Vilken hoj ska jag köpa?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Silwer skrev:
försäkringen är bara lotteri, all de här hojarna är i klass 7 o ska kosta lika mycket, men kolla runt så ser du tat du får olika svar hela tiden tom på samma hoj på samma ställe.


dessa priserna var på ett av de "billigare" ställena jag ringde... men kommer inte ihåg vilket bolag det va... betalar du mindre ? mer ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
colik skrev:
får man fråga när du tycker att man ska få skaffa sig "värsting hoj"?? har själv bara kört ostrypt 125:a i 2 år, samt kört lite olika "gubbhojar",har nu köpt en Cbr 600f.... är jag kvalificerad?? om jag själv får gissa tycker du att jag är en "snorunge" som borde köra 125:a ett bra tag till...

varför så extremt aggressiv när någon frågor om en åsikt om en hoj han tänkt köpa?? är det inte det som är tanken med hela forumet, att man ska få information från dom som verkligen kört hojarna och inte från en försäljare som bara vill tjäna pengar??

Finns ingen dålig nybörjarhoj enligt mig, bara folk som inte fattar vad dom sysslar med, använder man huvet så kan man köra vilken hoj som helst...

tror själv att du kör som en idiot och tycker du är kungen på gatan och att alla andra inte kan köra som "du", eftersom du faktiskt är bäst...

GE DOM SOM FRÅGAR SVAR ISTÄLLET FÖR ATT BÖRJA PREDIKA!!!

Han ger ju svar, även om de inte passar just dig.
Ta o kolla lite i forumet, det är 5 sånna här trådar i veckan, folk ledsnar.
Om du vill skriva en sån här tråd berätta gärna din hojbakgrund och erfarenhet, nu var iofs denna tråd lite mer utfylld med info, men ofta är det en rad "vilken håj ska ja köpa, en R1 eller en gsxr1000? vem är ballast?"
Då blir man tokig till slut, speciellt som det verkar som om inget intresse finns bakom det hela utan det är bara vad är coolast att ha.
Man kan dessutom söka på forumet o få reda på nästan allt om alla sporthojar, eller så söker man på google.
Tycker man att man inte vet exakt allt ens då utan vill fråga om folk personliga åsikt, skriver man en riktigt genomtänkt fråga här.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
wonderwizard skrev:
dessa priserna var på ett av de "billigare" ställena jag ringde... men kommer inte ihåg vilket bolag det va... betalar du mindre ? mer ?

Jag kör bar halvförsäkring så slipper jag betala för de flesta av tokdårarnas misstag (en risk men jag tar den). Jag betalar c:a 800-900 i månaden då.
Det kostar c:a dubbelt med hel för mig.
Men då bor jag inet i stad.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
colik skrev:
får man fråga när du tycker att man ska få skaffa sig "värsting hoj"?? har själv bara kört ostrypt 125:a i 2 år, samt kört lite olika "gubbhojar",har nu köpt en Cbr 600f.... är jag kvalificerad?? om jag själv får gissa tycker du att jag är en "snorunge" som borde köra 125:a ett bra tag till...

varför så extremt aggressiv när någon frågor om en åsikt om en hoj han tänkt köpa?? är det inte det som är tanken med hela forumet, att man ska få information från dom som verkligen kört hojarna och inte från en försäljare som bara vill tjäna pengar??

Finns ingen dålig nybörjarhoj enligt mig, bara folk som inte fattar vad dom sysslar med, använder man huvet så kan man köra vilken hoj som helst...

tror själv att du kör som en idiot och tycker du är kungen på gatan och att alla andra inte kan köra som "du", eftersom du faktiskt är bäst...

GE DOM SOM FRÅGAR SVAR ISTÄLLET FÖR ATT BÖRJA PREDIKA!!!


Du ska nog läsa det jag har skrivit en gång till.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
wonderwizard skrev:
dessa priserna var på ett av de "billigare" ställena jag ringde... men kommer inte ihåg vilket bolag det va... betalar du mindre ? mer ?

För din ålder, boendes i stad och med inte så gammal A-behörighet så måste jag säga att det faktiskt inte var så dyrt. Vilket bolag som är billigast är helt avgörande på dels hur de räknar bonussystemen och dels hur gammal du är. Det finns bolag som är bättre/sämre för just ens egen åldersgrupp.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ju större och rejsigare båge du har desto mer garvar de åt dig när du har svårt att hänga med. Du behöver inte se eller höra det, men garvar - det gör de :fakta
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Ju större och rejsigare båge du har desto mer garvar de åt dig när du har svårt att hänga med. Du behöver inte se eller höra det, men garvar - det gör de :fakta
Hörrudu ge mig inte komplex inför den kommande säsongen nu.... :D
Men visst har du rätt!

Oljekyld: instämmer i vad du skriver, smaken är som baken och alla tycker inte lika men det är bara pinsamt att köpa en R1:a direkt och köra som en sopa / ev krascha.
Själv låg jag och tryckte men en gammelgixxer innan jag bytte upp mig till en 1000 cc Aprilia Falco som inte var slö även om den inte var som en R1:a.

Kan tillägga att jag la gammelhojen efter några veckor också, hade antagligen inte hänt om man haft lite erfarenhet.

Mitt tips till alla nybörjare är att börja med något lite lugnare,

/F
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Wonderwizard!!
Jag kan väl tycka till lite då. Är en "gubbe" på 42 bast
Har provkört R1:an Gixxern, Bladen och ZX9:an och min personliga uppfattning av hojarna är väl att R1:an & Gixxern har lite för skarp benvinkel för mig annars helt ok hojar.
En jobbarkompis har en 98:a ZX9 som jag provkört lite grann, helt klart den hoj som är bekvämast att köra då den har störst kåpa som skyddar väl.
Anledningen till att jag köpte en 03:a Fireblade istället för den 00:a jag tittade och provkörde var av den enkla anledningen att jag hade inte sålt min hoj då, och när jag hade sålt den då var den oxå väck.
Så då tänkte jag lite till och bestämde mig för en blå, som visade sig vara väldigt svåra att få tag på helt plötsligt.
Men när denna dök upp med lite mil, mycket utrustning OCH bra pris var valet inte så svårt för mig.
Att den sen vann en test i BIKE mellan ovanstående hojar lite senare som bästa allround hoj var ju bara grädde på moset.

Men som sagt valet är ditt, lycka till med ditt köp.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Deadmetal skrev:
Wonderwizard!!
Jag kan väl tycka till lite då. Är en "gubbe" på 42 bast
Har provkört R1:an Gixxern, Bladen och ZX9:an och min personliga uppfattning av hojarna är väl att R1:an & Gixxern har lite för skarp benvinkel för mig annars helt ok hojar.
En jobbarkompis har en 98:a ZX9 som jag provkört lite grann, helt klart den hoj som är bekvämast att köra då den har störst kåpa som skyddar väl.
Anledningen till att jag köpte en 03:a Fireblade istället för den 00:a jag tittade och provkörde var av den enkla anledningen att jag hade inte sålt min hoj då, och när jag hade sålt den då var den oxå väck.
Så då tänkte jag lite till och bestämde mig för en blå, som visade sig vara väldigt svåra att få tag på helt plötsligt.
Men när denna dök upp med lite mil, mycket utrustning OCH bra pris var valet inte så svårt för mig.
Att den sen vann en test i BIKE mellan ovanstående hojar lite senare som bästa allround hoj var ju bara grädde på moset.

Men som sagt valet är ditt, lycka till med ditt köp.


tack för ditt inlägg... det va detta jag eftersökte från början... tror vi kom ifrån ämnet ett tag
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ska väll slänga mig in i diskutionen med en jädrans massa stavfel och annat...
Tänk på vad du ska ha hojen till, åka 400 mil touring runt Sverige på en R1 är kanske inte är så kul. Ska du därimot åka en nedrans mass bana så är det ju en annan femma. Jag själv kör Heffaklump och är skit nöjd, kan göra allt och lite till. Dra runt i landet + skrämma livet ur R1 på bana. Glöm inte att det alltid är fräsigare att slå ur underläge, så när du bromsar dig förbi någon nisse på sinn fina R1 så kommer han inte glömma det i första taget.
Vad du än köper kommer du nog bli nöjd ha ett kul liv och hej... :yoparty
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
colik skrev:
...

