Vilken hoj?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har funderat lite på vilken hoj jag skall köpa som första hoj.
Har titta på Yamaha fazer 600 -02 till -04, Suzuki Bandit 600s -01 till -05 eller en Suzuki sv650s -02 till -04. Vad tycker ni är bäst valuta för pengarna?

//Dafe

Har funderat lite på vilken hoj jag skall köpa som första hoj.
Har titta på Yamaha fazer 600 -02 till -04, Suzuki Bandit 600s -01 till -05 eller en Suzuki sv650s -02 till -04. Vad tycker ni är bäst valuta för pengarna?

//Dafe

Det är svårt att säga, du får väl först försöka bestämma dig om du vill ha en radfyra eller twin. När du sen har bestämt dig är det bara att kolla blocket varje dag och försöka hitta nått objekt till bra pris (som tyvärr är svårt dessa tider).

Hade tänkte mig ett svar mer likt vilka brister de olika har t ex. är de nån som har dåliga styrlager eller koppling. Vad ska man se upp med och kolla efter?

"Sen när jag väl står där och dreglar köper jag den som är snyggast ändå"
//Dafe

SV650s

Det är svårt att säga, du får väl först försöka bestämma dig om du vill ha en radfyra eller twin. När du sen har bestämt dig är det bara att kolla blocket varje dag och försöka hitta nått objekt till bra pris (som tyvärr är svårt dessa tider).

Ser att du själv har en SV nöjd med den? Tror du de funkar bra att åka långt med den som nybörjare eller blir man trött i ryggen? De andra är ju lite mer åt touring hållet.

//Dafe:va

Hade tänkte mig ett svar mer likt vilka brister de olika har t ex. är de nån som har dåliga styrlager eller koppling. Vad ska man se upp med och kolla efter?

//Dafe

Om man ser till kvalitet så föreslår jag fazern. Jag köpte den bl a för att den sades vara pålitlig. Min 00:a har funkat utmärkt. Mest kraft av de tre också.

Banditen är ju tyngre och slöare. Roligast/sportigast kanske sv650 är, men den har väl haft sina kvalitetsbrister.

spelar försäkringskostnad någon roll?
för på en höft såhär så tror jag isf att banditen e billigast o sist fazern, o köper du fazer så kan du nästan lika gärna köpa "riktig sporthoj" då försäkringskostnaderna nästan är detsamma(var inne på o köpa fazer innan jag valde cbr)

... e sv650in verkligen sportigare än fazern?

Om man ser till kvalitet så föreslår jag fazern. Jag köpte den bl a för att den sades vara pålitlig. Min 00:a har funkat utmärkt. Mest kraft av de tre också.

Banditen är ju tyngre och slöare. Roligast/sportigast kanske sv650 är, men den har väl haft sina kvalitetsbrister.

Jag håller inte riktigt med där, visst fazern har en bra motor men man sitter väldigt knepigt, man sitter långt ner i kombination med att fotpinnarna är långt upp..

Sv´n har mindre hästar men den har mer vrid så det är roligare att köra speciellt i stan o där det är kurvigt.

//Dafe

Då kan jag bara svara för sv´n (första generationen), det du bör kolla är kedjesträckarna. Dom brukar skramla lite och det ska inte vara nån fara men låter dom mkt så måste dom bytas vilket inte är så lätt att göra själv (har jag hört).

Sen har den original ganska så svampig fjädring fram men det löser man lätt med Öhlinare (kostar typ 1500:- har jag för mig), såna sitter på min och det funkar kanon!

Annars så måste jag säga att det är en kanonhoj! Eftersom det är en twin så har du massor av vrid direkt när du vrider på gasen.

Kör du en radfyra med samma kubik så måste du varva en hel del för att det ska hända nått, sånt slipper du med en sv vilket är skönt.

Ser att du själv har en SV nöjd med den? Tror du de funkar bra att åka långt med den som nybörjare eller blir man trött i ryggen? De andra är ju lite mer åt touring hållet.

//Dafe:va

Som jag sa i tidigare så är jag väldigt nöjd, kommer att göra lite saker med den och kommer att lägga ut mer om det i sv tråden så kolla där!

Jag körde nonstop mellan Östersund och Linköping i somras, det är en sträcka på 65 mil. Enda gångerna jag stannade var för att tanka, visst blev rumpan lite sur dom sista 10 milen men annars så funkar det bra!

Men är man ovan att köra hoj så kan man säkert bli lite öm i kroppen (vilket gäller dom flesta hojar). Så innan man åker på en längre tur kan man börja att åka lite kortare bara för att vänja kroppen.

Jag skulle råda dig att testa både fazern och sv´n för att se vilken hoj som passar dig bäst! Bara för att jag tyckte sv´n var det bättre valet så är det inte säkert att du känner samma sak.

Last edited:
Sv650 eller en Er6 båda riktigt trevliga små hojar.

Tack för tipsen

Tycker att SV:n är lite snyggare men sitter skönare på Fazern då jag är rätt kort. Sen ser jag att jag kan få SV:n till ett lite lägre pris. Försäkrings mässigt är det ingen skillnad hos bilsport & MC 300:- /mån vet inte om jag gör något fel när jag testar. Är det bättre att passa på att köpa en nu eller vänta till typ Maj då jag bör vara klar med kortet?

//Dafe

Tycker att SV:n är lite snyggare men sitter skönare på Fazern då jag är rätt kort. Sen ser jag att jag kan få SV:n till ett lite lägre pris. Försäkrings mässigt är det ingen skillnad hos bilsport & MC 300:- /mån vet inte om jag gör något fel när jag testar. Är det bättre att passa på att köpa en nu eller vänta till typ Maj då jag bör vara klar med kortet?

//Dafe

Det är bara att hålla ögonen öppna och slå till när du hittar nån till rätt pris! Det är dock inte lätt i dessa tider men är man ihärdig så! :tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back