vilken hoj??

dogster

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
mellan hojar..
Har precis tagit båge kort, har knappt ngn erfarenhet av bågar, inte ens moppe... Vad ska jag köpa? funtar på en gixxer 1000 r, eller en r1;a, eller hayabusa. Vilken är bäst roligast o slanga med? Vad tycker ni?
Mvh dogster!!!!

En gsx1000r har jag hört är snäppet vassare än en Retta.

Hayabusan har ju vrid men är antagligen ingenting för banan. Men jag antar att du bara kommer köra lugnt o försiktigt och tro att du drar allt och alla med effektsiffran fabriken uppgett va?

Eller om du vill ha en snygg hoj för att låta andra få titta på den när du står bredvid i korvkön så köp en Retta. Många känner igen den, stort R och sen en etta, 1.

Eller köp en R6 då många i din bekantskap tror att den har mer kubik då siffran 6 är högre än 1. :tummenupp

Antingen allt det där, eller så köper du en hoj som du har råd att försäkra i ditt namn och lär dig köra ordentligt först och kanske tra reda på lite mer vad motorcykelåkning innebär.

Jag har en arbetskamrat som nyss köpte en ducati600S och ska nu ha en antingen Rett eller "en sån som ghost rider har" för att den drar ju allt. Det går inte att förklara för honom att han kommer ångra sig något så ofantligt eller att jag med min #88 kör ifrån honom överallt förutom just på motorvägen.

Jag antar att det heller inte går att tala dig till "rätta" och ger därför upp nu.

Kom till insikt. Motorcyklar är riktigt farliga leksaker, SPECIELLT på färskingar som du.

750RR

nej nej, jag ska köpa hoj! min farbror har just dött :gråta och jag har ärvt pengar, så varken försäkring eller inköp är problem! funderar bara på vad jag ska köpa... KOM MED FÖRSLAG!!
mvh dogster

dogster skrev:
nej nej, jag ska köpa hoj! min farbror har just dött :gråta och jag har ärvt pengar, så varken försäkring eller inköp är problem! funderar bara på vad jag ska köpa... KOM MED FÖRSLAG!!
mvh dogster

Yamaha DT50 är inte heller helt fel att börja med...på med ett 60cc, 20mm förgasare o lite drevning så går den som ett spjut... :tummenupp

dogster skrev:
mvh dogster

för fan. Använd pengarna till nåt bättre istället. Vill du träffa din farbror så gärna att du ska ha en literhoj för att fullborda det?

Så här funkar det: Testa de hojar du är intresserad av, och GLÖM R1, gsxr1000 eller busan, och känn efter vilken som känns rätt för dig.

Det är mycket, MYCKET svårt att testa detta utan tidigare erfarenheter då ALLTING känns bra.

Rakt fram ja.

Testa att ta kurvor i lite högre hastigheter....... ha gärna motstyrning i åtanke då du gasar med annans hoj så kanske det går bättre.

Köp en 400 eller 600 och stryp den och lär dig köra ordentligt eller bara gör som du vill så kanske du mår bättre.

750RR

Köp så fett som möjligt vill du busa så är det GSX1000R som gäller :D

Grymt stabil & enkel får du inte upp den på slangen så bytt din käring :fakta

Köper du för liten så vill du bara byta så fort du komer underfund med att den du har saknar det viktigaste nämligen motor :tummenupp

Busfrö skrev:
Köper du för liten så vill du bara byta så fort du komer underfund med att den du har saknar det viktigaste nämligen motor :tummenupp

Men pengar var ju inget större problem...

Min åsikt är att det är bättre att börja med en mindre hoj att löra sej på och sen byta. Du verkar tycka att det är bättre att sitta smetat mot ett träd långt innnan man hunnit lära sej köra och men jag tycker att det finns trevligare sätt att dö på! :fakta

Ni verkar så negativa och bara se svårigheter! Jag vet att jag har koll på vad jag håller på med, är jäkligt varsam när jag kör bil osv! Har aldrig varit i närheten av att krocka, vilket förmodligen många av er har gjort!

Dessutom tror jag att många av er bara är avundsjuka för att jag har fått möjligheten att köpa en sjysst båge....

Nog med gnatet, vilken hoj är snabbast? Borde vara busan va??

Tacksam för svar/Dogster

Dogster, du missar poängen. Antingen så vet du inte ett dyft om bågar och då borde du läsa på och använda sökfunktionen här på forumet ELLER så är du en fejkande moppfjunis som kan fara åt h-e.

Varför? Jo för att din fråga är DUM ch dina alternativ STENKORKADE.

Men menar du allvar kommer du inte lyssna på oss som vet mer och det kommer dyka upp killar som säger att jag kköpte minsann en R1'a som förstahoj och det gick så bra så. De killarna brukar tystna när de vurpar på väg till kiosken och sen finns de alltid dom som aldrig någonsin kan berätta.

Men som sagt du kommer inte lyssna och det vet alla som normalt sett skulle vilja ge tips och råd. Därför får du inga svar för varför slösa pärlor på .......?

dogster skrev:
..... Jag vet att jag har koll på vad jag håller på med, .....

DET avslöjar att du inte vet något alls....

dogster skrev:
Ni verkar så negativa och bara se svårigheter! Jag vet att jag har koll på vad jag håller på med, är jäkligt varsam när jag kör bil osv! Har aldrig varit i närheten av att krocka, vilket förmodligen många av er har gjort!

