOUTUBE-ID]__HptGCm-Ms[/YOUTUBE-ID]

(är det samma model ?)
[/YOUTUBE-ID]

Jag har en GoPro Hero HD.
Sen vet jag inte om det blir skillnad på bilden (vidvinkeln) beroende på vilken inställning (upplösning) man har på kameran vid inspelningstillfället.

Det jag noterat är att man måste köra upp i arslet på folk för att få bra bild för det är sådan satans vidvinkel på den, detta i sin tur påverkar också fartkänslan i det färdiga materialet.

Spola fram till 4.21 in i filmen så ska du få se på skev bild.
Nu är det bevisat att jorden är rund :D

[YOUTUBE-ID]Pd0k0b3_rc0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...