Finns ingen dålig nybörjarhoj enligt mig, bara folk som inte fattar vad dom sysslar med, använder man huvet så kan man köra vilken hoj som helst...

...


Å herregud, de förökar sig!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
wonderwizard skrev:
hur lång är du ? jag har bara provsuttit en R6, medans jag kört rettan...
jag är 183 cm... vill inte den ska kännas för liten (i storleken, ej HK)
165cm ;D Men då känner jag mig kort på den oxo! ;] R6an är lite kortare, annars tror jag dem e ganska lika
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Galne Dansken skrev:
:D Jag har det jätte roligt
Men vänta nu, du har ju en TOLVHUNDRA. Hur svårt kan det vara då? :rolleyes: :D
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
wonderwizard skrev:
Nu har jag ÄNTLIGEN fått en lägenhet.. vilket innebär att min bostadsrätt e till salu... så 1 april (inget skämt) flyttar jag.... och då SKA jag ha en hoj..

men vilken ska jag köpa ? har bara haft skit innan.. när jag va 16 hade jag DT 125:a.. 18 så hade jag suzuki gsx 750... båda körda UTAN kort.. men förra året tog jag kort för tung mc... så nu ska jag bruka allvar med mc livet :D

de modeller jag funderar på är följande... du/ni får gärna skriva vilka årsmodeller som har fördelar/nackdelar... vilken hoj som är bättre en den andra.

alla skrivna i den ordning jag önskar ha..
vill max lägga 65.000 på hoj..

1: Yamaha YZF R1 99 ->
2: Kawasaki ZX9R 95 ->
3: Honda CBR 900 RR 95 ->
4: Suzuki GSXR 750 96 ->

funderar även på

Honda VFR 750
Kawasaki ZX7R
Yamaha Thunderace
Yamaha R6

----------------------------------

Hade varit kul att få så bra respons som möjligt på denna tråden


// Henke i Helsingborg .......
tjena! jag skulle ha köpt rettan....själv började jag med en 9:a .....bra hoj,men efter ett tag vill man ju busa o köra bakhjul....och då är rettan bättre... :tummenupp
 
Last edited:

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Orkar inte starta en ny tråd, då jag fortsätter på den här då rubriken passar in rätt bra.

Nu har jag äntligen kommit fram till tre alternativa hojjar. Men skulle behöva veta mer om dom?

Det är Kawasaki ER-5, Honda CB 500 eller Suzuki Bandit 600.(98-01)

Jag är endast 19 så det är 25 Kw som gäller, frågorna som råder är:

Vilken av dom är roligast att köra?(acceleration, topphastighet)

Skönast att åka på?(ställning osv. Är 185cm lång)

Vilken är det minst pill med?(Fattig student, varken tid eller pengar)

Annars är dom ganska lika till utseende och pris, så det finns kanske andra avgörande faktorer som jag glömt att nämna.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Orkar inte starta en ny tråd, då jag fortsätter på den här då rubriken passar in rätt bra.

Nu har jag äntligen kommit fram till tre alternativa hojjar. Men skulle behöva veta mer om dom?

Det är Kawasaki ER-5, Honda CB 500 eller Suzuki Bandit 600.(98-01)

Jag är endast 19 så det är 25 Kw som gäller, frågorna som råder är:

Vilken av dom är roligast att köra?(acceleration, topphastighet)

Skönast att åka på?(ställning osv. Är 185cm lång)

Vilken är det minst pill med?(Fattig student, varken tid eller pengar)

Annars är dom ganska lika till utseende och pris, så det finns kanske andra avgörande faktorer som jag glömt att nämna.

jag kör en strypt honda cbr600 f2. är fattig student, som inte har råd att pilla för mycket. köp det du vill ha. du vet vad du vill ha när du testat
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top