Dessutom tror jag att många av er bara är avundsjuka för att jag har fått möjligheten att köpa en sjysst båge....

Tacksam för svar/Dogster

Om du nu trots allt inlägget är allvarligt menat och inte ytterligare ett flame bait... om du är så varsam, varför detta tjat om vilken som är snabbast? Alla tre går tillräckligt fort för en nybörjare, helt orelevant vid val av hoj. :fakta

Är det inte bättre att du skriver vad du vill uppnå med mc-åkandet så kanske någon kan hjälpa dig? söndagsåkning? banåkning?

Och sen angående negativitet osv... här inne bryr (oftast) folk om varandra, att rekomendera en retta eller likn som första hoj är väl inte något man gör mot sin vän :fakta

WASP skrev:

Och sen angående negativitet osv... här inne bryr (oftast) folk om varandra, att rekomendera en retta eller likn som första hoj är väl inte något man gör mot sin vän :fakta

WORD! :fakta

Eftersom du är ny på forumet så har du kanske inte tröttan på rubriker så som "ännu en...", En olycka..", "Mr/Mrs X förolyckades i går..."

Sedan jag gick med forumet för något år sedan har tyvärr ett par personer lämnat forumet hastigt och lustig. En kallade jag vän, och jag blev mycket ledsen när det hände. :fakta :gråta

Tänk om och lyssna på de om har erfarenhet.

Hur du kör bil är helt irrelevant. :fakta
En bil gör inte 0-100 på 2.9sekunder...
Och när du ska bromsa behövs ingen teknik, bara att trmapa på så går ABS, antispinn bla bla bla in på bilen. Gör du samma på MCn blir du ytterligare en i statestiken. Och det vill vi inte, även om vi inte känner dig.

Kör i alla fall 1 år med något "lite mindre" vasst. Sedan vet du dessutom vad du vill ha. Visst, kostar mer pengar. Men det var ju inget problem... :)

Jag foreslar att du koper Putteliten´s Bulldog! Klart tuff hoj som nog inte ar alltfor svarkord, valdigt allround och den borde dessutom vara ganska latt att lara sig busa med (vilket ju var din onskan som jag forstod det :confused: ), lagom med effekt for en n00b ocksa (eller for mycket kanske?).

dogster skrev:

Tacksam för svar/Dogster

Lycka till med köpet och första vurpan......(ironi)

Känns som du inte är så gammal då du yttrar kommentarer som dom här ovan.

Avundsjuka?? Skulle inte tro det va. Utan handla mer om omdömme grabben. Om man gillar åka hoj, vill ha hoj så tittar man runt själv vad man vill ha, vad man tror är lagom. Man rådgör med andra som kör hoj, vilket du började göra här på Sporthoj.

Många här har bra erfarenhet och vet vad dom talar om.
När dessa personer kom med goda råd valde du att bara "idiot"förklara dom och säga att dom var avundsjuka.

Varför i helvete fråga du ens om råd från början??????

Du har ju redan beslutat att du är bäst, aldrig varit nära en olycka med bilen (oja, bil och mc går så bra att jämföra....NOT. Bara här är en erfarenhet du saknar och BORDE alltså lyssna på kloka råd som ges) och att du kör lugnt

Så köp den snabaste hojen, sätt turbo på den, utrusta den med det Öhlins och allt annat som är så kul att ha och kostar men pengar inte spelar någon roll. Hoppa sedan upp på hojen utan ställ då det inte är häftig eller köp senaste stället med alla tillbehör och var vår kung ute på gatan. För värta prylarna, snabbaste hojen och rik som ett troll. Det gör att man är bäst på hojen utan tvekan och ingen erfarenhet behövs....(ironi)

Hade gärna gett några bra råd gällande första hoj och så, men varför? Du vill inte lyssna och har bilden redan klart för d

Last edited:
dogster skrev:
Har precis tagit båge kort, har knappt ngn erfarenhet av bågar, inte ens moppe... Vad ska jag köpa? funtar på en gixxer 1000 r, eller en r1;a, eller hayabusa. Vilken är bäst roligast o slanga med? Vad tycker ni?
Mvh dogster!!!!

Köp min! :D Den räcker nog... :rolleyes:

dogster skrev:

Tacksam för svar/Dogster

På en hoj ligger du jävligt pyrt till om det smäller oavsett om det är ditt fel eller inte.

Köp en mindre hoj om du har så mycket stålar som du säger kan du ju köpa drömhojen senare när du fått lite rutin.

äh, varför försöker ni ens svara på sånt här.
Killen är ju totalt fel person att sätta på en hoj, han känner till några namn på vassa hojar där slutar all kunskap.
Sälj inget till fånen heller, han ställer väl bara till det för nån annan stackare.

Måste bara få tillägga att det går att lära sig att köra på en vass hoj typ r1 eller gixxer, bara för att man är oerfaren betyder det ju
inte att man drar pluggen rakt in i första bästa träd automatiskt.

Har man bra omdömme är ödmjuk mot sin hoj så kan det väl funka. ;)

Men visst är det sanning i att unga chafförer med för snabba hojar
är väldigt olycksdrabbade. :skrämd

Men att börja på en enklare hoj skadar ju knappast, lite trist när man har en värsting hoj då kan man ju inte gå och sukta efter den längre. :hej

Och sen är det ju inte hojen som avgör om man är en duktig
chaufför heller så deså.
Är det tillräckligt krokigt åker man ju ifrån en hayabusa med en minimoto :fakta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT