Vilken hoj ska man ha?

Jag skulle göra som Dee cati säger. Om du inte är en naturbegåvning dröjer det ett tag innan du kan utnyttja resurserna i hojen. Kan va en idé att köpa en lite äldre med billig försäkring det är ju inte helt ovanligt att man klotar när man är färsk. Kan säga att det är först nu min sv börjar kännas för klen och då har jag kört 2 säsonger. En liter japs är ju snäll i början men det är först när du kommer upp i ordentligt med varv som den blir en raket. Just my 2 cents

//Dafe

Haha det har du rätt i, tur att man inte kommer ha hojen här då :tummenupp

Okej, ja jag tycker att man hittar inte så mycket begagnade 954:or..
R1:orna däremot finns ju en hel uppsjö, men det har kanske sina anledningar det också, vad vet jag.

Runt 45 hade jag tänkt lägga för hoj förresten. :)

Då köper du min Fz6!!!!! 98 pållar duger långt om du som det alltså inte är en naturbegåvning. Rödmärkningen på varvräknaren börjar bortom 14.000 och det går att köra utav rena helskota om du vågar.
Om du är färsk och dina erfarenheter är från crossåkandet kommer du behöva en del mil i sadelen innan du kan utnytja t.ex. en R1 - "hobbycrossåkandet" har faktiskt ofta en del negativa effekter som för mycket bakbroms t.ex, olater som snabbt kan dyka upp vid en panikbromsning. Jo, jar har sett detta tidigare!
Inget illa menat, men att du får ditt körkort betyder inte att du bemästrar en 150 hk sporthoj. Ingen debuterar väl i Moto GP utan att ha gått vägen via lägre klasser, eller hur?
Om jag nu skulle byta till en annan liters sporthoj skulle jag välja en Aprillia Falco. Inte för att jag vet ett jota om den eller ens har provkörd en, men bara därför ett en röd Falco är så himla snygg. Hej på sig!:fatta!

Det vilktiga är att du köper hojen som DU vill ha. Vill du ha en 954 och har ekonomi till det, köp en sån.
Det kan inte vara så kul att köpa en hoj man egentligen inte vill ha, bara för att alla säger åt en att man ska, för det är ett bättre val.

Då blir hojåkandet inte lika kul.

Det finns ingen sporthoj som är tillverkad de senaste 10 åren som begränsar dig som förare på bra länge. Det är du som är begränsningen. Köp något du trivs med!

Det vilktiga är att du köper hojen som DU vill ha. Vill du ha en 954 och har ekonomi till det, köp en sån.
Det kan inte vara så kul att köpa en hoj man egentligen inte vill ha, bara för att alla säger åt en att man ska, för det är ett bättre val.

Det finns ingen sporthoj som är tillverkad de senaste 10 åren som begränsar dig som förare på bra länge. Det är du som är begränsningen. Köp något du trivs med!

Du, du har ju rätt! Varför ska vi tycka och ge våra råd och åsikter........... om man bortser från att det var just det han frågade efter, alltså!

Men visst, som du säger; att köpa något man inte tycker om därför att det är ett klokt val ..... nja, lite sådär??!!
Då borde vi kanske åkt Skoda Octavia i stället allihopa.:tummenupp

Du, du har ju rätt! Varför ska vi tycka och ge våra råd och åsikter........... om man bortser från att det var just det han frågade efter, alltså!

Men visst, som du säger; att köpa något man inte tycker om därför att det är ett klokt val ..... nja, lite sådär??!!
Då borde vi kanske åkt Skoda Octavia i stället allihopa.:tummenupp

Det är mitt tips till en vilsen själ:tummenupp Det finns inte så många förnuftiga aspekter med motorcykelåkning, mer än att det är det roligaste som finns. Då köper man hojar med hjärtat istället för hjärnan:)

edit: Nu kommer väl duccemobben och sågar mig för att jag åker könlös japansk dussinhoj...:rolleyes:

Instämmer!

954:an var min dröm när det var dags att ta klivet upp till den tunga klassen. Ser ingen anledning till att nöja sig med något annat om ekonomin samt vettet finns där för att hantera dessa mawnster.

En teaser :tuttar

Bifogat

• P7240699.jpg
    P7240699.jpg
    252.8 KB · Visningar: 62
Det är mitt tips till en vilsen själ:tummenupp Det finns inte så många förnuftiga aspekter med motorcykelåkning, mer än att det är det roligaste som finns. Då köper man hojar med hjärtat istället för hjärnan:)

edit: Nu kommer väl duccemobben och sågar mig för att jag åker könlös japansk dussinhoj...:rolleyes:

Du är klok som en bok ................jag ville ju bara marknadsföra min Fz6, för helvete!:D

På tal om Ducce. Var på en hojaffär i Eskilstuna ett år eller två tillbaks. Där stod den, en 900 Superlight ..... och jag blev kär.
Säljaren insisterade på att jag skulle prova en sväng (trevlig kille); aldrig tidigare eller efteråt har jag suttit på en hoj som var så in i Bengtsfors okomfortabel, aldrig har det larmat så mycket i en kopling, jag höll på att går rakt på nyllet när jag skulle vända på en bussficka (inget styrutslag alls) ..... och aldrig har jag upplevd en så komplett, närmast andlig (ojdå?!) upplevelse av hojåkandet. Allt vettigt fattades men på samma gång hade den ALLT (utom plats för frugan varför jag inte köpte den. Det var åtminstonde min ursäkt!). Nu drömmer jag om dom där 4-5 kilometrarna.:Bugar

Är faktiskt förvånad att så många skriver, kul !!

Anledningen att jag vill ha en liters hoj är att jag vill ha draget i den.
Som jag sa så har jag kört en ca 150 mil på fassans blackbird, och ja när man kommer över 6.000 varv, ja det finns inget bättre :D

Men hur står sig en blackbird mot en 954, låt säga 0-200?

Är lite inne på 600cc också, men inte så kul om man köper den så vid första turen tänker man "oj denna var ju mkt slöare än jag trodde" :confused:

Man skall ha Kawa ZX10R från 04-05 brutalare hoj får du leta efter!!

Allt vettigt fattades men på samma gång hade den ALLT (utom plats för frugan varför jag inte köpte den. Det var åtminstonde min ursäkt!). Nu drömmer jag om dom där 4-5 kilometrarna.:Bugar

Got ya:D

Som jag sa så har jag kört en ca 150 mil på fassans blackbird, och ja när man kommer över 6.000 varv, ja det finns inget bättre :D

Just det där vänjer man sig vid fort, sen, när man tröttnat på att gasa på rakor, ja då ser man ljuset....SVÄNGA!!!:tummenupp

Last edited:
Got ya:D

Just det där vänjer man sig vid fort, sen, när man tröttnat på att gasa på rakor, ja då ser man ljuset....SVÄNGA!!!:tummenupp

ska jag vara helt ärlig, nu när man vågar lägga den lite i kurvorna så är det genast mycket roligare att köra på "kringelikrok" vägar :gnissla

Är lite inne på 600cc också, men inte så kul om man köper den så vid första turen tänker man "oj denna var ju mkt slöare än jag trodde" :confused:[/QUOTE]

Så funderade väl jag med. Nej, 600an är inte som. t.ex min FZR1000 eller ZZR1100 jag hade tidigare, men den bjuder kanske på mera körglädje på mindre och krokiga vägar. Beträffande brutalt ös så är det stokubikarna som gäller.
Och jag lovar; vågar du varva 14000 vid första turen kommer du inte tycka den är slö .......

Dock; förra gången min pensionerade farsa skulle köpa ny bil sa brorsan och jag åt gubben att göra slag i saken och köpa den där Merca cabben han alltid drömt om. Vi försökte förklara för farsan att om han köpte något annat skulle han komma tänka varje gång han mötte en MB cabbe att "det där kunde ha varit mig".
Han köpte en Golf ..... hur tror du nu han känner när han möter en SLK??
Just det!
Kontentan är; köp drömhojen men kolla alternativen; kanske finns det andra drömhojar du inte upptäckt än!:tummenupp

Är faktiskt förvånad att så många skriver, kul !!

Men hur står sig en blackbird mot en 954, låt säga 0-200?

Är lite inne på 600cc också, men inte så kul om man köper den så vid första turen tänker man "oj denna var ju mkt slöare än jag trodde" :confused:

Antagligen så står de sig ganska så jämnt mot varandra, inte så att det skiljer ljusår mellan dem. Bladen är hetsigare tycker jag, men har inte jämfört dem sida mot sida.
Köp en 954, det är inte mycket "farligare" än att köpa en 600:a, om man nu anser det vara farligt att köra hoj.
Klart är iaf att du kommer tröttna rejält på om du köper en mesig 600:a och är ute efter drag. Med mesig menar jag typ ER6 (och förlåt Funny, även Fz6) osv. De är så fruktansvärt trötta så att du somnar när du gasar, men givetvis går de att gasa med dem också och vill man inte ha möjligheten att sitta med ett stort flin innanför hjälmen när man gasar på så köper man en sån hoj.
Du vill ha en hoj med bra drag i och som ser bra ut, och då har du redan funderat på en av de bättre.
Nackdelen är ju att det inte finns så många 954:or till salu, kanske beror på en kombination av att de inte har sålts i så många exemplar samt att folk är nöjda med dem och behåller dem längre. I en familj jag känner finns det två stycken 03:or original, far och son som har en varsin och de vägrar sälja.
Men fördelen då är ju att du antagligen blir av med den ganska fort när du väl vill sälja den.
Personligen är jag fast för SP1/2:an och hade jag haft mer stålar och tid till sommaren så skulle jag köpa en sån före en Monster 900:a som det antagligen blir istället.

ett bra sätt att veta vilken mc du vill ha är att åka till en mc-handlare o provköra lite

Tjingeling.
När jag hade tagit mitt körkort(i våras), hade jag köpt en vråltrimmad gixxer 1100 och det var inte så svårt att sakta men säkert lära känna hojjen. Det blev lite mjukt och fint i början, men sen jävlar gick det undan :yoparty.
Köp en lättkörd sporthoj och sakta och säkert.
Lycka till

Antagligen så står de sig ganska så jämnt mot varandra, inte så att det skiljer ljusår mellan dem. Bladen är hetsigare tycker jag, men har inte jämfört dem sida mot sida.
Köp en 954, det är inte mycket "farligare" än att köpa en 600:a, om man nu anser det vara farligt att köra hoj.
Klart är iaf att du kommer tröttna rejält på om du köper en mesig 600:a och är ute efter drag. Med mesig menar jag typ ER6 (och förlåt Funny, även Fz6) osv. De är så fruktansvärt trötta så att du somnar när du gasar, men givetvis går de att gasa med dem också och vill man inte ha möjligheten att sitta med ett stort flin innanför hjälmen när man gasar på så köper man en sån hoj.
Du vill ha en hoj med bra drag i och som ser bra ut, och då har du redan funderat på en av de bättre.
Nackdelen är ju att det inte finns så många 954:or till salu, kanske beror på en kombination av att de inte har sålts i så många exemplar samt att folk är nöjda med dem och behåller dem längre. I en familj jag känner finns det två stycken 03:or original, far och son som har en varsin och de vägrar sälja.
Men fördelen då är ju att du antagligen blir av med den ganska fort när du väl vill sälja den.
Personligen är jag fast för SP1/2:an och hade jag haft mer stålar och tid till sommaren så skulle jag köpa en sån före en Monster 900:a som det antagligen blir istället.

Hej och hå??? I den retsamma hörnan i dag?:sissy
Fz6 är mesig och du funderar på en Monster 900 ..... ??!!
Vrid finns det i massor i en Ducce. Japs gillar varv. Jag kan begripa att du om du är van med att motorer eksploderar vid 10-11000 varv kanske aldrig hittat effekten i en Fz6, men den finns. Nu ska inte jag påstå att jag har alla data på Fz6 kontra Monster 900 framför mig, men så där vansinnigt mycket ska du nog inte spöa mig med.
Att smaila på en sekshundring går visst det......men jag ska sälja min. Skrattar bredare på tusingen!:D

Hej och hå??? I den retsamma hörnan i dag?:sissy
Fz6 är mesig och du funderar på en Monster 900 ..... ??!!
Vrid finns det i massor i en Ducce. Japs gillar varv. Jag kan begripa att du om du är van med att motorer eksploderar vid 10-11000 varv kanske aldrig hittat effekten i en Fz6, men den finns. Nu ska inte jag påstå att jag har alla data på Fz6 kontra Monster 900 framför mig, men så där vansinnigt mycket ska du nog inte spöa mig med.
Att smaila på en sekshundring går visst det......men jag ska sälja min. Skrattar bredare på tusingen!:D

körde med en kille med en M900 för ett tag sen. Han hade INGET att komma med mot min FZ:a, fast jag väger typ 30kg mer än honom. Det gällde dock att ligga på rätt varv och inte försöka rasta honom på bottendraget
Mina 2c

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...