Vilken hoj?!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Idag har jag en Hornet 600 som funkar perfekt för det jag använder den till: Åka till jobbet (1,5 mil, mest tätortskörning) samt lite nöjesturer på krokväg ett par gånger i veckan.

Jag kommer strax att flytta vilket gör att jag kommer ha ca 3 mil till jobbet, mest landsväg. Dessutom flyttar jag till ett område med väldigt mycket fina hojvägar precis runt knuten, så det kommer nog bli ännu mer "krokåkning" framöver. :D

Min Hornet funkar ju bra, men jag vill ha lite mer vindskydd eftersom det blir mer landsväg. Dessutom vill jag gärna ha lite mer klipp, men inte så mycket som en läskig literhoj. :skrämd

Är jag helt fel ute om jag kollar på en ny R6 eller CBR 600 RR, ZX6R osv? Funkar dessa att "toura" med till och från jobbet eller kommer jag ha ont överallt och inom en snar framtid frustrerat vråla: - Ge mig en Pan European, NUUUUU!! Jag är 1,75 lång (kort) förresten.

Tacksam för input från er som vet!

Du kommer absolut inte skrika efter en Pan Eurobuss om du kör tre mil till jobbet med en 600. Det är ju inga mini-motohojar, och din längd är exakt lagom för en japansk sportmaskin.

är inet de hojar du tittat på lite för sportiga ifall du inte tänkte åka så mycket mer än till och från jobbet?
Finns det inga hojar i storleksklassen med kåpa som ändå inte är så extrema.

För tillfället åker jag kanske 30% till och från jobbet och resten "nöjesåkning", från nya adressen blir det väl kanske 50-50. Det ÄR möjligt att hojarna jag kollar på är för sportiga, det är ju det jag funderar över.. Köper jag typ en Fazer 600 så får man visserligen kåpa, men risken är ju att man lessnar och vill ha något sportigare ändå och då är jag tillbaka på ruta ett igen!

Jag kan ju tipsa om den hojjen jag "tourade" knappa 1000 mil med från mitten på juni tills den 10 september då det tyvärr gick överstyr. BMW R1100S, otroligt skojig att åka krokvägar med.
Triumfkortet är ju dessutom att du får så mkt pengar över till bensin och annat nödvändigt med tanke på att helförsäkringen kostar max 2500:- per år oavsett om du bor mitt i pundarsmeten (glömt var du bodde).

Hämta ut en hos BMW och dra ut för lite kurvsmisk så fattar du sen =)

Jag körde fram o tillbax till jobbet var dag och var dessutom ute på favvisvägarna var och varannan kväll.

Viss reservation får jag inflika ifall du tänkt bli wheeliekung dock men den sanna statusen för de som kan ligger ju i att kunna lägga snabba varv på stans ökända kurvstråk :tummenupp

Jag har cirka 2 mil till jobbet å Thunderacen är en perfekt hoj för dinna ändamål. Den har nog pullver för att knäppa dom flesta på näsan, mycket bra kåpor för vinden och stabil som ett berg. Du kan utan större problem dra en r1 på bana om du bara vågar. Nackdelen är att fotpinnarna tar i baken om den pressas jag har även haft avgassystemet i baken två gånger dock på bana. Som touring cykel går den faktist bra, dock vill man ju kanske inte erkänna att det har blivit en sport tourer. Om du nu är rädd för att den ska dra soppa så har jag faktist kört den på 05 men då gick det enligt hastighets begränsningarna. Vill du höra mer proaganda om cykeln så skicka gära ett pm

ecce skrev:
Jag har cirka 2 mil till jobbet å Thunderacen är en perfekt hoj för dinna ändamål. Den har nog pullver för att knäppa dom flesta på näsan, mycket bra kåpor för vinden och stabil som ett berg. Du kan utan större problem dra en r1 på bana om du bara vågar. Nackdelen är att fotpinnarna tar i baken om den pressas jag har även haft avgassystemet i baken två gånger dock på bana. Som touring cykel går den faktist bra, dock vill man ju kanske inte erkänna att det har blivit en sport tourer. Om du nu är rädd för att den ska dra soppa så har jag faktist kört den på 05 men då gick det enligt hastighets begränsningarna. Vill du höra mer proaganda om cykeln så skicka gära ett pm

Du ska varken ha fotpinnar eller avgassystem i baken. Det är skadligt.

Mattias skrev:
Du ska varken ha fotpinnar eller avgassystem i baken. Det är skadligt.

Fast man känner ju sig så snabb när man skrapar metall.
Jag antar att det iaf känns så ända tills man går av :eek:

klart att en thunderace KAN dra en R1 på bana eller vad nu det är men bara om den föraren är sämre eller av annan orsak kör långsammare.
Det är säkert en bra hoj, men nån R1 killer är det inte av helt uppenbara skäl.

Freppa skrev:
Du måste ha en Hayabusa. Fortast till jobbet vinner!

:D Nä, nä, HELT fel! Egentligen borde jag skaffa mig en Guldvinge så jag fastnar i köerna och inte behöver jobba så mycket!

Ett annat alternativ är att köpa en hoj HELT utan kåpor så att man i alla fall tar det lite lugnare.. Oj, moralen smög sig på helt oväntat där! :zpy

men det är sant, iaf för mig.
Jag kör betydligt saktare längs snabba vägar med nakna hojar, håler man sig till max 100 eller nåt sånt när man ska vardagsåka så funkar det ju, med kåpa blir det lätt 150 i stället.

Nja någon dräpare är det ju inte... ELLER... men det är jäkligt kul å dra en massa R nyrdar med alla "rätt" saker på sinna cyklar :rock

Vad jag märkt så känns r1 sladdrig medans 1000r är mer stabil detta behöver ju inte va något dåligt men ska man ha en hoj å pendla med så torde 1000r va en bättre cykel men om man ska smiska bana åka ifrån polarna så blir det nog en r1.
Ps är på G att köpa r1 rr cykel. Så se upp i sommar, bara banken som står i vägen nu ds

Om du inte måste ha en renodlad sporthoj så skulle jag rekommendera dig Honda VFR. Kanon allround hoj. Det har skrivits om den "inte bäst på något, men bra på allt." Jag sålde en sån till en jag känner lite och han är supernöjd... Han har den till både jobbet och på banan samt sina favvo vägar... Provkör den...

jomo skrev:
:D Nä, nä, HELT fel! Egentligen borde jag skaffa mig en Guldvinge så jag fastnar i köerna och inte behöver jobba så mycket!

Men freppa är kapitalist och vill tjäna så mkt pengar som möjligt :cool:

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back