Vilken hoj ska man ha?

mxnissen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
cbr 954 2003?
Hej! Kan börja med att säga att jag är ny här.

Jag kommer till vintern - våren köpa mig en hoj.
Uppskrivningen är klarad och nu väntar uppkörning..
Jag har kört cross innan och har i sommar övningskört med fassans Blackbird, för övrigt en hoj jag tycker mycket bra om.

Jag tycker det är svårt att veta vilken man ska ha, men jag vill ha en stor hoj dvs runt 1000cc

Honda - fan som jag är så har jag kollat lite på cbr 954.
Men frågan är hur den står sig gentemot andra märke, t.ex. R1 osv?

Hade varit bra att höra vad lite kunnigt folk tycker och tänker.

MVH / Mxnissen

Det finns ett oändligt antal trådar på SH om vilken hoj man ska köpa. Prova att söka lite så kommer du att hitta mängder av information.

CBR 954 är en stor hoj som är liten, låter konstigt eller hur?

Sjukt lättsvängd, 168 kg torrvikt. Bra med kraft, grymma bromsar.

En av de snyggaste japsbågarna också... riktigt klassiskt sporthoj utseende tycker jag. Du blir aldrig besviken, det kan jag lova dig. Bra helhetspaket, inte den kraftigaste eller snabbaste, men lätt den bästa allroundhojen från den tiden.

Skulle jag köpa en literjapan så skulle jag köpa Honda. Men provkör! Det finns fyra japanska märken pga att folk tycker olika.

Sen när du lärt dig grunderna tar Ducatiklubben säkert emot dig med öppna armar. :1pajas

Som sagt, en 1000cc japps. Personligen så tycker ja att det är rätt svårt. Det beror i största del på hur mkt cash du är beredd att slänga ut.

GSXR-1000 Själv kör jag en gsxr-1000. Då rekommenderar jag -03 och uppåt, gärna -05 och uppåt. Innan -05 så upplever jag den rätt klumpig. Lite onödigt stora kåpor. Men bra i storleken på du är stor i växten, som jag 190cm. Bra höjd på hojen.

ZX-10r har dock inte kört den, men ska väl vara de motorkraftigast av de fyra japanarna. 200hk!!! Tror jag, rätta mig om ja har fel. Den lanserades 2004, så den är nog inte så jätte billig än. Ligger väl runt 60-70k

R1, en bra hoj. Tyvärr lite lägre. Tyvärr inte insprut för än -02, eller var det -01??? rätta mig även här. Men en ganska ettrig hoj som är smidig på bana. Bra tyngdpunkt.

Honda CBR 954-1000. Finns även en 929, har inte kört den. Men folk ja känner som har kört båda. De påstår att 929 och 954 inte går att jämföra. 954 ligger tydligen långt före. Jag vet som sagt personligen inte.
Sen om du vill upp i årsmodell, så kom den som 1000cc år 2004. Väldigt snygg motorcykel. Jag gillar den skarpt. Jag är i bytartagen nu och det lutar mot en CBR 1000 om det inte blir en GSXR igen.

Men som ovanstående talare säger, testa hojarna. Och utvärdera sedan.
Kolla även på forumet, på köp&sälj sajten.
Ett till råd, köp inte en så svindyr hoj som första cykel. 40-45tusen får du mycket för.

CBR 954 är en stor hoj som är liten, låter konstigt eller hur?

Sjukt lättsvängd, 168 kg torrvikt. Bra med kraft, grymma bromsar.

En av de snyggaste japsbågarna också... riktigt klassiskt sporthoj utseende tycker jag. Du blir aldrig besviken, det kan jag lova dig. Bra helhetspaket, inte den kraftigaste eller snabbaste, men lätt den bästa allroundhojen från den tiden.

:tummenupp Kan bara instämma, ett minus om man ska ha tag i grejer, typ begagnat så är marknaden lite snäv 2002-2003,,,,,,, till skillnad från
R1:orna där finns det ju hur mycket som helst att välja på.

Ta regnummer och jämför försäkringarna, sen köper du den som blir billigast att helförsäkra på dig...
Det skiljer inte speciellt mycket mellan de olika japsmärkena av samma årsmodeller som nybörjare, det är bara utseendet som spelar roll där egentligen. 10hk hit eller dit eller andra bromsar, det märker du inte.
Hondan är ju lätt den snyggaste av de 4, och väljer man SP2:an så får det absolut snyggaste.
Men det är ju en högst personlig åsikt, så åk och kika på ett gäng och fastna inte för första bästa hoj utan var nogrann när du ska handla.

Du ska ha en aprilia. Det var svaret på din fråga. Åk o köp

Haha, vad är det med människor som kör italienskt? Det är bara deras hojar som är bäst, ingen protest!

Om Ducce och Mille vore bäst så skulle det visas på försäljningssiffrorna också, klart grabben ska ha en japs som första hoj så han lär sig något innan han köper problemhojar :D

Många kloka tips ovanför. Kom nu i alla fall i håg att en sporthoj är just det. För att hitta en hoj du kan få många sköna mil på borde du provköra, och då menar jag inte bara en kilometer för att känna på krutet i maskinen.
Är själv 1,89 lång och har en FZR1000. Försökte pendla till jobbet med denna (118 km x 2 per dag). Nej, inget för långfärder med mina långa ben. Blev bilen i stället.
Kom även i håg att sporthojar kostar att försäkra och 140-170 hk kan vara lite överkurs med nytt körkort.
Kolla på en Bandit 1200 eller kanske en lite mindre hoj. Banditen är ingen värsting men en skön touring som i mitt tycke även är snygg. Dessa såldes ut med jätterabatter för ett par år sen och även priserna på begagnade borde ha sjunkit till följd av detta.
Jag har även en -06a Fz6 som med sina 98 pållar är blandt det roligaste jag kört. Lättkörd som en moppe, pigg som tusan och kanske framför allt mycket billig att försäkra (jag betalar 3300 helår/helförsäkring!!!). :tummenupp

Somsagt,ut å provkör.Jag har själv haft 2 R1or under min tid,nu när jag blev sugen på hoj igen så gav jag twinnen en chans,å jag är mkt nöjd kan jag säga:tummenupp

En 954 står sig väldigt bra mot en R1, Du på en 954 står dig nog dålig mot en R1 med duktig förare.

Och iom att du bor i LA så borde du satsa på en 80talare. den kommer troligen bli snodd inom 1 vecka!

tl1000r är en trevlig cykeln köpte min som första hoj. Tyckte den var perfekt till mig iaf. Gott ljud ;)

En 954 står sig väldigt bra mot en R1, Du på en 954 står dig nog dålig mot en R1 med duktig förare.

Och iom att du bor i LA så borde du satsa på en 80talare. den kommer troligen bli snodd inom 1 vecka!

Haha det har du rätt i, tur att man inte kommer ha hojen här då :tummenupp

:tummenupp Kan bara instämma, ett minus om man ska ha tag i grejer, typ begagnat så är marknaden lite snäv 2002-2003,,,,,,, till skillnad från
R1:orna där finns det ju hur mycket som helst att välja på.

Okej, ja jag tycker att man hittar inte så mycket begagnade 954:or..
R1:orna däremot finns ju en hel uppsjö, men det har kanske sina anledningar det också, vad vet jag.

Runt 45 hade jag tänkt lägga för hoj förresten. :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...